ЗВІТ
про роботу Комітету у справах
ветеранів, учасників бойових дій, учасників антитерористичної операції
та людей з інвалідністю
за період восьмої сесії
Верховної Ради України
восьмого скликання

(лютий—липень 2018 року)

Принцип роботи Комітету у справах ветеранів, учасників бойових дій, учасників АТО та людей з інвалідністю — це постійна взаємодія і співпраця з громадськістю, експертами і безпосередньо з тими категоріями громадян, інтереси і права яких відстоює і захищає Комітет.

Співпраця Комітету і громадськості дає можливість оперативно вирішувати важливі питання соціального спрямування, а співпраця з експертним середовищем допомагає розробляти ефективні й актуальні законодавчі ініціативи у цій сфері.

Так, упродовж восьмої сесії Верховної Ради України восьмого скликання (лютий—липень 2018 року) Комітетом проведено 12 засідань, на яких розглянуто 43 питання, а Верховною Радою України прийнято в цілому шість законодавчих актів, які ініційовані народними депутатами — членами Комітету та з підготовки яких Комітет визначено головним (упродовж восьмого скликання Верховної Ради України з 2014 року прийнято 26 законів).

Прийнятими протягом останньої сесії законами врегульовано такі важливі для ветеранів та осіб з інвалідністю питання:

— Законом від 27 лютого 2018 року № 2300-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо державної підтримки учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни та їхніх дітей для здобуття професійно-технічної та вищої освіти», який набере чинності з 01.01.2019 року, право на державну цільову підтримку для здобуття професійно-технічної та вищої освіти в державних та комунальних навчальних закладах надано всім категоріям учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни та їхнім дітям, тобто і добровольцям, і волонтерам, і учасникам локальних війн (на сьогодні право на таку державну цільову підтримку мають лише учасники бойових дій із числа військовослужбовців Збройних Сил України, Національної гвардії України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції, та їхні діти). Державна цільова підтримка для здобуття професійно-технічної та вищої освіти надається у вигляді: повної або часткової оплати навчання за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів; пільгових довгострокових кредитів для здобуття освіти; соціальної стипендії; безоплатно-го забезпечення підручниками; безоплатного доступу до мережі Інтернет, систем баз даних у державних та комунальних навчальних закладах; безоплатного проживання в гуртожитку; інших заходів, затверджених Кабінетом Міністрів України;

— Законом від 13 березня 2018 року № 2318-VIII «Про внесення змін до статті 7 Закону України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні» щодо встановлення групи інвалідності» встановлено, що особам, які звертаються для встановлення інвалідності, зумовленої наявністю анатомічних дефектів, інших необоротних порушень функцій органів і систем організму, у тому числі необоротною втратою (ампутацією) верхніх та/або нижніх кінцівок (їх частин), відповідна група інвалідності встановлюється без зазначення строку повторного огляду (безстроково). А тим особам, в яких унаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, отриманих під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, ампутовано верхні та/або нижні кінцівки, що призвело до інвалідності, група інвалідності встановлюється без зазначення строку повторного огляду (безстроково) та на ступінь вище;

— Законом від 13 березня 2018 року № 2325-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення процедури реабілітації жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917—1991 років» удосконалено процедуру реабілітації жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917—1991 років. Зокрема: а) встановлено, що підставою для реабілітації осіб, без будь-яких додаткових вимог, є факт застосування репресій комуністичним режимом у позасудовому порядку (так званими «трійками», «особливими нарадами» НКВС тощо); б) надано можливість реабілітувати осіб, котрі були засуджені за діяння, які згідно з резолюцією Парламентської Асамблеї Ради Європи № 1096 не вважалися злочинами у цивілізованому суспільстві; в) повноваження щодо прийняття рішення про визнання осіб реабілітованими покладено на Національну комісію з реабілітації, яка буде створена при Українському інституті національної пам’яті; г) повноваження щодо прийняття заяв про визнання особи реабілітованою, надання допомоги в одержанні необхідних документів, підготовки проекту рішення покладено на регіональні комісії з реабілітації, які будуть створені обласними державними адміністраціями;

