ЗМІ повідомили про поставку в Україну 55 гвинтокрилів компанії Airbus Helicopters. Планується, що французькі вертольоти допомагатимуть Держслужбі України з надзвичайних ситуацій, Нацгвардії, Нацполіції та Держприкордонслужбі.

Незабаром в України з’являться 55 гелікоптерів D-HECD фірми Airbus Helicopters.

Фото надане прес-службою АТ «МОТОР СІЧ».

Ціна одного гвинтокрила становить 5—6 млн євро, тобто вартість 55 гвинтокрилів — майже десять мільярдів гривень (!), плюс вартість будівництва окремих ангарів для зберігання, яких вони потребують. Щорічне технічне обслуговування та продовження ресурсу кожного вертольота — це ще 85—120 тис. євро. Таким чином, щорічні затрати на утримання 55 вертольотів марки Aіrbus становитимуть у середньому 5,5 млн євро. А за 10 років експлуатації цих машин, навіть не враховуючи витрати на ремонт, потрібно буде виплатити 55 млн євро (майже два мільярди гривень) бюджетних коштів. Реалізація контракту на поставку вертольотів марки Aіrbus французької компанії Airbus Helicopters — прямого конкурента українських авіабудівних і суміжних з ними підприємств — негативно вплине на вітчизняну авіабудівну промисловість.

Нагадаємо, 2012 року в Україні було створено свою вертольотобудівну галузь, а це понад 3 000 робочих місць. Підприємства галузі, передусім запорізьке АТ «МОТОР СІЧ», уже кілька років плідно співпрацюють із Міністерством оборони України, оснащуючи військові підрозділи сучасними вертольотами Мі-2МСБ, які здатні виконувати різні завдання та відповідають усім технічним вимогам, що їх пред’являють до багатоцільового легкого вертольота. Якщо встановити на такі вертольоти відповідне спеціальне обладнання, вони можуть використовуватися як патрульні для потреб Державної прикордонної служби, рятувальників ДСНС, у санавіації, поліції та Нацгвардії. А головне — вартість запорізьких Мі-2МСБ менша, ніж вертольотів марки Aіrbus, удвічі, а вартість льотної години — вчетверо. Україна хоче придбати французькі вертольоти трьох моделей: Н125, Н145 і Н225. Це аналоги українських гелікоптерів, що їх випускають на запорізькому АТ «МОТОР СІЧ»: Мі-2МСБ, МСБ-2 і Мі-8МСБ. От тільки наші, вітчизняні, вертольоти мають цілу низки переваг над французькими.

Яких саме? Давайте проаналізуємо. Українські вертольоти не мають потреби в ангарах і можуть зберігатися на відкритих стоянках в аеропортах. Міжремонтний ресурс вертольотів Мі-2МСБ становить вісім років, обслуговування виконується в Україні.

Вони на відміну від французьких «пестунів» можуть похвалитися наявністю протиобліднювальної системи. При цьому у гвинтокрила Н125 — один двигун, що дуже ризиковано й не гарантує безпеку польоту, тим більше над містом, а в його українських «колег» Мі-2МСБ і МСБ-2 — по два мотори. Максимальна злітна вага в Н125 і Н145 становить 2370 кг і 3585 кг відповідно, а в запорізьких вертольотів Мі-2МСБ і МСБ-2 вона значно вища: 3700 кг і 4300 кг, а отже, і взяти на борт вони можуть більше вантажу. Крім того, вітчизняні машини виграють за рахунок дальності польоту. Для порівняння, французький Н125 далі, ніж на 646 км, без заправки не полетить, у його побратима Н145 ця відстань становить 685 км, а Мі-2МСБ спокійно може подолати 750 км, та й МСБ-2 легко подужає 720 км. Причому обидва вони можуть бути обладнані додатковими баками (на Мі-2МСБ установлюються зовнішні баки, на МСБ-2 вони ставляться всередині), що дає змогу практично вдвічі підвищити дальність польоту — до 1330 км. А ця відстань, на хвилиночку, більша, ніж від Львова до Луганська (найвіддаленіші одне від одного міста в Україні). До того ж навчитися пілотувати вітчизняні вертольоти можна на батьківщині, і вартість підготовки льотчика в 10—20 разів нижча, ніж перенавчання персоналу за кордоном для керування французькою технікою. Та ще й засоби наземного обслуговування для неї закуповувати доведеться.

Такий само висновок можна зробити, порівнюючи експлуатаційні характеристики ще однієї моделі французького середньоважкого вертольота H225 Super Puma й українського аналога — Мі-8МСБ із двигунами ТВ3-117ВМА-СБМ1В 4Е серії, який установив низку світових рекордів, зокрема абсолютний рекорд висоти горизонтального польоту в класі Е1 — 9155 м, що на 300 м перевищує висоту гори Еверест — найвищої гірської вершини світу. Та й коштує він утричі менше, ніж H225 Super Puma, попит на який помітно впав після низки позаштатних ситуацій і аварій, що сталися з ним  останніми роками (у квітні 2016-го трапилася катастрофа H225LP у Норвезькому морі, а  2012 року два H225 зробили аварійні приводнення в Північному морі).

Постає запитання: чому ж у країні, що переживає серйозні фінансові труднощі, прийнято рішення так витратитися на імпортну гвинтокрилу техніку?

Справді, сучасна вертолітна служба реагування для рятувальників ДСНС, поліції та Нацгвардії вкрай важлива для України, але вона може й повинна бути оснащена вертольотами українського виробництва.