Від безвиході влада Херсона шукає способи «законно» нав’язати перевізникам обслуговування збиткових маршрутів громадського транспорту.

За часів державної монополії на роздрібну торгівлю покупцям у магазинах на додачу до вкрай потрібного товару нав’язували залежалий. Ті часи начебто давно минули, але сам принцип живе й активно використовується. Скажімо, зараз у Херсоні за можливість виставити свої автобуси на прибуткові маршрути громадського транспорту перевізникам дають «у навантаження» збиткові!

Днями муніципальна влада провела такий конкурс на право обслуговувати маршрути №3, 28, 2 і 5. При цьому виставляли їх пакетами по два, в обов’язковому порядку долучаючи до однієї популярної лінії одну таку, де пасажирські автобуси заледве окуповують витрати на їх експлуатацію. Звісно, охочих працювати на таких умовах знайшлося небагато, проте заявки на кожен пакет подали по дві фірми. А це дало змогу визнати конкурс таким, що відбувся, і розподілити лоти між переможцями.

— У нас немає іншого виходу, окрім як надавати прибутковий маршрут на умовах обслуговування і одного збиткового. Тільки цим і вдається мотивувати перевізника на добросовісну роботу. Адже якщо фірма вирішить зекономити й тишком-нишком виставлятиме менше автобусів на непопулярний маршрут, то за порушення умов договору з управлінням вона може позбутися й права працювати на прибутковому, — пояснює начальник Херсонського міського управління інфраструктури, транспорту та зв’язку Юрій Христич.

Звісно, до таких хитрощів муніципальні чиновники вдаються не від хорошого життя. Через те що платня за проїзд у херсонських маршрутках не підвищувалася три роки поспіль і залишається на рівні двох гривень, а витрати на експлуатації громадського транспорту тільки зростають, з 39 наявних автобусних маршрутів обласного центру понад третина — збиткові. І найближчим часом їхня кількість може ще збільшитися через подорожчання пального та підвищення зарплат. Де тоді влада братиме прибуткові маршрути, щоб зацікавлювати підприємців працювати на збиткових?

На нинішній рік міськрада Херсона виділила з бюджету чверть мільйона гривень на створення ефективнішої мережі маршрутів громадського транспорту, сподіваючись позбутися бодай частини збиткових ліній. Але підвищити якість обслуговування пасажирів можна за рахунок скорочення інтервалів руху транспорту і використання комфортніших маршруток. А через збитковість бізнесу перевізники обласного центру останнім часом взагалі перестали купувати нові автобуси. І їх просто не вистачає: на міські маршрути щодня виходять 535—538 автобусів, тоді як потрібно принаймні на 100—150 більше.

Херсон.