На Луганщині сьогодні не вистачає понад двадцять сільських листонош і дещо менше — їх підмінних. У селі Височинівка Марківського району, наприклад, уже який місяць не можуть знайти людину на посаду начальника поштового відділення. Шість кандидатів переглянули, але факт працевлаштування жодного разу не відбувся. Така сама історія спостерігається в селі Підгорівка Старобільського району і ще в деяких населених пунктах. Зрозуміло, що їхні жителі не залишилися без уваги Луганської дирекції ПАТ «Укрпошта». Сюди приїжджає пересувне відділення, яке відкривають на пару годин. Але загалом це проблему не розв’язує.

Дефіцит кадрів директор Луганської дирекції ПАТ «Укрпошта» Ілона Моїсеєва називає однією з найголовніших проблем поштової структури, яка досить ускладнює своєчасну доставку пенсії, кореспонденції та періодичних видань жителям області. Незважаючи на те, що роботу на селі знайти важко, крім, можливо, сезонного періоду сільського господарства, праця на пошті людей не приваблює. Ні молодь, ні переселенців. Можливо, тому що зарплата тут невисока?
— Не думаю. Зарплата справді низька, але це виправдано тим, що листоноша працює лише пару годин на день, і для людини, яка веде своє домашнє господарство, це вигідно, — відповідає Ілона Моїсеєва. — Швидше за все, люди не можуть спілкуватися із клієнтами. «Укрпошта» сьогодні надає понад 50 послуг, усі їх потрібно зуміти запропонувати односельцям, треба вміти спілкуватися з людьми. Що стосується молоді, то вона не готова до цього психологічно. Ми ж зацікавлені саме в молоді, оскільки вона легко адаптується на комп’ютеризованому робочому місці. Людям старшого віку це дається нелегко. В області триває автоматизація поштових відділень. Деякі наші працівники прийняли її з легкістю, а інші відмовляються працювати в таких умовах, аж до звільнення. Хоча ми всіх навчаємо. Якщо відділення автоматизоване, тут можна й рахунок мобільного телефону поповнити, і електронну пошту відправити або одержати. Для нас це важливо, оскільки пошта не тільки розширює сферу своїх послуг, а також поліпшує якість життя жителів села.
Треба зазначити, що в сільських відділеннях зв’язку інша система зайнятості, ніж у міських, й інші нормативи доставки. Крім того, працівник може виконувати дві функції — бути начальником відділення й листоношею водночас, при цьому лише на 03—05 ставки. А це невеликі гроші. Сьогодні «Укрпошта» переглядає ці нормативи роботи й доставки, для того щоб подовжити тривалість робочого дня поштового працівника й змінити сам порядок обслуговування доставочних ділянок. Скажімо, у кожному із трьох сіл працюють листоноші на 03 ставки. А можна взяти одну людину, яка по черзі обслуговуватиме ці населені пункти й одержуватиме практично повну заробітну плату.
— Це не скорочення кадрів, — вносить ясність Ілона Моїсеєва, — а приведення системи до норм. Тобто коло обслуговування, графік роботи на відділеннях збільшуються і, виходячи із цього, люди працюватимуть повноцінний робочий день. Відповідно, і одержуватимуть   більше. За повної зайнятості зарплата може досягати 4 тис грн. Для села це непогано. Скажімо, якщо раніше відділення працювало з 12-00 до 15-00 і три-чотири рази на тиждень, то тепер воно працюватиме двічі на тиждень, але повний робочий день.
З квітня цього року на деяких відділеннях уже встановлено такі графіки роботи. Попередньо їх узгодили з головами сільських рад і територіальних громад, зокрема, Біловодської та Білокуракинської, Сватового. Нині таку роботу проводимо по Старобільському району, і до червня Луганська дирекція «Укрпошти» планує цей процес завершити. Така реорганізація передусім повинна розв’язати кадрову проблему.
Отже, у населеному пункті, де живе понад 500 осіб, пошта працюватиме двічі на тиждень повний робочий день. Графік доставки газет не зміниться, тому що він такий є і сьогодні. Нормативів дотримуються. Однак виникає запитання: як ці зміни вплинуть на передплату періодики?
— Хто передплачував газети — той і продовжуватиме це робити, — переконує Ілона Моїсеєва. — Маю на увазі старше покоління селян, яке звикло читати періодику. Люди середнього віку, молодь більше користуються Інтернетом. Отож свого передплатника ми не втрачаємо.
Варто зазначити, що робота поштовиків значно ускладнилася у зв’язку із проведенням ООС. Особливо в населених пунктах, наближених до лінії розмежування. Мешканці тут живуть одним днем, не заглядаючи в завтра: а раптом уже сьогодні доведеться збирати речі й бігти від війни? З цієї причини вони не передплачують навіть місцеві газети, не кажучи вже про інші видання. Примітно, що такі настрої переважають і серед самих поштовиків. Деякі з них не завжди готові навіть іти на підвищення на посаді, тому що бояться брати на себе відповідальність за збереження не виданої кореспонденції, а також за майно у разі початку активних воєнних дій.
У населених пунктах на лінії розмежування працювати складно. Сім сіл, що розташовані тут, обслуговують пересувним способом, відділень зв’язку тут немає. Так, зокрема, обслуговується Катеринівка, яка нещодавно стала нашою територією, Кримське, Горіхове, Троїцьке та інші. У супроводі військових пошта приїжджає сюди двічі на місяць, її працівники виплачують пенсію, приймають комунальні платежі, видають пошту і періодику, надають інші послуги.
— Щоправда, у цих населених пунктах спектр наших послуг не такий повний, як в інших, — пояснює Ілона Моїсеєва. — З передплатою тут складно, але періодику ми возимо, люди беруть її із задоволенням. Є таке селище Золоте-4, де також немає стаціонарного зв’язку, то тут люди дуже цікавляться суспільно-політичною пресою.
У Луганській дирекції «Укрпошти» сподіваються, що реорганізація, яка триває в їхній системі, допоможе розв’язати проблему з кадрами. Однак на повний успіх розраховувати не можна, тому що головна умова для нормальної роботи — це установлення миру на Донбасі.

Павло ВОРОНЦОВ.

Луганська область.

 

ФАКТ

В області сьогодні працює 290 відділень поштового зв’язку, з яких 217 — це сільські та 73 — міські.