Національна академія педагогічних наук України спільно з МОН та профільним парламентським комітетом працюватиме над імплементацією законів «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про наукову і науково-технічну діяльність» та розробленням законів «Про професійну освіту», «Про фахову передвищу освіту» та «Про освіту дорослих».
Робота над оновленням законодавства — один з важливих напрямів діяльності наукових колективів, наголосив президент НАПН України академік Василь Кремень (на знімку). Його звіт про діяльність академії у 2017 році та завдання на 2018 рік заслухали учора на загальних зборах НАПН.
Академія традиційно забезпечує науковий і методичний супровід системи освіти в Україні. Наукові здобутки всіх відділень НАПН використано для обґрунтування концепції та норм нового базового Закону «Про освіту», що набув чинності 2017 року і з яким пов’язують передусім початок шкільної реформи.
Уже 1 вересня 2018 року першачки навчатимуться за новим стандартом. «За активної участі вчених відділення загальної середньої освіти НАПН України розроблено новий Державний стандарт початкової освіти, підготовлено проект типової освітньої програми для 1—2-х класів, розпочато масштабний експеримент з апробації нового змісту початкової освіти і підходів до його реалізації», — відзначив Василь Кремень. Крім того, «удосконалено зміст профільної середньої освіти, оновлено навчальні програми з більшості предметів, для базової і профільної середньої освіти модернізовано предметні методики». Науковці також обґрунтували засади та моделі адаптивного тестування школярів, напрацювали рекомендації з впровадження моніторингових систем оцінювання освітньої якості на основі тестових технологій. З огляду на російську агресію на сході України, актуальними для академії залишаються й завдання з підвищення патріотичного виховання дітей та молоді і консолідації українського суспільства.
Нові завдання постали і перед вищою школою. «Для відділення вищої освіти НАПН України актуальним є наукове обґрунтування змін і доповнень до нової редакції Закону України «Про вищу освіту» щодо вдосконалення методів та механізмів управління закладом вищої освіти й норм, що регулюють ефективну економічну діяльність у сфері вищої освіти; науковий супровід формування національного рейтингу, обґрунтування оптимізації мережі закладів з метою їх укрупнення, концентрації кадрових, наукових, матеріально-технічних та інших ресурсів, підвищення конкурентоспроможності», нагадав очільник НАПН. У межах виконання завдань, пов’язаних з освітньою реформою, ученими Інституту вищої освіти НАПН проведено методичну експертизу проектів стандартів вищої освіти.
Торік члени НАПН та наукові працівники підвідомчих їй установ виконували загалом 254 наукові дослідження за 31 науковим напрямом (74 теми розпочато, 70 завершено), підсумував Василь Кремень. За результатами роботи опубліковано загалом майже три тисячі праць, зокрема 102 монографії, 119 підручників і навчальних посібників, 122 методичні посібники та рекомендації, 12 словників і довідників, 1,8 тис. статей, випущено 116 збірників наукових праць, підготовлено 34 навчальні програми і концепції.