На цьому наголошували учасники конференції на тему «Роль парламенту, глави держави, уряду та громадськості у підвищенні якості законодавчого процесу», яку провела у Верховній Раді за результатами дискусій з питань парламентської реформи Програма USAID РАДА.


Заступник Голови Верховної Ради України Оксана Сироїд відзначила спільні зусилля з реформування українського парламенту на різних міжнародних майданчиках та за підтримки міжнародних парламентів — місія Кокса, програма USAID РАДА, проект ЄС/ПРООН «Рада за Європу» та інших.

 

Заступник директора USAID Ден Раян, директор Програми USAID РАДА Ігор Когут.

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.

«На добре чи на зле, але люди не асоціюють якість свого життя із законодавчим процессом, вважаючи, що це їх не стосується, — зауважила Оксана Сироїд. — Хоча контрольна функція парламенту є визначальною і безпосередньо впливає на якість життя людей».


Парламентарій відзначила, що сучасні виклики в українському парламенті є набагато глибшими, аніж здається на перший погляд. «Багато проблем укорінено саме в Конституції, у балансі між гілками влади, — вважає Оксана Сироїд. — Така модель Конституції сприяє тому, що законодавчі рішення приймаються поза межами парламенту. Багато сфер належить до компетенції Президента, який не підпадає під парламентський контроль. Ще одна проблема — політична система. Ми ще досі не побудували систему політично відповідальних партій, які, прийшовши до парламенту, творили б не законопроекти одного дня, а на довготривалу перспективу». Політик також наголосила на потребі відповідальності за ті рішення, які ухвалює парламент і які вносяться до парламенту. Адже не секрет, що нині проекти законів та інших рішень вносяться до парламенту за день чи за ніч до їх ухвалення. Останній приклад, який навела Оксана Сироїд, — перелік підприємств, які пропонується приватизувати, але уряд не обґрунтовує потребу їх приватизації.


Ще однією проблемою у законотворчому процесі заступник Голови Верховної Ради назвала довіру між урядом і парламентом. «Якщо не буде довіри між інститутами влади і надалі рішення ухвалюватимуть поза парламентом, можна змінювати процедуру, проводити реформу парламенту, але якість законодавчого процесу не поліпшиться», — резюмувала Оксана Сироїд.


Директор програми USAID РАДА Ігор Когут зазначив: потрібно пояснювати громадянам, що якість законотворення залежить не тільки від їхнього вибору, а і яким буде повний цикл законодавчої роботи, процедура ухвалення рішень, Регламент Верховної Ради.


У період з жовтня по листопад 2017 року Програма USAID РАДА провела п’ять дискусій з теми парламентської реформи за участю народних депутатів України, працівників апарату Верховної Ради України, представників уряду, експертів та громадськості, метою яких є вироблення рекомендацій для їх подальшого впровадження в межах парламентської реформи. Зокрема, тематика охоплювала проблеми здійснення контрольних функцій парламенту, взаємодії законодавчої та виконавчої гілок влади у законотворчому процесі, посилення ролі комітетів та апарату Верховної Ради України, створення відокремленої парламентської служби, вирішення проблеми процедури голосування, ролі супровідних документів у законодавчому процесі.


Учасники конференції запропонували створити постійно діючий майданчик для обговорення реформи парламенту за участю народних депутатів України, працівників апарату Верховної Ради та експертів. А також ухвалили рекомендації з реформування українського парламенту, якими, зокрема, запропоновано: привести Регламент Верховної Ради України у відповідність до Конституції та внести до нього системні зміни, спрямовані на зміцнення інституційних фільтрів з протидії неякісному законотворенню, запровадження так званих «Білих книг» перед внесенням законопроекту, які інформуватимуть про мету майбутнього законопроекту, унормувати правовий статус працівників парламентського апарату та патронатних служб, подати на розгляд Верховної Ради законопроект «Про закони та законодавчу роботу», у якому передбачити уніфіковані вимоги щодо оформлення та структури законопроектів.