На розгляді у Верховній Раді перебуває два альтернативні законопроекти про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо оподаткування електронних сигарет. Мета обох законопроектів спільна — збільшення надходжень до Держбюджету за рахунок курців та обмеження ринку електронних сигарет, який нині фактично безконтрольний.

Наразі в Україні палять 22,8 відсотка дорослого населення: 39,6 відсотка чоловіків та 8,8 — жінок. Такі дані глобального опитування дорослих щодо вживання тютюну (GATS), яке було проведено у 2017 році Київським міжнародним інститутом соціології за підтримки Міністерства охорони здоров’я України та Національної академії медичних наук України. Майже 7 відсотків від загальної кількості курців є активними 
е-курцями. Кожен п’ятий школяр віком 13—15 років (22,6 відсотка хлопців та 14,0 — дівчат) — є активними споживачами 
е-сигарет. Досі в нас електронні пристрої для паління не заборонено продавати неповнолітнім. І ніхто не перевіряє вміст електронних картриджів.
Що таке електронна сигарета з наукової точки зору? Це електронний пристрій, що створює високодисперсний аерозоль (пар) призначений для інгаляції (вдихання). Основними складовими розчину, окрім нікотину, коли присутній нікотин, є пропіленгліколь, гліцерин (з або без ароматизаторів).
Законопроект за реєстр. № 8601 (в авторстві народного депутата України Андрія Немировського, фракція БПП) передбачає запровадити акцизний податок на рідини, що використовуються в е-сигаретах. Автор зауважує, що це спрямовано на забезпечення збільшення надходжень до Державного бюджету України.
Як аргумент — податок на електронні сигарети вже діє в більшості країн Євросоюзу та в багатьох інших країнах світу — у Польщі, Фінляндії, Естонії, на Кіпрі та ін.
Під час розрахунків ставок акцизного податку на рідини, що використовуються в електронних сигаретах, у законопроекті № 8601 пропонується використати досвід Польщі — 1 гривня 10 копійок за мілілітр. Законопроект також спрямований на виконання зобов’язань України перед ЄС за Угодою про асоціацію.
Дослідження засвідчують, що на українському ринку продаються рідини для електронних сигарет, які містять смертельні дози нікотину як для дітей, так і для дорослих (в разі орального застосування).
Нещодавно в Києві 17-літній підліток мало не став інвалідом після того, як у нього в руках вибухнув акумулятор для е-сигарети, яку він придбав на ринку. А в Івано-Франківську 12-літню дівчинку госпіталізували до лікарні після того, як однокласник приніс до школи «вейп» — похвалитися. Діти хотіли за-
правити е-сигарету, але не змогли — рідина розлилась і п’ятеро учнів отруїлися.
Окрім того, законо-
проект зобов’яже виробників та імпортерів е-сигарет і заправних контейнерів повідомляти Держсанепідслужбі про будь-які вироби для паління, які вони мають намір реалізовувати на території України.
«В Україні відсутні будь-які законодавчі вікові обмеження щодо реалізації цих нових пристроїв, тобто відбувається неконтрольоване розповсюдження електронних сигарет, що спровокувало значне зростання кількості користувачів цих пристроїв, насамперед серед підлітків, — б’ють на сполох автори альтернативного законопроекту № 8601-1 у пояснювальній записці, нині поза-
фракційні народні депутати України Ганна Гопко та Олег Мусій. — Наразі відсутній будь-який державний контроль за вмістом та маркуванням електронних сигарет, що спричинило випадки травматизму через вибухи таких пристроїв та отруєння невідомим вмістом заправних рідин серед школярів».
Цим законопроектом пропонується визначити поняття електронних сигарет та заправних контейнерів, а також запровадити контроль за їх вмістом, маркуванням та рекламою. Автори законопроекту не приховують, що його прийняття призведе до подорожчання е-сигарет. Однак головною метою законо-
проекту є захист здоров’я людини, особливо молоді, від шкідливого впливу електронних сигарет, а також виконання зобов’язань України перед ЄС. Законопроектом 
№ 8601-1 пропонується запровадити акцизний податок на рідини, що використовуються в електронних сигаретах, які містяться, у тому числі, в складі картриджів, за-
правних контейнерів, резервуарів, на рівні дві гривні за один мілілітр. Пропонується, щоб законодавчі зміни набули чинності з 2019 року.
Це вже не перші законодавчі ініціативи зад-
ля врегулювання ринку 
е-сигарет. Три роки перебуває на розгляді в парламенті проект закону про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну (реєстр. № 2820). Однак до його розгляду в депутатів чомусь руки ніяк не доходять. Тютюнове лобі не здається.

ФАКТ

Щороку у світі від тютюну, за оцінками ВООЗ, гинуть майже сім мільйонів людей.