Серед наших євроінтеграційних зобов’язань у сфері громадського здоров’я є імплементація Директиви щодо контролю над тютюном, яка врегульовує всі аспекти виробництва, продажу, реклами і маркування електронних сигарет. На цьому наголосила народний депутат Ганна Гопко (на знімку) під час прес-конференції, на якій експерти з контролю над тютюном обговорювали проблему розповсюдження електронних сигарет в Україні.

Згідно з результатами глобального опитування молоді про вживання тютюну, яке проводилося за підтримки Всесвітньої організації охорони здоров’я в 2017 році, 18,4 відсотка школярів віком 13—15 років (22,6 відсотка хлопців та 14 відсотків дівчат) є споживачами електронних сигарет. Високий рівень поширеності куріння е-сигарет серед підлітків є наслідком того, що відсутні будь-які законодавчі вікові обмеження для реалізації цих нових пристроїв.

І водночас це є серйозною загрозою для здоров’я молодого покоління, адже в Україні немає державного контролю за вмістом та маркуванням електронних сигарет.

У нашому законодавстві відсутнє визначення е-сигарет, що унеможливлює регулювання їх розповсюдження. Єдине посилання на ці вироби міститься в УКТ ЗЕД (український класифікатор товарів зовнішньоекономічної діяльності), який відносить електронні сигарети до «електричних машин та обладнання» (код 8543), а рідини для е-сигарет — до «хімічної продукції» (код 3824). Натомість, відповідно до аналітичного звіту ВООЗ щодо наявних проблем регулювання е-сигарет в Україні виробники, імпортери та продавці е-рідин не дотримуються єдиних правил та здійснюють маркування на свій розсуд, а контейнери з рідинами для е-сигарет не відповідають навіть мінімальним вимогам передачі інформації про небезпеку, токсичність нікотину; не містять правил поводження з хімічною рідиною та інструкцію щодо дій у разі отруєння. На ринку присутні контейнери з рідинами, які містять смертельні дози нікотину для дітей і для дорослих за орального застосування. Маркетинг електронних сигарет та рідин до них не врегульований, тому можна спостерігати досить агресивну рекламу цих продуктів, а українське законодавство не відповідає вимогам Директиви 2014/40/ЄС, яка запроваджена у країнах ЄС з 2016 року.

Щоб врегулювати це питання, ще три роки тому група народних депутатів зареєструвала антитютюновий законопроект № 2820, який ґрунтується на цій директиві. Документ має на меті запровадити попередження про шкоду куріння та ризик виникнення нікотинової залежності, правила маркування про вміст та ризики, пов’язані з хімічними рідинами, обмеження щодо вмісту заправних контейнерів та картриджів, вимог щодо звітності виробників та дистриб’юторів цих продуктів.

«Серед євроінтеграційних зобов’язань України в сфері громадського здоров’я є імплементація Директиви 2014/40/ЄС щодо контролю над тютюном, яка, серед іншого, врегульовує всі аспекти виробництва, продажу, реклами та маркування е-сигарет, — зауважила Ганна Гопко. — Саме такі норми передбачає законопроект № 2820, який вже три роки не розглядається парламентом та блокується деякими народними депутатами. Тому звертаюся до голів усіх фракцій та Голови Верховної Ради Андрія Парубія з проханням посприяти прийняттю антитютюнового законопроекту № 2820, щоб захистити дітей від нікотинової пастки».

Інформаційне управління апарату Верховної Ради України.