Розв’язувати гострі проблеми перекриттям траси — та ще й міжнародного значення — не в характері толерантних закарпатців. Однак у вівторок до цього вдалися представники аж восьми сіл, розташованих під Ужгородом. Люди три години поспіль блокували прикордонну автомагістраль Чоп—Київ у селі Холмок, на якій занадто жвавий рух в обидва боки — за кордон і назад. На дорозі за той час зчинилися довжелезні затори. Пропускали лише карети «швидкої допомоги». У чому суть мирного, але настільки гнівного й зухвалого протесту?

Три сільські ради хочуть об’єднатися в одну територіальну громаду. Провели всі необхідні процедури. Документи, згідно з чинним законодавством, подали на підпис керівництву облдержадміністрації вже давно. Але жодної відповіді не отримали.

Звичайно, депутати і самі голови всіх трьох місцевих органів само-врядування обурилися ще й тим фактом, що напередодні (див. «Голос України» за 18 квітня) з ОДА повернули на доопрацювання проект спільного рішення Холмківської, Сторожницької і Тарновецької сільрад «Про добровільне об’єднання територіальних громад у Холмківську об’єднану територіальну громаду з центром у селі Холмок». Офіційна відмова — невідповідність Методиці формування спроможних територіальних громад статтям Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та вимогам Схеми планування території Закарпатської області.

На подальші звернення, кажуть сільські депутати, область не реагувала. Тож минулого тижня вони провели мітинг — із транспарантами — перед ОДА . Вимогу висували одну: щоб облдержадміністрація дозволила нарешті об’єднатися. Заспокоїти протестувальників виходив заступник голови ОДА Віктор Мікулін, оскільки очільник області Геннадій Москаль того дня перебував у відрядженні в столиці. Тоді представники сіл і заявили: якщо їхній голос не почують, то вдадуться до більш «чутливих методів» протесту. Тож у вівторок і вдалися — перекрили автотрасу.

Аргумент керівництва ОДА більш ніж промовистий: ця трійка сільрад, до складу яких входить аж вісім сіл,  наповнює казну Ужгородського району на 52 відсотки. А отже, інші села, бідніші й переважно гірські та віддалені від Ужгорода (район свого окремого центру не має), залишатимуться ні з чим. У коментарі речник голови ОДА Ярослав Галас наполягав, що Г. Москаль не підпише відповідний документ, яким би дав згоду на створення Холмківської ОТГ (об’єднаної територіальної громади), оскільки тоді виникла б ситуація, що вісім сіл жили б у достатку, а решта залишаться голі.

На додачу до сказаного оприлюднено коментар самого голови ОДА: «Позиція обласної державної адміністрації щодо створення об’єднаної територіальної громади поблизу Ужгорода залишається незмінною: ми не дамо знищити район, щоб зробити щасливими кілька сіл, — заявив Геннадій Москаль. — Міський голова Ужгорода вже направив листи трьом сільрадам, до складу яких входить вісім сіл, із пропозицією добровільно приєднатися до територіальної громади обласного центру. Адже села прилягають до Ужгорода й за багатьма позиціями становлять із ним єдине ціле. Однак ця пропозиція залишається без відповіді, і це доказ того, що ініціатори пере-криття траси відстоюють не об’єднання територіальної громади як таке, а шкурні інтереси.

Вони хочуть забрати податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) двох найбільших бюджетоутворюючих підприємств району — «Джейбіл» та «Ядзакі», обваливши фінансову систему Ужгородщини, хоча до створення цих підприємств не мають жодного стосунку. Ми на такий крок не підемо, а оцінку блокувальникам дороги дадуть правоохоронні органи».

За словами керівника регіону, «облдержадміністрація діяла, діє і діятиме виключно в правовому полі і не піддасться на жодні ультиматуми чи шантажі». І додав, що минулого тижня голів сільрад було попереджено про кримінальну відповідальність за перекриття дороги (ст. 279 Кримінального кодексу України «Блокування транспортних комунікацій»).

Незважаючи на це, протестувальники від свого не відступають і заявляють: якщо з питанням стосовно об’єднання обласна влада й надалі зволікатиме, вони перейдуть до безстрокових акцій.

Ужгород.