БІОГРАФІЧНА ДОВІДКА

ЧЕРНОБАЙ Олександр Васильович народився 21 січня 1958 року в Макіївці Донецької області.

Кандидат економічних наук.

Заслужений економіст України.

Спеціальне звання — Державний радник податкової й митної справи ІІІ рангу.

Освіта — вища.

Закінчив:

* у 1978 році — Донецький інститут радянської торгівлі, спеціальність — «товарознавство й організація торгівлі промисловими товарами».

* у 1998 році — Донецьку академію управління, спеціальність — «фінанси та кредит».

 

* у 2013 році — Національний університет «Одеська юридична академія», спеціальність — «правознавство».

Знаковою подією 2013 року стала реформа, у рамках якої почало роботу Міністерство доходів і зборів, що об’єднало Державну податкову службу України та Державну митну службу. Чи виявилася реформа результативною в Одеській області? Чи не обмежилася в регіоні справа простим злиттям двох відомств? Які плани на майбутнє? Як на нинішньому етапі розвитку економіки країни розвиваються програми стимулювання бізнесу в Одеській області?

 

Про це йдеться в інтерв’ю з директором головного регіонального управління Міністерства доходів і зборів в Одеській області Олександром Васильовичем ЧЕРНОБАЄМ.

— Чи відбулися зміни в стратегії роботи головного управління Міністерства доходів і зборів в Одеській області після реорганізації 2013 року, яка пройшла згідно з указом Президента України Віктора Януковича?

— Стратегічні цілі й завдання залишилися ті самі: адмініструвати податки, збори, митні платежі і єдиний соціальний внесок, надавати послуги громадянам і бізнесу і, як наслідок, забезпечувати наповнення дохідної частини бюджету, створювати умови для розвитку підприємництва й міжнародної торгівлі.

Наша діяльність здійснюється на благо держави, вона, як і колись, є професійною, справедливою, об’єктивною. У своїй повсякденній роботі ми прагнемо, щоб податкова й митна системи України були простими в застосуванні.

Принципи нашої роботи залишилися незмінними — громадяни і бізнес є нашими партнерами, ми цінуємо й поважаємо їх, ми довіряємо їм і вважаємо, що більшість з них працює чесно. Тим, хто цього потребує, ми допомагаємо. Тих, хто намагається порушувати закон, — викриваємо. І головне — ми пишаємося своєю роботою, впевнені, що корисні суспільству. Для нас стало аксіомою правило: платники податків — це особистості, яких розмістити за ранжиром й стригти під один гребінець неможливо.

Друге правило, яке підтримують разом з нами підприємці: податки — це ціна, яку ми платимо за можливість жити в цивілізованому світі. У нашому суспільстві склалося чітке розуміння істини, що податками народ авансує владу в надії на гідне життя. І ми ці надії виправдаємо.

Цей кийок — анахронізм

— Зміни на краще в роботі регіонального управління Міндоходів в Одеській області є: зменшився обсяг паперової документації, скоротилася звітність, розвивається електронний сервіс — така думка платників податків. А який завтрашній день у взаєминах між платниками податків і контролюючими органами?

— Наведу офіційні дані: кількість часу, яку витрачає платник на виконання податкових зобов’язань, скоротилася на 101 годину і становить нині 390 годин на рік. Прискорилося здійснення зовнішньоторговельних операцій: для імпорту товарів — з 33 до 28 днів, експорту — з 30 до 29. Це відбулося завдяки впровадженню спрощених декларацій з оплати ПДВ і єдиного соціального внеску, а також введенню системи електронної звітності.

Податковий кийок, що використовується протягом багатьох років як алгоритм у взаєминах між бізнесом і податковою службою, — анахронізм.

Ніхто нікого не лякає. Ми — однодумці, і хвилює нас економічна могутність України, яка неможлива без чіткої й організованої роботи з наповнення бюджетів усіх рівнів.

— Незвично чути — «податковий сервіс». Якого рівня повинні бути комфортні умови, щоб процес сплати податків був не тягарем, а, скажімо так, необтяжливим?

— Податковий сервіс, насправді, — це об’єктивна реальність наших днів і наших взаємин з бізнесом. Сьогодні Міндоходів і бізнес — це стратегічні партнери. Наша спільна мета — розвиток підприємництва в країні й, відповідно, стабільне економічне зростання держави в цілому. Саме на виконання цих завдань спрямовані всі наші ініціативи й новації. Ми ввели нові послуги і он-лайн сервіси.

Минулий рік став чи не найбагатшим на перетворення за всю історію існування податкової й митної служб. Мало того, наше відомство має Стратегічний план свого розвитку до 2018-го, в якому чітко визначені напрями, цілі й перспективи, а також шляхи їх досягнення й реалізації. Це дорожня карта, за якою працює Міндоходів. Крім того, сьогодні ми орієнтувалися на потреби вітчизняного бізнесу. Саме тому основними стратегічними напрямами були визначені розвиток партнерських відносин із громадянами й бізнесом, а також надання їм високоякісних сервісів і послуг.

