Готується законопроект

Штраф за нехтування пасками безпеки в авто хочуть підвищити з 51 гривні до 850

За офіційними даними Національної поліції, щороку на наших дорогах гинуть щонайменше 3,5 тисячі людей. Травми отримують ще 35 тисяч. Країна, в якій іде війна, втрачає на мирній території майже десяток людей щодня. Експерти називають різні причини такої смертності на автошляхах. Серед них і погані дороги, і перевищення швидкості, і кермування напідпитку. Але навіть попри це, прикро усвідомлювати, що половини трагічних втрат можна було б уникнути, якби учасники дорожньо-транспортних пригод були пристебнутими пасками безпеки. Про це також свідчить статистика. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, ефективність ременів безпеки становить 50 відсотків у ДТП, результатом яких може стати смерть водія та пасажира.

Ця проблема привернула увагу громадськості, а відтак і народних депутатів. Представники всіх парламентських фракцій об’єдналися в авторстві проекту змін для Кодексу про адміністративні правопорушення, які стосуються зниження смертності та травматизму на дорогах України шляхом збільшення рівня користування ременями безпеки та мотошоломами. Лише 15 відсотків українських водіїв користуються пасками безпеки, стверджують законотворці в пояснювальній записці до законопроекту. Для порівняння: наприклад, у Франції постійно пристібаються 99 відсотків водіїв. У Чехії цей показник сягає 97 відсотків, у Словенії — 93, у сусідній Польщі — 83.
Проте штраф за нехтування пасками безпеки у Франції становить 135 євро, у Словенії — 120 євро, у Чехії — 77. Скільки ж коштує шанс на виживання у разі ДТП у нас? Три неоподатковані мінімуми! Нині це становить 51 гривню. Законодавці пропонують підвищити його до 50 неоподатковуваних мінімумів, тобто до 850 гривень. З такою пропозицією погоджуються і громадські активісти, і представники патрульної поліції. Як зауважує перший заступник начальника департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький, життя людини не коштує ані 51 гривню, ані 850. Але таке нововведення, за його словами, «приведе у відповідність відповідальність за вчинене правопорушення, від якого напряму залежить життя людей». Представник правоохоронних органів каже, що для розв’язання загальної проблеми одного законопроекту навряд чи вистачить. Щоб покращити статистику, необхідний комплекс заходів. Звісно, закон не змусить усіх пристібатися. Це лише крок у потрібному напрямку. Але його треба робити.
Один із авторів законодавчої ініціативи з приводу підвищення штрафу за невикористання пасків безпеки — секретар парламентського Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Антон Геращенко. Він наголошує: законопроект передусім має привернути увагу суспільства до проблеми, пов’язаної з тим, що громадяни не звикли пристібатися в автівках. «Немає іншого шляху, аніж на законодавчому рівні примушувати людей піклуватися про свою власну безпеку та безпеку всіх учасників руху», — каже народний депутат. Він звертає увагу на те, що низький штраф підсвідомо вказує на незначущість правопорушення, тож багато людей просто не звертають увагу на деталь, яка може коштувати життя.
«Наш законопроект, мабуть, не буде популярним у народі, — припускає А. Геращенко. — Але він буде корисним для всіх. Він дозволить нагадати людям, що цей захід безпеки належить до переліку правил дорожнього руху. Закон не ставить на меті наповнювати бюджет за рахунок штрафів, а лише зберегти життя громадянам».
Представник опозиційної «Батьківщини» Іван Крулько також виступає співавтором проекту змін. «Цей законопроект є правильним, логічним і на часі, — каже він. — Здоров’я і життя громадян варте навіть таких методів, як підвищення штрафів». Народний обранець поділився власним спостереженням: багато його знайомих на території України не пристібаються. Однак тільки-но ті самі люди перетинають кордон з Європейським Союзом, автоматично тягнуть пасок безпеки. «І ні в кого не виникає питання, — наголошує він, — раптом це стає зручно, всі пам’ятають, що це треба робити і немає з цим жодних проблем». Парламентарій висловив переконання в тому, що звичка пристібатися в машині «має прививатися з молоком матері». Каже, це має бути доведено до автоматизму, як не забувається завести машину перед тим, як почати рух. Законопроект — це найпростіший спосіб створити основу для того, щоб на дорогах ставалося менше летальних випадків. «Безумовно, нам треба рухатися й тим шляхом, щоб запустити систему контролю на українських автошляхах, — зауважує він. — Нині перевищення швидкості стає нормою і це також впливає на ситуацію із дорожньо-транспортними пригодами».
Ініціатори підвищення штрафу за нехтування пасками безпеки зауважують, що зміни розроблено на основі рекомендацій парламентських слухань стосовно безпеки дорожнього руху. Таке починання активно підтримує громадськість, кажуть вони. «Цей законопроект не про штрафи, — наголошує Директор центру демократії та верховенства права Артем Шевченко. — Він про те, щоб надіслати українцям потужний сигнал: паски безпеки — це важливо. Багато хто вважає, що це щось необов’язкове, а сам факт реєстрації документа вже почне впливати на зміну поведінки людей».
Поки що законопроект зареєстровано та передано на розгляд комітету, однак парламентарії сходяться на думці, що його простота дозволить ухвалити зміни одразу і в першому читанні, і в цілому. Окрім того, наголошують: змінами передбачається три місяці на те, щоб люди звикли до підвищення штрафу. Але фахівці Головного науково-експертного управління Верховної Ради дотримуються іншої позиції. В узагальнюючому висновку йдеться про те, що доцільним буде повернути законопроект суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання. Мовляв, у кодексі йдеться і про інші правопорушення, які мають «не меншу, а навіть більшу суспільну шкідливість». Наприклад, про кермування транспортним засобом, що має несправності системи гальмового або рульового керування. Нині штраф за це становить 20 неоподатковуваних мінімумів. Якщо ж ухвалити запропоновані зміни в частині користування пасками безпеки, порушуватиметься «принцип відповідності характеру та шкідливості правопорушення розміру адміністративного стягнення». Окрім того, на думку правників, за умови підвищення штрафу необхідно встановити його верхню і нижню можливі межі. Нині в законодавстві цього не передбачено з огляду на незначущість суми.
У сесійній залі народні депутати зберуться лише за місяць. Очевидно, що прогнозувати долю запропонованих змін нині важко. Але, незважаючи на те, чи погодяться народні обранці піднімати штраф за невикористання пасків безпеки, кожен, хто сідає в авто навіть позаду водія, має зважити — від одного легкого поруху руки залежить його власне життя та здоров’я. Не варто чекати, доки збільшення відповідальності за це правопорушення пройде крізь бюрократичну машину. Дбати про себе можна почати просто сьогодні.