Частиною другою статті 5 Конституції встановлено, що носієм суверенітету та єдиним джерелом влади в Україні є народ. Стаття 69 Основного Закону передбачає, що народне волевиявлення, зокрема, здійснюється через референдум, а в пункті 20 частини першої статті 92 Конституції визначено, що організація та порядок проведення референдумів визначаються виключно законами України. Відповідний Закон «Про всеукраїнський референдум» було ухвалено у 2012 році, однак після того, як 26 квітня 2018 року Конституційний Суд визнав його неконституційним, питання розробки та ухвалення нового законопроекту, який унормує проведення референдумів, знову постало на порядку денному. Саме цій темі було присвячено круглий стіл на тему «Проблеми законодавчого забезпечення проведення референдумів в Україні», який організували Комітет Верховної Ради з питань правової політики і правосуддя, Центр політико-правових реформ спільно з Міжнародною фундацією виборчих систем за підтримки USAID і ЄС в рамках проекту «Посилення ролі громадянського суспільства у забезпеченні демократичних реформ і якості державної влади».
Директор IFES Україна, старший радник з питань виборів IFES Пітер Ербен, народні депутати України Олександр Черненко та Світлана Заліщук.
Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.
«Після визнання неконституційним Закону «Про всеукраїнський референдум, який було ухвалено режимом Януковича, в питанні проведення референдумів утворився правовий вакуум», — зазначив голова підкомітету Комітету з питань правової політики і правосуддя та один з ініціаторів конституційного подання щодо скасування вищезгаданого закону Олександр Черненко. «Виходить, що фактично Конституція гарантує нашим громадянам це право, а механізмів його реалізації немає», — зазначив він та підкреслив, що законопроекти, які регламентують проведення всеукраїнських та місцевих референдумів, уже зареєстровано у парламенті. Щоправда, зазначив він, після внесення змін до Конституції в частині судочинства законопроект «Про всеукраїнський референдум» (№2145а) потребує деяких уточнень. Загалом, на думку О. Черненка, тема референдуму потребує великої обережності, бо він, як скальпель хірурга, може вилікувати, а може завдати непоправної шкоди. «Тому правила і процедури проведення референдуму мають бути дуже точно виписані, щоб це убезпечило від ухвалення шкідливих для країни рішень», — переконаний голова підкомітету.
Співавтор законопроекту №2145а, народний депутат Світлана Заліщук звернула увагу, що зараз поняття референдуму вживається як синонім небезпеки. «Передовсім це пов’язано із нашим національним досвідом в умовах гібридної війни з Росією — так званими «референдумами» в Криму та на Донбасі. Крім того, у нас виникають асоціації з референдумами в інших країнах, зокрема, в Нідерландах щодо Угоди про асоціацію України з ЄС чи про вихід Великої Британії із ЄС», — сказала вона та, попри такий негативний контекст, закликала чітко усвідомлювати, що поряд з цим референдум — це демократичний спосіб волевиявлення, тому потрібно запровадити механізми, які не дадуть можливості зловживати цим інструментом.
Нагадавши, що закон про всеукраїнський референдум від 2012 року було визнано неконституційним через те, що його ухвалювали з порушенням процедури голосування, С. Заліщук підкреслила, що до того ж скасована редакція закону містила чимало недемократичних процедур, які мали допомогти Януковичу змінити Конституцію «під себе». «У законопроекті №2145а, співавтором якого я є, закладено нові механізми, які максимально убезпечують демократичність участі суб’єктів референдуму в цьому процесі», — зазначила народний депутат та поінформувала про найважливіші його положення. «По-перше, він відповідає керівним принципам проведення референдумів та рекомендаціям Венеційської комісії та чітко визначає те коло питань, яке відповідно до Конституції зобов’язані вирішувати українці. По-друге, законопроект передбачає надання політичним партіям статусу суб’єкта всеукраїнського референдуму. По-третє, ухвалення цього законопроекту передбачене Коаліційною угодою всіх демократичних сил парламенту. По-четверте, законопроект убезпечує державу від проведення маніпулятивних референдумів, особливо в умовах значного впливу Росії на наш інформаційний простір», — наголосила народний депутат. Зокрема, законопроект про референдум забороняє агітацію, яка містить заклики до ліквідації української держави, порушення суверенітету і територіальної цілісності країни, насильницької зміни конституційного ладу. Стосовно подальших кроків щодо ухвалення законопроекту №2145а, то С. Заліщук повідомила, що спочатку його планується направити на висновок до Венеційської комісії.
Загалом більшість експертів зійшлися на тому, що найближчим часом Верховна Рада навряд чи візьметься за ухвалення цього законопроекту. При цьому експерт, народний депутат попередніх скликань Юрій Ключковський висловив думку, що наразі Україна взагалі не готова до ухвалення законодавства про референдум, оскільки в нас досі немає повного розуміння, чим є та які завдання має виконувати референдум.
«У цілому цей законопроект не належить до найближчих пріоритетів нинішнього парламенту, адже, наприклад, нас чекає розгляд проекту бюджету та Виборчого кодексу. Тому в ці дні ми працюємо над тим, щоб законопроект про всеукраїнський референдум було направлено на експертизу до Венеційської комісії», — підсумував О. Черненко.