Наше завдання — чути платників податків, радитися з ними й удосконалювати нашу систему так, як цього від нас очікує суспільство. Сьогодні з упевненістю можна констатувати, що напрацювання й ініціативи Міндоходів схвально сприйнято бізнесом. Приміром, в Одеській області створені й функціонують 22 центри обслуговування платників, робота яких побудована за принципом «єдиного вікна». Минулого року в Одеській області через такі центри надано понад 200 000 адміністративних послуг.

Дедалі більше платників податків користуються безплатним цифровим підписом. У 2013-му платники Одеської області безплатно одержали майже 30 000 електронних цифрових підписів. Статистика дозволяє нам упевнено говорити про зростання популярності серед платників електронної звітності. Загалом, усе, що ініціює міністерство, ухвалюється з урахуванням інтересів бізнесу й громадськості.

— Як складається ситуація із впровадженням електронних перевірок бізнесу? Адже не всі підприємства й підприємці ведуть електронну документацію? Яка ефективність від впровадження електронних перевірок — хто виграє: податківці або підприємці?

— Виграють усі — і підприємці, і органи Міндоходів. Насправді електронна перевірка — це черговий крок назустріч платникові податків. Це механізм взаємодії платника й міністерства, який не буде за часом витратним для платника, але при цьому дасть змогу нам ефективніше здійснювати функцію контролю за повнотою декларування. Він позбавляє необхідності особисто контактувати з органом Міндоходів тих платників, які працюють сумлінно й прозоро.

Одержавши повідомлення про перевірку, платник може подати заяву про її проведення в електронному вигляді. Йому досить надати аудиторам усі необхідні документи через наявні системи звітності й бухгалтерського обліку, завірити надані відомості своїм цифровим підписом, а потім отримати висновок контролюючого органа. Головні переваги при цьому — не треба переривати роботу офісу через візити працівників Міндоходів, не потрібно надавати оригінали документів, витрачати робочий час персоналу на спілкування з аудиторами. Це дає можливість роботодавцеві заощадити фонд оплати праці. Зрештою, це убезпечить від міжособистісних конфліктів і корупційних ризиків.

— Як відбувається впровадження електронного сервісу в Одеській області? Що зроблено конкретно в цьому напрямі? Чи працює в регіоні «Електронний кабінет платника податків»?

— З 2014 року громадяни вже можуть скористатися новим сервісом від Міндоходів — «Електронним кабінетом платника податків». Відтепер кожен платник має змогу облаштувати своє персональне автоматизоване робоче місце. Працювати можна з будь-якого комп’ютера, підключеного до мережі Інтернет. Так, у своєму електронному кабінеті платник зможе підготувати, заповнити й надіслати звітність в електронному вигляді й одразу ж одержати квитанцію про її прийняття. Крім того, можливості сервісу дають можливість платникам переглядати свої дані про стан розрахунків з бюджетом на конкретну дату й прогноз щодо платежів до кінця поточного року.

Увійти в електронний кабінет можна за адресою kpp.mіnrd.gov.ua шляхом авторизації за допомогою електронного цифрового підпису. Варто зазначити, що з 1 листопада 2013-го продовжено дію ключів електронного цифрового підпису від Міндоходів з року до двох. Крім того, щоб унеможливити підробку ключів і посилити захист інформації від несанкціонованої модифікації сторонніми особами, з нового року фахівці й клієнти Міндоходів використовують два окремі сертифікати відкритого ключа.

— Що очікувати бізнесу найближчим часом, до чого бути готовим?

— Насамперед, триватиме подальша електронізація всіх процесів адміністрування податків і зборів. Це не тільки вимога часу, а й черговий крок Міндоходів назустріч бізнесу. У перспективі — впровадження сервісів попереднього заповнення декларацій та інтернет-платежів для сплати податків, зокрема за допомогою мобільних пристроїв.

Ми не зупиняємося тільки на електронних сервісах. Заплановане подальше спрощення декларації з податку на прибуток і процедури подачі декларації з ПДВ, зближення бухгалтерського й податкового обліків.

— І не можна не торкнутися питання про позапланові перевірки. Незважаючи на заяви Міндоходів про їхнє скорочення, вони мають місце. Що необхідно робити платникам податків для того, щоб уникнути несподіваних перевірок?

— Відповідь є до банальності простою — бути гранично чесними у відносинах з державою. Підстави для позапланової документальної перевірки вичерпно визначено Податковим кодексом України.