— Законом від 22 травня 2018 року «Про внесення змін до законодавчих актів України щодо соціального захисту постраждалих учасників Революції Гідності та деяких інших осіб» забезпечено можливість реалізації постраждалими учасниками Революції Гідності відповідних пільг на додаткову відпустку, на забезпечення житлом, на державну підтримку для здобуття освіти тощо (постраждалими учасниками Революції Гідності визнаються особи, які під час участі в Революції Гідності отримали тілесні ушкодження, що не призвели до інвалідності. Такі особи в пільгах прирівняні до учасників бойових дій);

— Законом від 19 червня 2018 року «Про внесення змін до деяких законів України у зв’язку із прийняттям Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» забезпечено надання соціальних гарантій відповідним категоріям осіб у зв’язку із здійсненням заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.

Упродовж сесії прийнято в першому читанні три законопроекти за реєстраційними № 6536, № 5518 та № 3815-д, з підготовки яких Комітет визначено головним. Ці законопроекти спрямовані на створення безперешкодного доступу для осіб з інвалідністю до будівель і споруд; на сприяння розвитку власної справи фізичною особою — підприємцем з інвалідністю, отриманою внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції та ООС; на посилення соціального захисту окремих категорій осіб із числа жертв нацистських переслідувань та політичних репресій.

Очікує розгляду Верховною Радою України поданий членами Комітету законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо застосування терміну «особа з інвалідністю» та похідних від нього (реєстр. № 8358), яким вносяться зміни до 77 законів в частині заміни слова «інвалід», «дитина-інвалід» на слова «особа з інвалідністю» та «дитина з інвалідністю». Прийняття цього законопроекту дасть можливість всьому суспільству усвідомити, як правильно, згідно з міжнародними усталеними нормами, звертатися до осіб з інвалідністю.

Прийнято також п’ять законів України, співавторами яких є народні депутати України — члени Комітету, але головними з опрацювання яких були інші комітети.

У рамках реалізації контрольної функції на засіданнях Комітету було заслухано, зокрема, питання підвищення рівня пенсійного забезпечення колишніх військовослужбовців; реалізації бюджетних програм, спрямованих на соціальний захист ветеранів, учасників антитерористичної операції, учасників Революції Гідності та людей з інвалідністю; реалізації права на пільговий проїзд ветеранів війни та осіб з інвалідністю; про запровадження курсу підготовки учасників антитерористичної операції до подальшої їх роботи в органах державної влади.

Особлива увага Комітету була приділена питанню створення Міністерства України у справах ветеранів.

Члени Комітету одностайні в тому, що головною метою (місією) Міністерства України у справах ветеранів має бути формування єдиної політики держави щодо ветеранів та членів їхніх сімей, забезпечення її ефективної реалізації на місцях.

З цього питання Комітетом проведено два круглі столи; створено Робочу групу для напрацювання пропозицій для Кабінету Міністрів України щодо утворення Міністерства (до складу Робочої групи увійшли понад 80 представників широкого кола громадських організацій та експертів. У зв’язку з цим у складі Робочої групи утворено чотири підгрупи на чолі з Проектним офісом); відбулися дві робочі поїздки членів Комітету разом з ветеранами АТО до Сполучених Штатів Америки, під час яких було проведено низку зустрічей в Сенаті, Конгресі і Міністерстві у справах ветеранів США; за підтримки Комітету в Україні вперше відбулася Міжнародна конференція «VETS: світові практики інтеграції ветеранів до мирного життя». Вона об’єднала експертів із семи країн (США, Канади, Великої Британії, Данії, Норвегії, Південної Кореї, Нідерландів) задля обговорення питань найкращих практик підтримки ветеранів; Верховна Рада України 27 лютого 2018 року прийняла ініційовану членами Комітету Постанову № 2294-VIII «Про звернення до Кабінету Міністрів України щодо створення Міністерства України у справах ветеранів — центрального органу виконавчої влади для забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері соціального захисту ветеранів війни».

Олександр ТРЕТЬЯКОВ,
голова Комітету.

Інфографіку надано
Комітетом у справах ветеранів, учасників бойових дій, учасників АТО та людей з інвалідністю.