На Івано-Франківщині відбувся науковий семінар «Закупівлі в дорожній галузі. Особливості формування договірних цін на дорожні роботи»

За І півріччя серед оголошених 1422 закупівель на послуги з ремонту та експлуатаційного утримання автодоріг на загальну суму 49,6 млрд грн служби автомобільних доріг уклали договорів із підрядниками лише на 18 млрд грн. У вартісному значенні — це 22% скасованих процедур або визнаних такими, що не відбулися. Основні причини — відсутність конкуренції, особливо на експлуатаційному утриманні доріг, відхилення всіх тендерних пропозицій або допущення до нього менш як двох учасників.

 

Артем Безуглий (другий ліворуч) і Крістіна Артеменко (третя ліворуч) серед учасників семінару. 

 

Темпи освоєння коштів на дороги місцевого значення. 

Джерело: Мінінфраструктури.

 

За інформацією Державного агентства автомобільних доріг «Укравтодор» щодо використання коштів Дорожнього фонду, 35% із яких передано на дороги загального користування місцевого значення, ситуація ще гірша. Тільки вісім областей із 24 освоїли примаймні 50% виділених коштів. У семи станом на 31 липня цей показник — на рівні 13—17%. Тобто, кошти на дороги держава виділяє. А в регіонах не завжди є змога ними розпорядитися.
Такі цифри навела відомий експерт із питань публічних закупівель Крістіна Артеменко в Івано-Франківську. Тут відбувся семінар «Закупівлі в дорожній галузі. Особливості формування договірних цін на дорожні роботи», організований Державним дорожнім науково-дослідним інститутом ім. Шульгіна Державного агентства автомобільних доріг України «Укравтодор». Керівник «Укравтодору» Славомір Новак у відеозверненні наголосив на головних викликах, що стоять перед автодорожньою галуззю. Про здобутки на Прикарпатті в цій сфері розповів начальник Служби автомобільних доріг у Івано-Франківській області Василь Буджак.
Фахівці і провідні спеціалісти дорожньої галузі країни обговорили тенденції та пріоритети в підготовці та проведенні державних закупівель на ремонти, реконструкцію та будівництво доріг, мостів та інших об’єктів дорожньої інфраструктури. Свої пропозиції внесли представники облдержадміністрацій, облавтодорів, а також служб автомобільних доріг в областях.
Директор ДержДорНДІ Артем Безуглий акцентував увагу присутніх на тому, що від рівня професійної підготовки фахівців із публічних закупівель залежить вчасне виконання завдань і заходів щодо розвитку та утримання автомобільних доріг, рівень освоєння коштів замовниками дорожніх робіт. Тому «Укравтодор» спільно з науковцями приділяє серйозну увагу підвищенню кваліфікації кадрів.
На семінарі розглянули законодавчі положення, передбачені законом «Про публічні закупівлі», обговорили питання, пов’язані з особливістю підготовки та затвердженням тендерної документації: процедуру проведення закупівель, порядок кошторисного ціноутворення. Звернули увагу на типові порушення, які можуть виникати під час публічних закупівель.
Йшлося про визначення єдиних кваліфікаційних критеріїв та методики оцінювання тендерних пропозицій, практику оскарження рішень замовника в Антимонопольному комітеті, особливості формування цін на дорожні роботи. Чимало уваги приділили огляду останніх змін у національних та галузевих стандартах із ціноутворення. Серед рекомендацій учасників семінару є й таке: учасник торгів може подати не тільки аудиторський висновок своєї господарської діяльності, а й експрес-аналіз, що спростить доступ до закупівель. Дискутувалося питання нецінових критеріїв у претендентів, вимоги до зменшення часу на транспортування гарячих асфальтобетонних та щебенево-мастикових сумішей тощо.
«Наше головне завдання — зробити процедуру публічних закупівель такою, щоб відсіювати недобросовісних учасників закупівель, які блокують тендери (тільки за останній рік було майже 150 оскаржень дій замовника в Антимонопольному комітеті), затягують час. Робота в автодорожній галузі має сезонний характер, тож через такі процедурні зволікання добросовісні підрядники не можуть вчасно приступити до виконання цих робіт. Відповідно — зриваються терміни виконання об’єкта, і суспільство перебуває в напрузі та не відчуває поліпшення стану доріг. А держава виділяє значні кошти.
Завдяки активності, практичному досвіду та фаховості доповідачів і слухачів семінару підготовлено низку пропозицій щодо вдосконалення законодавства з публічних закупівель та нормативних документів із питань ціноутворення. Рішення семінару дасть основу на рівні Міністерства інфраструктури, Мінекономіки готувати пропозиції щодо законів, які стосуються публічних закупівель.

Підготувала Людмила СТРАЖНИК —
власний кореспондент «Голосу України» в Івано-Франківській області

 

ДОВІДКОВО

На Івано-Франківщині — найвищий у країні показник щодо освоєння коштів на місцевих дорогах. Область серед передових і по шляхах загального користування державного значення. Цікаво, що «Укравтодор» виділені й невикористані кошти з держ-бюджету розподіляє на користь інших регіонів. Таким чином на Прикарпатті зокрема отримала додаткове фінансування на здійснення середнього поточного ремонту дорога Н-10 Стрий — Івано-Франківськ — Чернівці — Мамалига.