Наприкінці минулого року та на початку нинішнього у Верховній Раді зареєстровано три законопроекти про зниження податку на додану вартість — у першому документі за № 7420 пропонується знизити ПДВ для сільськогосподарських підприємств, а в двох альтернативних (№ 7420-1 і № 7420-2) — на деякі види сільськогосподарської продукції.

Загалом ідеологія цих законопроектів полягає у створенні належних умов для розвитку національних сільськогосподарських підприємств, залучення інвестицій, оновлення основних фондів підприємств та, як наслідок, забезпечення широких верств населення сільськогосподарською продукцією за доступними цінами. Щоправда, якщо автори законопроекту №7420 народні депутати Микола Люшняк, Андрій Кіт та Федір Негой пропонують зменшити ставку ПДВ із 20 до 7% для операцій з продажу (постачання) сільськогосподарської продукції на митній території України для сільгосппідприємств, то в законопроекті №7420-1 (автори — народні депутати Олександр Бакуменко, Микола Кучер, Леонід Козаченко та інші) йдеться про зниження на 10% податку на додану вартість для деяких видів сільськогосподарської продукції. Текст законопроекту № 7420-2 (ініціатори — народні депутати Іван Мірошниченко та Валерій Давиденко) поки що на сайті Верховної Ради відсутній.
Автори законодавчої ініціативи № 7420 зазначають, що скасування з 1 січня 2017 року спецрежиму для сільгоспвиробників та переведення їх на загальну систему оподаткування ПДВ у розмірі 20% з реалізації аграрної продукції призвело до зростання цін на продовольство. «Українські аграрії залишились не тільки без належної державної фінансової підтримки, а й змушені сплачувати ПДВ за високими ставками на внутрішньому ринку», — зазначають вони та констатують, що з січня по грудень 2017 року ціни на курятину зросли на 29,6%, яловичину — на 15%, свинину — на 21%, яйця — на 43%. На їхню думку, ухвалення законопроекту №7420 сприятиме збільшенню обігових коштів у сільськогосподарських виробників продукції для виробничої та інвестиційної діяльності, а також запобігатиме пов’язаному зі скасуванням спецрежиму ПДВ падінню попиту та виробництва. Щоправда, експерти аграрного ринку звертають увагу, що зниження ставки ПДВ в цілому для сільгоспвиробників та збереження її на нинішньому рівні для продуктів харчування не обов’язково приведе до зниження цін в магазинах.
Схоже, саме на цю обставину звернули увагу автори законопроекту № 7420-1, які пропонують знизити на 10% ставку ПДВ для деяких продуктів харчування та сировини для їхнього виробництва, зокрема, живої великої рогатої худоби та яловичини, живих свиней та свинини, овець та баранини, курей та курятини, масла вершкового, молока, сметани, вершків та кефіру, сирів усіх видів, яєць, цукру та ін. При цьому в пояснювальній записці наголошується, що зниження ставки ПДВ передбачається для товарів, частка імпорту яких в Україну є незначною. Наприклад, за даними Держстату, у 2016 році імпорт м’яса та їстівних субпродуктів, молока, молочних продуктів, яєць, меду та овочів у загальному обсязі імпорту в Україну становив лише 0,2%, цукру та кондитерських виробів з цукру — 0,1%.
І саме ця продукція значно здорожчала упродовж останніх років, тож нині рівень її споживання українцями не тільки значно нижчий від рівня споживання у провідних країнах, а й є значно меншим від рекомендованих фізіологічних норм. «У 2016 році українці в середньому споживали менше на 29,5% м’яса і м’ясопродуктів, молока і молочних продуктів — на 38,1%, яєць — на 22%, ніж це рекомендовано Українським НДІ харчування», — зазначають автори законопроекту № 7420-1 та підкреслюють, що подальше зростання цін на тваринницьку продукцію і витрат на її виробництво не тільки вдарить по українському споживачу, але й призведе до занепаду тваринництва та скорочення обсягів виробництва всіх видів тваринницької продукції.
Пропонуючи запровадити знижену ставку ПДВ на тваринницьку продукцію та деякі інші продукти харчування, автори законопроекту № 7420-1 наголошують, що така практика широко застосовується у європейських країнах. Наприклад, у Великій Британії стандартна ставка ПДВ становить 17,5%, проте на продовольчі товари запроваджено нульову ставку, у Німеччині стандартна ставка ПДВ — 16%, а на деякі сільськогосподарські товари та продовольство її понижено до 7%, у Франції стандартна ставка ПДВ — 20,6%, але для низки сільськогосподарських товарів та продовольства її понижено до 5,5%.
Тож хоч можливе зменшення доходів Держбюджету у 2018 році внаслідок запровадження зниженої ставки ПДВ на деякі продукти харчування може становити від 4,2 до 4,6 мільярда гривень, автори законодавчої ініціативи наголошують, що водночас це дозволить захистити внутрішній ринок і вітчизняного виробника та зміцнити продуктову безпеку країни.

Сергій ЛАВРЕНЮК.