З 8 жовтня патрульна поліція в тестовому режимі починає використовувати пристрої вимірювання швидкості TruCam. Спочатку — в місцях концентрації ДТП та на ділянках доріг, де встановлені відповідні дорожні знаки, які обмежують швидкість. Перелік таких місць буде у відкритому доступі, обіцяють у МВС. Крім того, у місцях фіксації порушень швидкісного режиму в обов’язковому порядку знаходитимуться і службові транспортні засоби з увімкненими маячками синього кольору.

Упродовж першого тижня радари використовуватимуться з метою профілактики, щоб учасники дорожнього руху звикли до нововведення. А згодом правоохоронці почнуть жорстко карати порушників правил дорожнього руху, зокрема тих, хто полюбляє «літати» автошляхами.
Аби запобігти зловживанням та уникнути можливих корупційних ризиків, портативний пристрій TruCam містить алгоритм шифрування AES, що унеможливлює втручання в роботу системи та будь-яке корегування даних. А служба моніторингу Департаменту патрульної поліції контролюватиме кількість складених адміністративних протоколів та кількість збережених відео.
Радар TruCam — виробництва США, отримав відповідний експертний висновок Державної служби зв’язку та інформації України, який дійсний до 2021 року. Він має лазерне наведення, що дає змогу вимірювати швидкість на відстані до 1200 метрів, працює до 15 годин без підзарядки. Має карту пам’яті на 16 тисяч відеороликів чи 40 тисяч фото. Робить до трьох фотокадрів у секунду і має два режими — автоматичний та ручний. Крім того, обладнаний GPS-датчиком. Тож, шановні водії, притримуйтеся швидкісного режиму, дозволеного учасникам руху на відповідних ділянках доріг.

КОМЕНТАР ЮРИСТА

Сьогодні поліцейські на законодавчому рівні мають право використовувати технічні прилади та засоби для забезпечення дотримання правил дорожнього руху (ст. 40 Закону України «Про Національну поліцію»). Разом з тим застосовувати можна лише ті технічні засоби, які відповідають затвердженим технічним стандартам. Труками (TruCam) в Україні почали використовувати з середини 2011 року, після того як цей прилад пройшов відповідну сертифікацію. Проте термін його сертифікації вже давно закінчився. Саме тому це обладнання не застосовували досі. Отже, у разі фіксації перевищення швидкості руху водіям варто поцікавитися, чи було сертифіковано пристрій, яким зафіксували порушення.
Друге, на що варто звернути увагу, це те, що зазначені прилади мають встановлюватися після відповідних дорожніх знаків, які попереджають про здійснення фотовідеофіксації. А з урахуванням того, що в місцях фіксації порушень швидкісного режиму перебуватиме поліцейський транспорт, порушникам варто чекати на зупинку та оформлення протоколу про адміністративне правопорушення. Як на мене, наявність дорожніх знаків про фотовідеозйомку, наявність патрульних поліцейських, які не ховаються в кущах, свідчить більше про профілактику порушень швидкісного режиму, аніж про намагання покарати водіїв.
Проте не варто забувати, що Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери паркування транспортних засобів» фактично введено можливість автоматичного визнання вини власника транспортного засобу («фізичної особи, за якою зареєстровано транспортний засіб»), якщо порушення зафіксовано в режимі фотовідеофіксації. Отже, у разі порушення швидкісного режиму, зафіксованого фотовідеозасобами, водія можуть і не зупинити, а штрафний «лист щастя» направити поштою. Якщо порушення скоїв не власник, він повинен доводити свою невинуватість. У цьому випадку варто згадати рішення Конституційного Суду України від 22 грудня 2010 року у справі № 1-34/2010, яке визнало відповідні норми Кодексу України про адміністративні правопорушення такими, що не відповідають Конституції України, оскільки, наприклад, порушують її в частині індивідуальності юридичної відповідальності особи. Отже, якщо фотовідеофіксацією не буде чітко визначено, що під час порушення ПДР транспортним засобом керував власник, то постанову про накладення штрафу через суд можна скасувати.
І ще одне. Лазерні радари (зокрема TruCam) малоефективні під час погіршення погодних умов (дощ чи сніг). Їх максимальна дальність зменшується з 1200 до 61 метра. Що також дасть привід для оскарження результатів фотовідеофіксації порушень ПДР.

Сергій ДЕМСЬКИЙ.