А також позбавлять права участі у виборах. Кримінальну відповідальність пропонують встановити за неповідомлення про наявність подвійного громадянства у вигляді штрафу на порушників до 850 гривень чи призначення їм громадських робіт на строк до вісімдесяти годин, або виправних робіт на строк до року.
Це буде можливим у разі прийняття проекту закону, зареєстрованого 6 листопада цього року в Верховній Раді України під № 9266.
Необхідність прийняття законопроекту народні депутати, його автори, пояснюють тим, що сьогодні законодавство встановлює в Україні єдине громадянство і не передбачає обов’язку особи, яка досягла повноліття і добровільно набула громадянства іншої держави, повідомити про такий факт до відповідних органів України. Не передбачено й відповідальності за неповідомлення громадянином України, який досяг 18 років, про факт добровільного набуття ним громадянства іншої держави. Водночас пунктом 1 частини першої статті 19 Закону України «Про громадянство України» встановлено: добровільне набуття громадянином України громадянства іншої держави, якщо на момент такого набуття він досяг повноліття, є підставою для втрати громадянства України.
Отже, неповідомлення громадянином України про наявність у нього іншого громадянства призводить до існування подвійного громадянства, що є порушенням положень статті 4 Основного Закону України.
Понад те, особи, які одночасно є громадянами України та іншої держави, можуть вільно брати участь у виборах, будучи наділеними як правом обирати, так і правом бути обраними.
Єдиною нормою, яка регулює питання участі осіб з подвійним громадянством у виборах, є пункт 4 частини першої статті 52 Закону України «Про вибори Президента України», що визначає як підставу для відмови Центральною виборчою комісією у реєстрації кандидата на пост Президента України — невихід із громадянства іншої держави особою, висунутою кандидатом на пост Президента України. У той же час, цим же Законом не передбачена можливість скасування Центральною виборчої комісією рішення про реєстрацію кандидата на пост Президента України, якщо після такої реєстрації з’ясується, що кандидат не вийшов із громадянства іншої держави.
Основною метою законопроекту автори вважають забезпечення реалізації положень статті 4 Конституції України щодо єдиного громадянства під час виборчого процесу. Таким чином, виходячи з положень проекту, для реалізації свого права обирати та бути обраним громадянин України, який у порушення Конституції України має подвійне громадянство, повинен вийти з громадянства іншої держави.
А запровадженням кримінальної відповідальності за неповідомлення громадянином України про добровільне набуття громадянства іншої держави народні обранці одночасно хочуть розв’язати і проблему існування подвійного громадянська в Україні. Адже проектом передбачено обов’язок громадянина України, який досяг 18 років і добровільно набув громадянства іншої держави, повідомити про такий факт до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику в сфері громадянства, або дипломатичне представництво чи консульську установу України протягом десяти днів з дня набуття громадянства іншої держави.
Оскільки закон зворотної сили не має, і притягти осіб, які до прийняття цього законопроекту отримали інше громадянство, до відповідальності буде неможливо, автори записали в проект норму, за якою такі громадяни України звільнятимуться від відповідальності за умови, якщо вони протягом двох місяців з дня набрання чинності цим законопроектом повідомлять про добровільне набуття громадянства іншої держави у порядку, передбаченому Законом, та/або вийдуть з громадянства іншої держави.

Сергій ДЕМСЬКИЙ.