«Укрзалізниця» запланувала ліквідувати майже сотню вантажних станцій. 27 із них буде закрито без наступного відновлення, роботу решти поки що лише обмежать. Пізніше проектна кількість «оптимізованих» станцій зменшилась. У листі ПАТ «Укрзалізниця», що прийшов на запит Сумської облдержадміністрації, повідомляється, що «з переліку було виключено 78 станцій». Саме стільки ліквідують, хоча спочатку називали 99.
Колаж Олексія КУСТОВСЬКОГО.
У будь-якому разі можливості промисловців та підприємців використовувати для доставки продукції не автохури, а залізничні вагони істотно звузяться. Тим часом саме на залізницю в Україні припадає 82 відсотки вантажних перевезень.
Не возять, бо немає в чому
На Сумщині закриття загрожує чотирьом товарним станціям. Дві з них, Головашівка та Корчаківка, підпорядковані Сумській дирекції залізничних перевезень, ще дві, Свеса і Ямпіль, — Конотопській. У вищезгаданому листі Укрзалізниці, що прийшов на адресу облдержадміністрації, повідомляється: у квітні нинішнього року відомство провело рейтинговий аналіз вантажних станцій. Він засвідчив, що «фактичне навантаження зерна на станції Корчаківка за 2017 рік становило 0,49 вагона на добу, а по станції Головашівка — 0,34 вагона на добу». Такі результати підтверджують «малу активність з боку вантажовідправників на цих станціях», позаяк середньозважений показник по державі становив минулого року 2,45 вагона на добу.
Нинішнього року середньодобовий показник 328 українських вантажних станцій із наявних 528 становить менш як два вагони. Але Укрзалізниця, як виходить з листа, закриває далеко не всі низькорентабельні станції, а лише ті, які майже нікому не потрібні. Однак інформаційний простір України останнім часом переповнений повідомленнями «навпаки»: представники бізнесу, від аграрного до промислового, мають величезний попит на послуги Укрзалізниці, який державне акціонерне товариство задовольняє лише частково. Залізничники, аргументуючи свою позицію, повідомляють про низьку середньодобову наповнюваність вагонів лише зерном, тоді як перевозити доводиться багато чого, і зерно — це лише один із вантажів. Залишається незрозумілим, де зникають вагони. Їх чомусь хронічно не вистачає — особливо для дрібних виробників, далеких від столичного начальства. Водночас на підприємствах, що належать олігархам, вагони простоюють удвічі довше від нормативних термінів.
За словами голови Ямпільської райдержадміністрації Ірини Панченко, ліквідація станцій Ямпіль та Свеса призведе до практично повної ізоляції місцевих товаровиробників від ринків збуту, позаяк автомобільні дороги на території району не придатні до великовантажних перевезень. Два тижні тому в РДА відбулась нарада за участю керівників місцевих аграрних, лісогосподарських та інших підприємств. Практично всі казали про те, що можуть і хочуть користуватися послугами найближчих вантажних станцій, однак Укрзалізниця не надає таких можливостей.
За словами директора Свеського держлісгоспу Олега Закусила, підприємство для відправки своєї продукції щомісяця потребує великої кількості вагонів, але отримати їх — величезна проблема. Укрзалізниця, вважає лісівник, навмисно не погоджує заявки в автоматичній системі «МЕСПЛАН» і при цьому не надає жодних пояснень своїх дій. Така само проблема в Ямпільського райагролісгоспу, ТОВ «Агрогрейнсервіс» та інших підприємств. Тому в підсумку виходить, що проблема низької наповнюваності вагонів на «нерентабельних» вантажних станціях створена штучно.
Місцева влада — проти
Гостро потребує вагонів Свеський насосний завод — сьогодні найбільше підприємство Ямпільського району. За словами Ірини Панченко, там придбали обладнання, налагодили виробництво нової продукції, а вивозити її — ніяк. Договір на поставку вагонів залізничники не підписують.
— Залізниця звернулася до райдержадміністрації із проханням погодити закриття двох вантажних станцій, — каже Ірина Анатоліївна. — Нібито через те, що звідти нічого не відправляється. Але ми такого дозволу не даємо, бо підприємці стверджують: вони залюбки відвантажували б продукцію залізничним транспортом, але їм не забезпечують такої можливості.
— А якщо залізничники закриють станції без вашого погодження?
— Сподіваюся, цього не станеться. Принаймні до нового року. Ми підняли на ноги буквально всіх. І всі розуміють, що закриття вантажних станцій в Ямполі і Свесі — то практично смерть для району. Водночас у Конотопській дирекції залізничних перевезень нас запевнили, що практично всі повноваження передано до Києва, від місцевих «залізничних» рішень сьогодні мало що залежить.
Останнє опосередковано підтвердила і керівник Сумської дирекції залізничних перевезень Олена Ситник. На запитання кореспондента «Голосу України» про перспективи скорочення вантажних станцій Головашівка та Корчаківка вона відповіла, що така інформація розміщена на сайті Укрзалізниці. Вищезгадані станції справді дуже збиткові, але пасажирів вони обслуговуватимуть і надалі, буде припинено лише вантажні операції.
За словами О. Ситник, потреби клієнтів у напіввагонах задовольняються, а щодо заявок на зерновози, то вони розглядаються через автоматизовану систему, на роботу якої Сумська дирекція залізничних перевезень не впливає.
Директор Департаменту інфраструктури Сумської ОДА Володимир Дудченко поінформував: через ситуацію, що склалася, облдержадміністрація зверталася до Укрзалізниці та профільного міністерства. Відповіді від міністерства поки що немає, а відповідь залізничного відомства сумчан не задовольнила.
Тим часом на Сумщині протягом січня—серпня нинішнього року залізничним транспортом було перевезено лише 3 мільйони 19 тисяч тонн вантажів. Це на 6,3 відсотка менше, ніж за аналогічний минулорічний період. Тож ремонтувати розбиті надважкими хурами дороги немає жодного сенсу. За будь-яких умов асфальтове покриття не зможе конкурувати зі сталевими рейками.
Сумська область.