Учора у Верховній Раді відбулася всеукраїнська конференція «Громадяни та парламент: моделі та інструменти ефективної взаємодії», яку організувала програма USAID РАДА з метою поглиблення співпраці між Верховною Радою України та організаціями громадянського суспільства.

Перший заступник Керівника апарату — керуючий справами Петро Боднар, головний науковий співробітник, член-кореспондент НАН України, доктор юридичних наук, професор Володимир Шаповал, народний депутат України, голова Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики Вікторія Сюмар, Президент Фонду Східна Європа Віктор Лях.

Фото Олександра КЛИМЕНКА.

Учасники конференції проаналізували взаємодію між Верховною Радою і громадянським суспільством у законодавчому процесі та вплив громадського моніторингу на роботу парламенту і народних депутатів України, відзначили успішні і слабкі моменти та окреслили механізми розвитку ефективної взаємодії та співпраці в майбутньому.

У Верховній Раді на сьогодні вже впроваджено низку дієвих механізмів та інструментів взаємодії з громадянами — це електронні петиції на офіційному сайті парламенту, Портал громадського обговорення законопроектів, зібрання у форматі town hall meeting, рольова гра «Агора», що моделює і моніторить роботу парламенту та парламентських комітетів, та інші.

Керівник апарату Верховної Ради України Петро Боднар звернув увагу на велику роль і актуальність сьогодні питання відкритості та діалогу Верховної Ради з суспільством та громадянами. «Одне з пріоритетних завдань — зняти напруженість у суспільстві, пов’язану з органами влади, урядом і Верховною Радою, яка сьогодні, на жаль, має негативний рейтинг, — сказав П. Боднар. — Відкритість сприятиме вирішенню цього питання». Керівник парламентського апарату подякував громадським організаціям за їх внесок у відкритість Верховної Ради.

Голова Комітету з питань свободи слова та інформації Вікторія Сюмар зауважила, що, за соціологічними опитуваннями, довіра до парламенту дуже низька. «Як на мене, це несправедливо, бо нинішній парламент узяв на себе дуже серйозні реформи, які було проведено в країні, — зауважила парламентарій. — Він не ідеальний, але тут ідеалісти брали гору над прагматиками і було ухвалено непрості рішення заради прозорості — запровадження е-декларацій, квот на українські пісні на радіо та телебаченні, створення НАБУ, «клієнтами» якого стали народні депутати. За словами В. Сюмар, в оцінці довіри людей до влади більше спрацьовують емоції — українці завжди невдоволені владою, Президентом, урядом. Кожен український парламент кожного скликання через два роки своєї каденції мав зниження рейтингу. Політик закликала прагматично аналізувати, що позитивного зроблено парламентом. На думку В. Сюмар, взаємодія парламенту із суспільством, чесні розмови з людьми — це один із шляхів змін. Важлива також політична освіта — знання зі шкільної лави, як ухвалюють рішення у державі та в парламенті. «Потрібно побудувати відносини так, щоб суспільство шукало не лише винних, а й відповіді, що робити і як» — наголосила голова комітету.

«Інструменти комунікації та взаємодії парламенту з громадянами-виборцями ще потребують вдосконалення», — відзначив директор програми USAID РАДА Ігор Когут. За його словами, нинішній тиждень став тижнем відкритого парламенту — у вівторок відкрився черговий інформаційний ярмарок, у середу майданчик для обговорення було винесено на площу Конституції під парламентом.

Володимир Шаповал, головний науковий співробітник, член-кореспондент НАН України, доктор юридичних наук, професор висловив таку думку: «Зв’язки між парламентом та громадянами за визначенням не можуть існувати. Влада не лише в нашій країні зазвичай не чує простого громадянина. Але, щоб налагодити нормальні стосунки на рівні громадянин—парламент, потрібно серйозно поставитися до виборчої системи. Вибори повинні бути справедливими з точки зору моделі та організації.

Залучити громадян до владного процесу можна і через громадські організації». В. Шаповал пригадав, що під час підготовки Конституції 1996 року у 1995-му пропонувалося передбачити в Конституції так звану «народну законодавчу ініціативу» — що проект закону може бути внесено до парламенту від імені певної кількості громадян. Однак при доопрацюванні тексту Конституції цю тезу було викинуто. Ще одним правовим інструментом, на думку професора, може стати можливість відкликання депутата. Однак це знову-таки залежить від виборчої системи.