ДО ДНЯ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

Дорогі колеги, шановні сільські, селищні, міські голови, депутати місцевих рад, працівники органів місцевого самоврядування, поважна українська громадо!

Сьомого грудня в Україні на державному рівні відзначаємо День місцевого самоврядування — символ демократичного устрою держави. Великий українець Богдан Гаврилишин писав: «Допомогти реалізовувати рішення — це важливо, але значно важливіше — навчити людей вирішувати самостійно, як виконувати поставлене перед ними завдання. Вони будуть більш зацікавлені, творчі, віддані». Саме з цієї зацікавленості кожного із нас зробити свою малу батьківщину успішною і проростають концептуальні засади теорії і практики місцевого самоврядування.
Закріплена в Конституції України вітчизняна модель місцевого самоврядування у своїй основі містить базові положення Магдебурзького права щодо самостійного вирішення територіальними громадами питань місцевого значення. Одне з найважливіших завдань державного будівництва — пошук рівноваги між владною вертикаллю і місцевим самоврядуванням. Саме на пошук такої рівноваги й було спрямоване Магдебурзьке право, яке вперше на українських землях закріплювало права громадян на самоврядування. Це право стало одним із чинників зближення — культурного, юридичного, політичного — України з Європою, створило правову основу становлення і розвитку місцевого самоврядування в Україні.
Ратифікувавши в 1997 році Європейську хартію місцевого самоврядування, Верховна Рада України ще раз засвідчила європейський шлях розвитку України. Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування у своїй роботі повсякчас наголошує на необхідності дотримання основних принципів, закладених в ідею та зміст Європейської хартії місцевого самоврядування. У своїй діяльності комітет завжди наполягає на реальному впровадженні у вітчизняну законодавчу систему принципів Європейської хартії місцевого самоврядування, які, на жаль, на цьому етапі не враховані повною мірою і без дотримання яких говорити про успіхи реформи було б передчасно. По-перше, і на законодавчому рівні, і на етапі реалізації норм слід забезпечити дотримання принципу повсюдності місцевого самоврядування — здійснення органами місцевого самоврядування базового рівня повноважень за межами населених пунктів, у тому числі щодо розпорядження земельними ресурсами (земля за межами населених пунктів має належати громаді). По-друге, необхідно впровадити безумовне дотримання послідовності «повноваження йдуть за грошима», що дасть змогу врешті позбавитися практики передачі повноважень, не забезпечених матеріально-фінансовими ресурсами. Є неприпустимим розширення повноважень органів місцевого самоврядування без збільшення обсягів фінансування їхньої діяльності. Інакше таке розширення повноважень є фікцією. По-третє, має бути забезпечено стабільність у роботі органів місцевого самоврядування: інституції та їхні посадові особи мають планувати свою діяльність хоча б на середньостроковий період у 3—5 років, чітко дотримуючись обраного вектора розвитку.
Перебіг державотворчих процесів в Україні, зокрема з 2014-го, сформував суспільний запит на проведення широкої адміністративно-управлінської реформи, серцевиною якої стала реформа децентралізації влади. При цьому Комітет Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування став головним парламентським майданчиком обговорення та законопроектної роботи над нормативною базою цієї реформи. Прийняті за провідної ролі нашого комітету закони України «Про співробітництво територіальних громад», «Про добровільне об’єднання територіальних громад» та зміни до них містили багато позитивних положень, що сприяли процесам формування об’єднаних територіальних громад та вирішення питань місцевого значення на оновленій основі. Однак щоразу при прийнятті державного бюджету України на наступний рік ці процеси тимчасово припинялися і блокувалися внаслідок неналежного відображення справжніх потреб місцевого самоврядування, про що свідчать численні звернення на адресу комітету органів місцевого самоврядування та їх асоціацій. На жаль, органи виконавчої влади через бюджетний процес фактично повертають собі контроль над органами місцевого самоврядування, що говорить про узурпацію влади, намагання контролювати громаду та підпорядковувати її інтересам центральної влади. Крім того, комітет неодноразово отримував скарги щодо тиску на посадових осіб органів місцевого самоврядування з боку правоохоронних органів, органів прокуратури, явно незаконних рішень суду.
Незважаючи на сьогоднішнє гальмування реформи бюджетним процесом, іншими провладними інституціями, я бачу місцеве самоврядування сильним, потужним, здатним вирішувати найскладніші завдання, і переконаний, що після президентських і парламентських виборів 2019 року реальну реформу децентралізації буде продовжено. Сподіваюсь, що спільними зусиллями, наполегливою працею ми реалізуємо наші плани, спрямовані на покращення життя кожного українця — від найменшої територіальної громади до столиці нашої Батьківщини.
Користуючись нагодою, шановне товариство, зичу вам міцного здоров’я, щастя, родинного затишку і добробуту, творчої наснаги та всіляких успіхів у відповідальній роботі на благо рідної України!

З повагою
Сергій ВЛАСЕНКО
голова Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування.