У Полтавській галереї мистецтв урочисто й весело відкрили традиційну щорічну міжнародну виставку карикатур «Карлюка-2018». Фундатори однойменного творчого об’єднання влаштували її увісімнадцяте поспіль! Цього разу вони репрезентували 279 робіт майстрів квача і пензля. При цьому продовжили традицію виставляти, як то кажуть, в одному флаконі одразу кілька експозицій.

На знімку: ця робота Ігоря Лук’янченка спонукає до сміху хіба на кутні...

Одна з них наповнена роботами карикатуристів з Єгипту. Тобто з тієї країни, де народжувалася не тільки людська цивілізація, а й, власне, карикатура, закарбована ще на папірусах. Тоді там шанували навіть бога всілякої сміховини, якого звали Бісом... Але з тих часів надто багато піску розвіялося по тамтешніх пустелях. Сьогодні в Країні пірамід цей жанр образотворчого мистецтва під впливом європейських традицій, по суті, відроджується заново.
Передовсім руками та мізками молодих карикатуристів. Зокрема й тих, які прибули до Полтави на згадану виставку. Про те, що вони «зубасті» й наполегливі, свідчили не тільки їхні карикатури. Як з’ясувалося, добиралися вони в Україну не без пригод, перша з яких почалася ще на їхній батьківщині, де через піщану бурю затримали вильоти авіалайнерів. Та, попри все, на відкриття виставки в Полтаві єгипетські гості встигли...
Ще дві експозиції були персональними й «засвітили» перед численними відвідувачами двох самобутніх художників, яких знають у багатьох країнах. 
Перший із них, Костянтин Сюннерберг, живе в Бельгії, ілюструє ще й французькі видання. Хоча народився в Москві, у родині вихідців зі Швеції, та разом із батьками залишив тоді ще Радянський Союз у десятирічному віці. Цей мікс націй, культур, середовищ, поза сумнівом, наклав свій відбиток на творчість майстра, котрий зумів не загубитися в європейських мистецьких столицях і неодноразово ставав переможцем та призером престижних міжнародних конкурсів.
Зрештою, такою само зіркою інтернаціональних імпрез визнавали й відомого українського карикатуриста Ігоря Лук’янченка, котрий на «Карлюці» представляв свою персональну експозицію особисто. І, звісно, вразив багатьох розмаїттям творчої палітри. У стильових і змістовних напрямах карикатури художнику, здається, підвладне все. Та особливий інтерес присутніх на відкритті виставки викликала його політична й гостро соціальна сатира.
Єдиним, так би мовити, «конкурсним епізодом» цьогорічної «Карлюки» стала експозиція під девізом «Час — гроші. Криптовалюта: біткоїн та інші». Адже тут представлені роботи, надіслані на започаткований в Україні вже четвертий за ліком міжнародний конкурс карикатур, який іще триває. Попри те, що обумовлена тематика нібито занурювала авторів у світ віртуальних грошей, важко не помітити їхнє прагнення максимально наблизитися до сьогоднішніх реалій.
Зрештою, саме біля «грошової» експозиції власкор «Голосу України» помітив найбільше зосереджених облич. Чи не тому, що споглядачі цих робіт мимоволі зіставляли зображене на карикатурах із тим, що «вимальовується» у власних гаманцях. А від таких порівнянь багатьом уже не сміятись, а плакати хотілося...

Василь НЕЇЖМАК.
Фоторепродукція автора.

Полтава.