На початку березня в парламенті зареєстровано проект змін до Закону «Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів», які стосуються тарифів на доставку вітчизняних періодичних друкованих видань за передплатою. По суті, вважають автори законопроекту, в ньому йдеться про протидію ворожій пропаганді та покращення інформаційного забезпечення громадян, постраждалих внаслідок воєнних дій, місце проживання яких є територія Донецької та Луганської областей, де органи державної влади здійснюють свої повноваження.
Нині тарифи встановлює Міністерство інфраструктури за погодженням з Мінекономрозвитку. Проте для громадян, які проживають на території Донецької та Луганської областей і які постраждали внаслідок воєнних дій, необхідно створювати сприятливіші умови для доступу до вітчизняної преси, наголошують народні депутати. Водночас у сучасному законодавстві відсутні положення, які б дозволяли встановлювати окремі тарифи на приймання та доставку вітчизняних періодичних друкованих видань за передплатою. Тож закон про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів пропонують доповнити такою новелою: «На території Донецької та Луганської областей, де органи державної влади України здійснюють свої повноваження, встановлюються окремі тарифи на приймання та доставку вітчизняних періодичних друкованих видань за передплатою». Автори нововведення вважають, що таким чином створюють правову підставу для встановлення на підконтрольній нам території Донбасу окремих тарифів на приймання та доставку вітчизняних періодичних друкованих видань, зменшивши їх до мінімальних ставок.
Таким чином, визначаючи цілі та завдання законопроекту, автори (представники різних політичних сил) кажуть про протидію ворожій пропаганді за рахунок підвищення рівня доступності населення до інформаційного простору України, який формується вітчизняними періодичними друкованими виданнями. Як зазначив один із них, народний депутат від Блоку Петра Порошенка, Віталій Курило, під час розгляду законопроекту на засіданні Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики, суть змін зводиться до того, що нині «Укрпошта», відповідно до діючого законодавства, не може встановлювати тарифи для окремих місцевостей. «Тариф повинен бути однаковий для всієї держави, зауважив він. — Цим законом ми вносимо зміну і говоримо про те, щоб на період військових дій, які точаться в Луганській і Донецькій областях, дозволити «Укрпошті» встановлювати інші тарифи, відмінні від всієї України». Утім голова профільного комітету звернула увагу на те, що таке формулювання не зовсім точне і на майбутнє може створити колізію, яка дасть змогу державному підприємству «Укрпошта» не тільки зменшувати, а й підвищувати тарифи, оскільки значення слова «окремі» можна трактувати по-різному.
У відповідь на це перший заступник Генерального директора «Укрпошти» з фінансових питань Олександр Чернявський заявив, що підприємство, яке він представляє, погоджується із пропозицією парламентаріїв. За його словами, з самого початку така ініціатива належала Національній спілці журналістів, однак усі розуміють важливість соціальної складової цього питання. Водночас він поінформував, що тарифи загалом по країні на друге півріччя 2018 року і на 2019 рік вони мають намір збільшити. Це рішення, мовляв, уже прийнято тарифною радою. Тому нині йдеться про те, щоб зберегти їх на чинному рівні для Луганської та Донецької областей. Для цього в «Укрпошті» пропонують також зробити окремий каталог, за яким «передплата відбувалася б за зменшеними тарифами, із розрахунком на те, щоб це зменшення або непідвищення було відтрансльовано на передплатників, тобто на тих людей, для яких, власне, журналісти працюють». Резерви для цього в регіоні є, каже О. Чернявський. Нині там досить суттєво впали обсяги, і за рахунок їх нарощування планується компенсувати різницю, яка за розрахунками в другому півріччі становитиме два мільйони гривень, а в 2019 році — 10 мільйонів.
На засіданні профільного комітету проголосували за те, щоб підтримати законопроект у першому читанні за умови подальшого доопрацювання всіх можливих колізій.
Надія СМІЯН.