За останній рік стан доріг Івано-Франківської області значно поліпшився. В якому напрямку не поїдь — усюди ремонти. Від того привабливішими стали не лише Карпати, а й Дністровський каньйон. Для Прикарпаття як туристичного краю це дуже важливо. Адже добротними відремонтованими дорогами їхати легше, можна милуватися й краєвидами. Значно зменшується час добирання, що також важливо в нинішньому стрімкому темпі життя.

Такі автомагістралі тепер у Карпатах.

 

Начальник Служби автомобільних доріг Івано-Франківської області Василь Буджак.

Фото надане Службою автомобільних доріг Івано-Франківської області.

Набутки

За фінансуванням відновлення доріг з-поміж областей країни Івано-Франківщина посідає третє місце. У 2015—2017 роках на розвиток дорожнього господарства спрямовано понад 3 млрд грн (1,3 млрд грн 2017-го). Відремонтовані головні магістралі, які діагоналями перетинають Прикарпаття та з’єднують із сусідніми регіонами. Це траси H10 Стрий — Мамалига, Р62 Криворівня — Чернівці, H09 Мукачеве — Львів, Р24 Татарів — Кам’янець-Подільський (так звана «Золота підкова Карпат»).

Протяжність відремонтованих шляхів за три останні роки — 370 км. Серед знакових — 5 км капітального ремонту дороги державного значення Р62 в селі Верхній Ясенів Верховинського району, яка була знищена повінню 2008-го. Фірма-підрядник «ПБС» проклала водопропускні труби, здійснила ремонт методом холодного ресайклінгу, зміцнила основу, проклала два шари асфальтобетону й нанесла розмітку. Фірма-підрядник упродовж гарантійного терміну (а це 10 років) усуває можливі дефекти.

Наміри

Як відомо, з 1 січня набуло чинності розпорядження Кабміну «Про передачу автомобільних доріг загального користування місцевого значення». Відповідно, шляхи місцевого значення передано зі сфери управління Держагентства автомобільних доріг України до сфери управління облдержадміністрацій та на баланс департаменту будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури ОДА. Тобто, якщо торік усіма шляхами керував «Укравтодор» через Службу автомобільних доріг області, то тепер вони передані в підпорядкування ОДА.

Питання зміни підпорядкування місцевих доріг було винесено на засідання колегії Івано-Франківської ОДА, яке відбулося 25 січня. Обласна держадміністрація, не маючи відповідних структур і досвіду, прийняла колегіальне рішення передати функцію управління шляхами на перше півріччя 2018 року Службі автомобільних доріг області (САД). Тобто, визначила САД замовниками ремонтно-будівельних робіт на перехідний період, який триватиме півроку.

За словами начальника Служби автомобільних доріг Івано-Франківської області Василя Буджака, найважливішою подією року в дорожній галузі стало створення Дорожнього фонду в держбюджеті України. На поліпшення стану магістралей місцевого значення із цього фонду тепер скеровують 35% акумульованих коштів. Через передачу шляхів місцевого значення обласним держадміністраціям визначена субвенція з державного бюджету. Для ремонту та обслуговування місцевих доріг Івано-Франківщини протяжністю 3 117,5 км на 2018 рік із Дорожнього фонду передбачено 279 млн грн. «Розпорядником цих коштів є ОДА, а ми виконуємо функції замовлення ремонтно-будівельних робіт і контроль за їх виконанням», — прокоментував ситуацію Василь Буджак.

Пріоритети

Чи не складеться ситуація, що кожен район, депутат облради, ОТГ намагатимуться перетягнути щонайбільше коштів на свої території-округи-громади? Якщо поділити тих 279 млн порівну, то для 15 районів Прикарпаття перепаде не так уже й багато.

«Треба визначити пріоритети, головні дороги місцевого значення, куди необхідно спрямувати певну кількість коштів із держбюджету на середній ремонт. Бо привести до належного стану понад три тисячі км шляхів одночасно нереально, — додав Василь

Буджак. — Наша служба внесла пропозицію, яку підтримали члени колегії, що ми розробляємо стратегію ремонту доріг місцевого значення на три роки. Тобто, не розглядаємо окремо 2018-й, а в цих масштабах уже можна бачити пріоритети й послідовність ремонтів».

Поточного року передбачено закінчити ремонт траси Н10 Стрий — Мамалига від Івано-Франківської області через Калуш, Долину до межі з Львівською областю, Р62 Криворівня — Чернівці до межі з Буковиною. Крім згадуваних коштів, акумулюватимуть надходження від перевиконання плану митного збору, Фонду регіонального розвитку. Разом з органами місцевого самоврядування визначать пріоритетні дороги. Щоб реалізувати все заплановане, шукають й інші шляхи фінансування, навіть до проектів Євросоюзу.

У віданні Служби автомобільних доріг Івано-Франківської області також 1177 мостів протяжністю 27 км — найбільше в Україні. 15 із них недобудовані, знесені повінню. За два попередні роки відремонтовано 12 мостів. Торік відкрито відбудований міст на трасі Н10 Стрий — Мамалига, мости в Криворівні Верховинського (зруйнований повінню 2008-го), Раківці Богородчанського та Луці Городенківського районів (з’єднує з Тернопільщиною), Татарові Яремчанської міськради. Це поліпшить туристичну інфраструктуру регіону.

На 2018-й передбачено ремонт ще п’яти мостів, зокрема через Дністер у селі Сівка-Войнилівська Калуського району. Його будівництво розпочато ще в 90-х роках минулого століття й на тривалий час призупинено.

Є проблеми — є їх розв’язання

Серед проблемних питань: на автошляхах Івано-Франківщини залишається велике навантаження на дороги під час збору врожаю, адже область — аграрна. Траси мусять витримати й великотоннажний транспорт. Служба автомобільних доріг області придбала торік чотири нові вагові комплекси, що дасть змогу контролювати транспортний потік і не допускати перевантаження шляхів.

Ще однією проблемою є нестача будівельних матеріалів, яка відчувалася восени. Це проблема, коли через погані поставки не було достатньо сипучих матеріалів, і їх не вистачало на асфальтобетонних заводах. Тому подекуди роботи проводилися до глибокої осені. Благо, торік вона була погідною.

— Відремонтовані дороги не для того, щоб на них розвивати швидкість і створювати аварійні ситуації, — підсумовує Василь Буджак. — Головним для Служби автомобільних доріг є забезпечення безпеки руху. У цьому напрямі на шляхах Івано-Франківщини цьогоріч передбачено будівництво кільцевих розв’язок та об’їзних доріг, підсвічення пішохідних переходів, острівців безпеки, встановлення нових світлофорів. Упевнені, що все намічене вдасться, й Прикарпаття стане ще привабливішим.

Івано-Франківська область.