Цікаво, чи були серед жителів столиці такі оптимістично налаштовані, що, зачувши минулого року про підвищення цін на прибирання та утримання прибудинкових територій, вдоволено потирали руки в очікуванні близьких змін на краще, примовляючи: «Тепер заживемо! Позбудемося нарешті тих сміттєвих покладів у столичних дворах! І у під’їздах тепер стане чисто...»

Грошей тепер вистачить... на все

Ні, переважна більшість столичних мешканців усі нововведення влади сприймає під дещо іншим — критичним — кутом зору. Вони переконані: «Причин для оптимізму немає. І з якого це дива чекати змін?» Хоча здоровий глузд мав би їм підказати: «А як же ж інакше? Адже КМДА з 1 липня минулого року підвищила тарифи на утримання будинків, споруд і прибудинкових територій у півтора-два рази! Грошей тепер вистачить на все! Буде чисто і затишно. От!..»
Однак затишно не стало і не почистішало. Ті самі зім’яті й потрощені баки та контейнери, розкидані по дворах, купи зіпрілого листя, що не дочекаються, коли їх приберуть та вивезуть, ті самі снігові кучугури, замети, бурульки, поламані лавочки, потрощені дитячі майданчики, розкопані двори, понівечені тротуари, розірвані та іржаві труби, неосвітлені сходи, облуплені стіни, поламані двері, вибиті вікна, захаращені підвали, занедбані горища... Не змінилося ні-чо-го. Хіба що рахунки, котрі, як і обіцялося, зросли у півтора-два рази(!) і з завидною регулярністю надходять киянам із серпня минулого року.
А перед тим, нагадаємо, заступник голови Київської міської державної адміністрації Петро Пантелеєв на брифінгу для преси розпинався та бив себе у груди, переконуючи громадськість, що у Києві давно вже слід провести коригування тарифів, які з 2010-го не змінювалися і в середньому дорівнювали 3 гривні за 1 квадратний метр. Зараз їх змінять на 5,86 грн за метр. Тільки й усього.

Буде чисто і затишно!

Що й до чого вони коригували, невідомо, але на підтвердження своїх слів заступник градоначальника скаржився, що останні два роки до міської влади дедалі частіше звертаються комунальні підприємства. Просто життя не дають: «Скоригуйте, — просять, — тарифи, що вам, шкода?!!» І таки, виходить, умовили?
Але тут варто обмовитися, що пан Пантелеєв лукавив, наділяючи ті підприємства функціями, які вони мали б виконувати, але — всі ми добре знаємо — не виконують, а коли й роблять щось із задекларованої ними діяльності, то далеко не у повному обсязі...
І от що незрозуміло. Жодним словом заступник столичного градоначальника не обмовився, що, мовляв, обслуговуючі організації у боротьбі за підвищення якості послуг, використавши всі мислимі й немислимі резерви, сплять і бачать рідне місто квітучою оазою, а тому підкиньте грошей, панове, на мітли, совки, ломи, лопати, лампочки та інше причандалля. А ще на зарплату!..
Жодного слова про занедбаний житловий фонд, про зношені мережі, про відсутність будинкових покажчиків вулиць та номерних знаків, про перебіг, врешті, змагання на звання кращого під’їзду, будинку, кварталу, району! У них про те й голова не болить! Знай, плачуться і канючать, які вони бідні та як їм тяжко... А кому легко? Тільки й чути: «Дай-дай-дай!!!»
А міська влада, якщо вірити чиновникам, тривалий час опиралася, непорушно трималася, відмовляючи тим підприємствам, адже розуміла, що є межа платоспроможності людей. Он вона яка турботлива та справедлива! Справжня тобі матінка Тереза! Коли б не сувора реальність, то саме час розчулитися й розридатися від отієї вдаваної турботи столичного чиновництва про збіднілий, знедолений і занедбаний люд. А далі, виходить, і влада не встояла — віддала нас на поталу знахабнілим комунальникам. Це пан Петро пояснив винятково тим, що ситуація з платежами, мовляв, більш-менш стабілізувалася... і КМДА вимушена була таки підвищити тарифи, щоб забезпечити стабільну роботу підприємств... А ще додав: підвищення тарифів дасть змогу не тільки зберегти штат працівників сфери, а й покращити якість послуг.
То раніше вони прибирали неякісно. А тепер будуть!.. Зауважимо: це пусті балачки, бо, незважаючи на те, що тарифи зросли вдвічі, на зарплаті двірників та прибиральників це не позначилося. За рахунок чого пан Пантелеєв збирається виконувати свої обіцянки про збереження штату працівників та покращення якості послуг, невідомо, адже підвищення тарифів на стимулюванні безпосередніх виконавців — двірників — жодним чином не позначилося.

