Прес-служба «Житомиргазу» повідомила, що оператори контакт-центру цього публічного акціонерного товариства працюють у посиленому режимі. Причина — різке зростання звернень споживачів. Для надання консультацій якомога ширшому колу осіб штат операторів було збільшено майже вдвічі, стверджує прес-служба, ви-знаючи, що потік звернень дедалі збільшується: іноді в телефонній черзі чекають консультації майже десять споживачів одночасно. Натомість клієнти газопостачальників, коментуючи через Інтернет роботу цих операторів, найчастіше вживають слово «огидно»: і слухавки вони не беруть, і в черзі достоятися неможливо.

В окремі грудневі дні до центру обслуговування клієнтів «Житомиргазу» стояли такі черги.

ПАТ «Житомиргаз» здійснює постачанням газу, а розрахунки з населенням за його споживання покладено на ТОВ «Житомиргаззбут». Керівники цього товариства з обмеженою відповідальністю такий ажіотаж пояснюють дуже просто. Мовляв, у рахунках, які було виставлено домогосподарствам за газ, використаний ними в листопаді, з’явилася нова графа: «рекомендований платіж». Люди нібито не зрозуміли, що це зроблено для їхнього ж блага, тому обурюються безпідставно. Насправді, за вер-сією житомирських газовиків, «рекомендований платіж» ввели тому, що запроваджено пеню за несвоєчасно внесену плату. От щоб люди, котрі з якихось причин вчасно не розрахувалися за надані послуги, не змушені були витягувати зі своїх гаманців додаткові гривні, і пішли на такий крок. У своїх коментарях газовики так часто повторюють слово «пеня», що одразу склалося враження: вони просто напускають димову завісу. Насправді пеню буде введено тільки з 1 січня 2019 року. Ви повірите, що в «Житомиргаззбуті» цього не знають?
А навіщо газовикам була потрібна димова завіса, можна переконливо продемонструвати на прикладі рахунків, які є в розпорядженні корпункту «Голосу України». У житомирянина К., який їх отримав, уже є цікава історія стосунків із «Житомиргазом»: він рік не платив за блакитне паливо. І ніхто йому навіть пальчиком не пригрозив. Річ у тім, що протягом року отримував рахунки зі словом «переплата» замість «заборгованість» і нулями після слів «до сплати». На початку 60-х років минулого століття була популярна російська пісня про гойдалку з такими словами: «Раз, к солнцу мы взлетели, два, опять летим к земле». Точнісінько таку тарифну гойдалку за газ для населення влаштував уряд Арсенія Яценюка: суми до сплати то різко зростали, то різко зменшувалися, у результаті вийшло, що житомирянин К. авансував «Житомиргаз» на цілий рік.
Потім ситуація стабілізувалася, і це приспало пильність. Тим паче що ця сім’я користується банківською послугою «Регулярні платежі». Дуже зручно. Не треба стояти з рахунками в черзі, платити комісійні. Банк сам бере з бази даних, скільки клієнт має сплатити за воду, газ, струм тощо, перераховує відповідну суму й надсилає смс-повідомлення: з вашого рахунку списано стільки-то платежів на таку-то суму. Та ще й плата за газ видається незначною порівняно з тим, у що стає тепло. Тож житомирянин К. почав аналізувати виставлені йому рахунки лише після того, як здійнявся шум навколо «рекомендованого платежу».
Тоді й здивувався: у папірці чорним по білому значилося, що в листопаді сім’я спалила 14 з половиною кубометра газу. Навіть малята в дитсадку знають: якщо в них було три яблука, а одне вони з’їли, то в них залишилося два, а не два з половиною й не півтора. Житомирянину К. ніколи й на думку не спадало передавати показники лічильника з точністю до півкубометра: заокруглював у більший бік.
Шукаючи відповідь на загадкове запитання, звідки з’явилась така цифра, взяв до рук калькулятор. Уже за кілька хвилин зрозумів: якщо сказати, що «Житомиргаз» вішає людям локшину на вуха — це буде напівправда. Локшину вішають кубометрами.
Переконатися в цьому легко. Припустимо, ця сім’я й справді використала за листопад 14,5 кубометра газу. Множимо на вартість одного кубометра, вказану в рахунку. І з подивом довідуємося, що виходить удвічі менше, ніж видрукувано в графі «до сплати», яка, за версією газовиків, відображає вартість реально спожитого газу (рекомендований платіж — окрема графа). Якби це йшлося про магазин і ковбасу, сказали б, що продавець обважує. У цьому разі важко підібрати делікатніше слово, ніж шахрайство.
Цікаво заглянути й у рахунок за жовтень. Житомирянин К. у встановлений газовиками термін передав електронною поштою показники лічильника. Того самого дня тим самим шляхом надійшла відповідь: показники зафіксовано. Але «зафіксували» дуже своєрідно: 13 використаних кубометрів перетворилися на 39, тобто їх помножили на три. А щоб кінці якось сховати, у виставленому рахунку написали, що кількість спожитого газу «розрахункова». А що вони мали «розраховувати», якщо своєчасно була надана точна цифра?
А тепер детальніше про так звані розрахункові показники. Спершу цитата: «Розраховують його згідно з фактичним споживанням газу за минулий рік, який ділиться на 12» — пояснює директор ТОВ «Житомиргаззбут» В’ячеслав Тарасов. Знову слова розходяться з дійсністю. Як треба додавати й ділити, щоб за середнього споживання за місяць приблизно в 15 кубів вийшло 39 «розрахункових»?
Зайве нагадувати, що там, де йдеться про газове опалення, нові рахунки клієнтам прийшли астрономічні. Там уже йдеться про зайву тисячу чи й більше гривень.
В Інтернеті є дві версії цього. Одна стримана. У газовиків, мовляв, утворилася велика фінансова дірка: газу витрачено на значно більшу суму, ніж надійшло коштів. Щоб звіт за рік не був надто похмурий, вирішили трохи «поскубти» клієнтів. А там буде новий рік, урядовці «на вимогу МВФ» підвищать тариф — і все владнається. Друга точка зору — обурення. Дописувач звертається до газовиків: «У повідомленні про призначення субсидії зазначено, що обов’язкова плата за газ на місяць 459 гривень 66 копійок. А в рахунку, який надіслали газовики, обов’язкова плата 919 гривень 32 копійки. Як це розуміти? Ви вже не знаєте, як зібрати гроші? Перед Новим роком хочете премії, а дідусь, якому 80, повинен віддати всю пенсію?».
Хоч як це парадоксально, обидві точки зору правильні. І менеджмент у ПАТ кепський, і керівники «Житомиргазу» мають більш ніж пристойні заробітки...
Почалася ця розповідь із того, що житомирянин К. рік не платив за газ. А закінчити доведеться тим, що рік не платитиме за воду. Сім’я споживає за місяць три-чотири кубометри. А рахунок прийшов на 41 кубометр. Банк сумлінно перерахував гроші. Тепер у рахунках за воду в графі «до сплати» — нулі. Для чого водоканал зайнявся приписками? Відповідь проста: одразу після цього було знижено тариф на водопостачання. Просто від нього відмінусували плату за повірку лічильників води. Тепер клієнт має особисто викласти за це власні кошти. А водоканал на рік наперед узяв зі споживача гроші за те, що він уже не робитиме.

Оксана ЛУК’ЯНЕНКО.
Фото із сайту zhitomir-online.com.

Житомир.