Ухвалення законопроекту про національну безпеку України важливе для реформування нашої армії. Триває активне обговорення президентського варіанта законопроекту.

Проект, підготовлений до першого читання, учора був у порядку денному на розгляд парламентського Комітету з питань нацбезпеки і оборони. У ньому робоча група комітету пропонує прописати перелік і фактори основних загроз нацбезпеці, розширити принципи демократичного цивільного контролю (зокрема встановлення його над СБУ). Усі зміни обіцяють погодити з автором законопроекту.

На думку члена профільного комітету, народного депутата України Дмитра Тимчука, прописані зміни в системі органів військового управління ЗСУ потребують подальшого ретельного аналізу. Пропоноване розділення посад начальника Генштабу й Головнокомандувача ЗСУ (нині це одна посада) за натовськими принципами спричинило, за словами депутата, серйозний резонанс у ГШ.

Дискусії викликає пропозиція (як ми розуміємо, сформульована експертами НАТО, котрі брали участь у розробці законопроекту) створення, а точніше — підпорядкованості в загальній системі органів військового управління, такої нової структури, як

Об’єднаний оперативний штаб (ООШ). Начальник ГШ і командувач об’єднаних сил (керівник ООШ) повинні будуть прямо підпорядковуватися Головнокомандувачу ЗСУ.

«Генштаб при цьому є, згідно із законопроектом, «головним органом військового управління», а ООШ — «органом управління міжвидовими та міжвідомчими угрупованнями військ (сил)». За підпорядкованістю вони є фактично «рівноцінними», — коментує Тимчук. — Можливо, у країнах НАТО за багато десятиліть таку систему налагоджено і вона працює як годинник. Але в наших реаліях важко уявити, як може відбуватися управління конкретною військовою операцією, коли де-факто існуватиме «конкуренція» між двома штабами: ГШ при цьому каже: «Ми — головний орган військового управління!», а ООШ: «Але ми, згідно із законом, командуємо міжвидовим угрупованням! А далі дискусія може тривати до нескінченості. Виникає серйозна загроза перетягування ковдри двома структурами, що в результаті може означати продукування ними наказів військам, які суперечитимуть один одному, і в підсумку — ступор і зрив самої операції».

До слова, нещодавно створений Об’єднаний оперативний штаб, який керує операцією на Донбасі, підпорядкований Генштабу ЗСУ. Як зазначає експерт, тільки така централізована система зрозуміла нашим військовим і тільки вона в умовах декларованого в армії принципу «єдиноначальності» на сьогодні може працювати.

«А як працюватиме в наших реаліях пропонована законопроектом система «один Головнокомандувач — два штаби», сказати досить проблематично. Цілком очевидно, що ця проблема потребує серйозного обговорення, щоб уникнути загрози розбалансування всієї системи військового управління», — вважає народний депутат.

P.S. Через відсутність кворуму засідання профільного парламентського комітету не відбулося.