Гори воно ясним полум’ям?..

І що ми маємо сьогодні? Розбиті, даруйте, ночви? Тобто занедбаний житловий фонд, аварійні мережі! Тарифи підняли вдвічі, а якість послуг не те що не поліпшилася, навпаки, подекуди — у більшості випадків — роль комунальників зводиться до обслуговування смітників, сміттєвих контейнерів і баків. Тобто, у кращому разі, прибирають лише місця, де розташовані дворові сміттєві контейнери, після того, як їх випорожнить спецтехніка «Міськкомунтрансу» та «попасуться» безхатченки. Це все. Про жодні роботи не йдеться. Хоча, можливо, комусь це буде цікаво, платимо ми не за якесь абстрактно-химерне утримання, а за комплекс послуг, прописаний і чітко регламентований Постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 р. № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги», що мають надаватися мешканцям в обов’язковому порядку. Не наводитимемо документ, він є у вільному доступі в Інтернеті, а лиш скажемо: переважна більшість того, що там перелічено, не виконується!!!
Нам виставляють рахунки, ми їх дисципліновано сплачуємо і чекаємо, наївні, манни небесної, тобто прибирання, обслуговування, утримання, дератизації, дезінсекції... чорта, біса... Потрібне підкреслити!
У одній із комунальних обслуговуючих організацій нам пояснили, що ніхто за ТАКІ гроші прибирати не хоче. Раніше, кажуть, заохочували квартирами. Сьогодні — 3200, мінус податки... «Та гори воно ясним полум’ям!» — каже більшість прибиральників, отримуючи оту символічну мінімальну зарплату і не дуже напружуючись.

Скільки треба платити, щоб прибирали?

А ми собі сумніваємося... Це ж як так? Кожен школяр без рахівниці скаже, що із однієї «хрущовки» на 90 квартир, у середньому, можна зібрати понад 25 тисяч гривень на місяць! 300 000 на рік! Ну, припускаємо, що десь хтось не платить або платить не у повному обсязі. Все одно — пристойна сума набігає! І за такі гроші не хочуть прибирати? Тоді запитання: скільки треба платити, щоб комунальники не лише робили вигляд, а справді прибирали, обслуговували й утримували? І чому на тлі збільшення тарифів фонд заробітної плати зменшується з року в рік. А чому б не застосувати отой принцип, що так люблять наші чиновники: щоб міністр не крав, давайте йому платити гідну зарплату! Щоб двірник прибирав... правильно, давайте гідно оцінимо його роботу!
Не поспішатимемо з висновками, але зауважимо, що надто вже різняться цифри. Ті, що ми сплачуємо за прибирання, і ті, що закладаються на зарплату прибиральникам. Напевно, десь утрушуються, усихають, губляться. А чому б і ні? Хоча, з другого боку, все, начебто, нормально. Вони й раніше не надто прибирали, а ми платили за колишніми «низькими» тарифами. Вони й тепер не прибирають! Підвищили тарифи, а ми продовжуємо платити. Значить, нас усе влаштовує! Чому ми здіймаємо лемент, коли нас намагаються обважити, обрахувати на касі магазину, і чому мовчимо, коли по наших кишенях нишпорять нечисті на руку комунальники та міськрайонне чиновництво?!!

На зло... диспетчеру!