Так, документальна позапланова перевірка може бути проведена у випадку, якщо порушено права громадян, наприклад, при надходженні інформації про ухилення податкового агента від оподатковування заробітної плати найманих робітників (зокрема й без документального оформлення), при неукладанні трудових договорів, здійсненні суб’єктом господарювання діяльності без державної реєстрації. Загалом щодо перевірок наша позиція однозначна — не втручатися в діяльність сумлінних платників податків і жорстко припиняти спроби відхилення від обов’язків зі сплати податків.

— Які підсумки зміни адміністратора єдиного соціального внеску? Пенсійний фонд був звичнішим для платників, ніж Міндоходів? Які перші результати роботи в новому форматі?

— Нині в Одеській області єдиний соціальний внесок сплачують понад 250 000 платників — громадян і підприємств. Триває робота над створенням умов для повного переходу на адміністрування єдиного соціального внеску в електронному вигляді. Нагадаю, що наші клієнти можуть скористатися сервісом Міндоходів, одержавши безплатний електронний цифровий підпис. Переваги такого підпису очевидні: платник податків зі свого робочого місця може сформувати, підписати й відправити звітність не лише в органи доходів і зборів, а й статистики.

Митниця дає добро

— Одеська область — прикордонна. І від ритмічної роботи митних органів півдня України залежить стабільне наповнення державного бюджету. Південна митниця, на ваш погляд, змогла переключитися на нові швидкості в роботі?

— Однозначно, митники почали працювати швидше. Експерти світового банку відзначили поліпшення митного адміністрування в Україні загалом і на Південній митниці зокрема після введення Митного кодексу України. Це відбулося насамперед за рахунок швидшого оформлення митних декларацій і зменшення кількості фізичних оглядів товарів.

Щоб добитися подальшого скорочення цих показників, активно впроваджується автоматизація всіх процесів на митниці, підвищення ефективності системи аналізу ризиків, зниження впливу людського фактора.

— За словами міністра доходів і зборів України Олександра Клименка, після початку використання електронних замків кількість транзиту через Одеську митницю впала всемеро. Це свідчення того, що митні вантажі пішли в інші країни?

— Це не зовсім так. З 4 липня 2013 року почали використовувати електронні замки з функцією GPS-GSM навігації. Щорічна динаміка переміщення товарів у режимі прохідного транзиту показує, що через пункти пропуску в зоні діяльності Південної митниці в 2012-му переміщено понад 99 тисяч транспортних засобів, а за 2013 рік цей показник становить понад 100 тисяч.

Ми почали активно застосовувати на митниці електронні сканери при оформленні вантажів. Таким чином форма контролю перейшла на якісніший рівень, що вимагає від нас прогресу у всіх сферах. Ситуація в портах, як і на інших митних постах і пунктах пропуску, постійно відстежується через Моніторинговий центр міністерства.

— На митних постах, розташованих у морських торговельних портах області, почало активно використовуватися електронне попереднє митне декларування. Чи знайшла розуміння ця позиція головного регіонального управління Міністерства доходів і зборів у регіоні серед партнерів?

— Впровадження передових методик у сфері митного регулювання передбачене Стратегічним планом розвитку Міністерства доходів і зборів на 2013—2018 роки. В 2013-му Південною митницею Міндоходів оформлено понад 80 000 електронних митних декларацій. Це майже вчетверо більше, ніж у 2012 році. З квітня 2011-го, тобто з моменту впровадження процедури електронного декларування, дедалі більше підприємців на практиці відчувають переваги електронного декларування. У чому воно полягає? У скороченні витрат часу, прискоренні процесу митного оформлення, відсутності безпосереднього спілкування з митником, а також виключається корупційна складова.

— І продовжуючи митну тему. Останнім часом активно обговорюється необхідність урегулювати питання, пов’язані з митною вартістю. Як це вирішується?

— Справді, питання митної вартості вантажу сьогодні обговорюється. Наші партнери знають про позицію Міндоходів. Вона така:  ми готові дати бізнесу можливість оформляти товари за тією ціною, яку він вважає справедливою. Але якщо при цьому виникнуть сумніви в адекватності заявленої митної вартості й виявлять розбіжності на стадії пост-аудита, то відповідальність брокерів і суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності буде значно жорсткішою, ніж нині. Тобто суб’єкт ЗЕД бере на себе зобов’язання, ми йому довіряємо, але якщо він зловживе довірою, його очікує дуже серйозний штраф. Повинен бути паритет відповідальності — як міністерства, так і бізнесу.

Усе гранично чітко й зрозуміло. При цьому ми говоримо про збільшення відповідальності лише економічними методами.

Необхідно створити таку систему, щоб бізнесу було невигідно мінімізувати свої зобов’язання перед бюджетом, бо завтра він одержить проблем набагато більше і зекономлений ресурс не допоможе їх вирішити. Навіщо і до чого конфлікти й напруженість у наших відносинах із представниками бізнесу всіх рівнів? Міністерству доходів і зборів вони не потрібні.

Інтерв’ю взяв В’ячеслав ВОРОНКОВ.