Робоча група при Міністерстві фінансів України, взявши на озброєння міжнародний досвід, розробила концепцію фіскального механізму оподаткування тютюнових виробів. Цей механізм разом із 7-річним планом підвищення тютюнового акцизу дасть змогу в найближчі 5 років майже подвоїти доходи держбюджету від оподаткування сигарет.
Тютюнова галузь — один із ключових платників податків до бюджету України. За даними Державної фіскальної служби, за 2017 р. чотири найбільші тютюнові компанії України заплатили 44,6 млрд грн податків. При цьому такі гранди тютюнового ринку, як «В. А. Т. — Прилуки» та «Філіп Морріс Україна» за результатами 2017 р. увійшли до трійки найбільших платників податків країни, поступившись лише «Укргазвидобуванню» і випередивши навіть НАК «Нафтогаз України».
Минулого року Верховна Рада запровадила 7-річний план підвищення акцизів на тютюнові вироби і поступового наближення їхньої ставки до рівня ЄС (90 євро за 1000 сигарет). Уряд отримав можливість планувати надходження від акцизу, а виробники — власні витрати — в довгостроковій перспективі.

Долаючи цінові війни

Напрацювання згаданого проекту законодавчого рішення — це результат майже річної роботи над удосконаленням системи оподаткування тютюнових виробів. Одна з проблем, яку намагаються подолати зараз експерти, — цінові війни, цілеспрямоване заниження цін на сигарети окремими виробниками, що веде і до заниження податкових надходжень до держбюджету.
Аби вирішити цю проблему, а також запропонувати більш справедливу систему оподаткування тютюнових виробів різних цінових категорій, експерти профільної робочої групи при Міністерстві фінансів розробили концепцію фіскального механізму.
По суті, система така: якщо ціна на сигарети декларується нижче певного рівня (а саме 165% від мінімального акцизного податкового зобов’язання), то таке зобов’язання на таку пачку сигарет (податковий мінімум, який сплачується з будь-якої пачки сигарет незалежно від ціни) збільшується в 1,4 разу.
Якщо застосувати цей механізм до сьогоднішньої цінової ситуації, це означає, що при ціні пачки сигарет, меншій за 25,5 гривень, з неї треба буде заплатити майже 6 гривень додаткового акцизу.

Виграють держбюджет і малий бізнес

Робота тривала майже рік, адже основним завданням було не тільки подолати цінові війни, а й забезпечити рівні умови конкуренції в дешевому сегменті сигарет. Це завдання виконано в повному обсязі, й від запровадження такого механізму виграють насамперед виробники дешевих сигарет, адже через цінові війни їхній сегмент дедалі агресивніше атакують виробники більш дорогої продукції, занижуючи ціни на власний товар.
Малий та середній бізнес також виграє від запровадження фіскального механізму, адже вищі ціни на тютюнові вироби дають змогу збільшити валову виручку підприємців.
Виграє також і український бюджет, чиї податкові надходження від тютюнової галузі стануть менш залежними від маніпулювання з цінами — а отже, і більш стабільними, передбачуваними.
Так, у разі запровадження фіскального механізму вже цього року бюджет може отримати додаткові надходження без зміни ставок податків, без обмеження конкуренції та прямого втручання у цінову політику господарюючих суб’єктів.
Причому в перспективі додаткові надходження отримають і державний бюджет (за рахунок акцизу і ПДВ), і місцеві скарбниці (за рахунок існуючого 5%-го акцизу на роздрібний продаж сигарет).

Фіскальний механізм відповідає вимогам ЄС

Пропозиція робочої групи при Міністерстві фінансів цілком узгоджується і з вимогами Європейського Союзу. Адже згідно зі ст. 10 Директиви Ради 2011/64/ЄС від 21.06.2011 р. «Про структуру і ставки акцизів, що застосовуються до тютюнових виробів», загальна сума акцизного зобов’язання з сигарет має бути не меншою за 60% від середньозваженої роздрібної ціни продажу сигарет.
Запровадження коефіцієнта 1,65 дасть змогу зберегти практично ідентичний ціновий розрив між кожним ціновим сегментом, а ціни збільшуватимуться більш-менш однаково в усіх цінових сегментах.

Сергій ПЕТРЕНКО.