...Сусіди втомилися телефонувати диспетчеру ЖЕКу, щоб прибрали сходові клітки у під’їзді. Чекали б і досі, якби самотужки не пофарбували стіни, не прибрали сходи, не помили вікна. У 20-х числах, як і годиться, сплатили за комунальні послуги, в тому числі й за утримання будинків, споруд і прибудинкової території. А як же ж? Покарають! А тут ще штрафами погрожують, а там, дивись, і житлоплощу відберуть за борги.
Так і живемо. Енергетики ціну на опалення розраховують за «методикою коригування тарифів залежно від температури зовнішнього повітря». Водопостачальні організації намагаються так порахувати, ніби у кожного в квартирі басейн. Газ — за формулами! Плюс доставка. Плюс абонплата.
За прикладами далеко не ходитимемо. У листопаді минулого року у «Голосі України» під рубрикою «Я вам пишу» було опубліковано лист читачів-киян, мешканців будинку 39 по вулиці Саратовській. Скаржилися вони на те, що мусили якийсь час терпіти незручності через нерозторопність працівників організації, яка міняла у під’їздах вікна. Якщо коротко: спочатку старі вікна демонтували, потім привезли нові, які не підійшли... потім... Утім, процитуємо: «...Нібито й подбали про нас, але неприємний осад лишився, — писали мешканці, — і запитання... хто платитиме за змарноване тепло, адже мало не три дні через відсутність вікон гріли вулицю. Хто прибиратиме весь розгардіяш після робіт, адже ми справно платимо за прибирання?!!»
Справедливості заради скажемо, що сміття після заміни вікон таки вивезли, сяк-так прибрали. І сталося це, як повідомляють мешканці, на початку лютого. Отже, можемо сміливо робити висновок — з 17 листопада минулого року до 2 лютого 2018-го у будинку прибирання не проводилося! А ви думаєте, хоч якимось чином це позначилося на платіжках? Хтось вибачився? Хтось зробив перерахунок?! Як платили за удаване прибирання, так і платять за... неприбирання! Сподіваємося, що особи, відповідальні за це, все ж знайдуть можливість, час та підстави для перерахунку. А ще, за одним рипом, нехай звернуть увагу і на будинок № 25 по вулиці Салютній, де з часів підвищення тарифів сходи не бачили шмати, а двори — мітли. Надто ж нехай підвальні приміщення обстежать. Дуже вже, скаржаться мешканці, там антисанітарією відгонить!

Гройсман пообіцяв «жорстко карати»... і забув?

І на закінчення. Пам’ятаєте, як у листопаді 2016-го на засіданні КМУ прем’єр Володимир Гройсман попереджав надавачів житлово-комунальних послуг, що уряд жорстко каратиме за необґрунтоване завищення цін у платіжках для громадян. Тоді багатьом киянам надійшли захмарні рахунки за опалення. Прем’єр-міністр доручив віце-прем’єру Володимиру Кістіону розібратися із ситуацією, заявивши, що завищені рахунки «...помилка, але якась вона дуже дивна, ця помилка». Він назвав цифри у платіжках киян «абсолютно нереальними». І сказав таке: «...Я би просив, щоб таких помилок з боку надавачів послуг... відносно українських громадян не було. Я вважаю, що треба принести вибачення, з одного боку, а з другого, попереджаю... Ми дуже жорстко каратимемо штрафними санкціями за ці речі. Я думаю, що тут може бути і питання кримінальної відповідальності за виставлення рахунків за неадекватними цінами. Я попереджаю всіх, що з цим не потрібно гратися і дразнити людей».
Після більшості невиконаних заяв наших керівників, особливо тих, що стосуються тарифів, ми ставимося до них із помітною часткою недовіри, але слова про кримінальну відповідальність таки надихають і вселяють надію. Дивишся, десяток-другий кримінальних справ, можливо б, покращив ситуацію? Це перше. І друге, без претензії на оригінальність скажемо, що без справжнього реформування галузі — не на словах, на ділі — навряд чи варто очікувати на якісь зміни.

Віктор БОНДАР.
Мал.  Миколи КАПУСТИ.

 

ДОВІДКОВО

Типовий перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій
Прибирання прибудинкової території.
Прибирання сходових кліток.
Вивезення побутових відходів (збирання, зберігання, перевезення, перероблення, утилізація, знешкодження та захоронення).
Прибирання підвалу, технічних поверхів та покрівлі.
Технічне обслуговування ліфтів.
Обслуговування систем диспетчеризації.
Технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем:
гарячого водопостачання;
холодного водопостачання;
водовідведення;
теплопостачання;
зливової каналізації.
Дератизація.
Дезінсекція.
Обслуговування димовентиляційних каналів.

(із Додатку
до Порядку формування тарифів на послуги
з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій
виключно на підставі постанови КМ № 869 (869-2011-п)
від 01.06.2011).