Місцеве самоврядування на Тернопільщині — активний гравець у розвитку спроможності територій та регіонів. Паралельно з Державною стратегією регіонального розвитку в області діє власна стратегія. Про її особливості розповідає голова Тернопільської обласної ради Віктор Овчарук (на знімку).
— Тернопільщина тривалий час була лідером зі створення ОТГ в Україні й флагманом у реформі місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Які підсумки можете підбити у 2018-му?
— Ставши ще у 2015 році одними з перших на шлях реформування, ми переконалися, що вчинили правильно. Про це говорить, перш за все, зростання зведеного та місцевих бюджетів. До прикладу, до зведеного бюджету області на перше жовтня 2016 року надійшло понад півтора мільярда гривень, на цю ж дату в нинішньому році — 2 мільярди 743 мільйони гривень. Цифри говорять самі за себе. Нам удалося досягти значних результатів завдяки тому, що в області було проведено належну роз’яснювальну роботу щодо засад реформи. Ми інформували населення щодо децентралізації влади, передачі фінансових ресурсів органам місцевого самоврядування та зміцнення їхньої матеріально-фінансової основи, задоволення інтересів громадян у всіх сферах життєдіяльності, надання високоякісних та доступних публічних послуг населенню. Керуючись засадами державної Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади, Тернопільська обласна рада внесла зміни до перспективного плану формування територій громад Тернопільської області. Згідно з яким, утворено 61 територіальну громаду. Змінами до перспективного плану охоплено майже всю територію: 17 існуючих громад без змін, 26 громад із розширенням і 18 нових громад. Цього року облдержадміністрація звернулася до Центральної виборчої комісії для прийняття рішення про призначення перших виборів депутатів міської, сільських рад та відповідних міського, сільських голів ще в п’яти громадах та довибори ще в одній 23 грудня. Робота з утворення нових громад та розширення існуючих триває. 2018 рік — вирішальний у проведенні реформи. Ми впевнені у цьому, тому створили сприятливі умови та забезпечуємо систематичну координацію роботи з реалізації проектів, налагодили діалог і оперативне вирішення питань, які постають в органах місцевого самоврядування існуючих громад, та тих, хто ініціює об’єднання.
— Із децентралізацією в області складається, а як щодо реформи в галузі освіти?
— Понад 49,5 мільйона гривень субвенції, яка надійшла в область, розподілили між обласним, районними бюджетами, бюджетами міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад. Понад 34,5 мільйона гривень пішли на закупівлю дидактичних матеріалів, сучасних меблів, комп’ютерного обладнання, відповідного мультимедійного контенту для початкових класів нової української школи. Ще понад 15 мільйонів субвенції спрямовано на підготовку тренерів-педагогів, підвищення кваліфікації вчителів початкової школи, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/19 і 2019/20 навчальних роках, асистентів учителів закладів загальної середньої освіти з інклюзивним та інтегрованим навчанням. Надійшло також 2 мільйони 930 тисяч гривень субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на модернізацію та оновлення матеріально-технічної бази професійно-технічних навчальних закладів. Окрім цього, депутати розподілили і залишок коштів освітньої субвенції загального фонду обласного бюджету в обсязі майже 11 мільйонів гривень. Зміни, внесені до обласного бюджету та підтримані депутатами, є надзвичайно важливими. Усі кошти йдуть на вкрай необхідні речі, які забезпечують якісну, сучасну освіту, комфортні умови навчання та безпеки перебування дітей у навчальних закладах.
— 2018 рік в області став платформою для впровадження медичної реформи. Одне із завдань, яке ви ставили ще на початку своєї каденції, — це підтримка комунальних підприємств і, зокрема, кардіології в області. Вдалося зреалізувати ці прагнення?
— 40 мільйонів 878 тисяч 961 гривня — це кошти, використані на покращення матеріально-технічної бази обласних комунальних медичних закладів, закупівлю медикаментів та оснащення, створення належних умов для лікування хворих та на забезпечення громадян якісними та доступними медичними послугами. Так, Тернопільській університетській лікарні спрямовано 4 мільйони 400 тисяч гривень на забезпечення матеріалами обласного кардіологічного центру, придбання кардіостимуляторів та ендопротезів, компресорів повітря. Для придбання необхідного сучасного обладнання 2,8 мільйона гривень отримав обласний онкодиспансер. Ще 1,6 мільйона гривень виділили Центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф для закупівлі трекерів — системи контролю та диспетчеризації транспорту, що значно покращить надання медичних послуг центром. Кошти на закупівлю необхідних матеріалів та інвентарю отримали хоспіс, перинатальний центр, Будинок дитини. В області створено єдиний в Україні обласний медичний центр для лікування і реабілітації учасників АТО, в якому своєчасно надаватиметься допомога людям, які пережили бойовий стрес. На реконструкцію та переформатування закладу обласна рада виділила півтора мільйона гривень.
— Нещодавно ви анонсували створення в області проекту зі страхової медицини. В чому його суть?
— Страхова модель охорони здоров’я справді сьогодні не має альтернативи, оскільки саме цей варіант дає змогу перейти від механізму фінансування, утримання медичних установ до укладання договірних відносин між надавачами медичних послуг і посередником, який спонукатиме до досягнення певних результатів, зокрема, високої якості надання медичної допомоги. На пленарному засіданні Х сесії обласної ради було прийнято обласну комплексну програму підвищення рівня соціальних гарантій серед працівників бюджетної сфери та соціально незахищених верств населення Тернопільської області на 2018-2022 роки. Нею передбачається добровільне страхування, що здійснюється на основі договору між страхувальником і страховиком, в якому визначаються конкретні умови страхування, предметом якого є надання застрахованій стороні послуг, що сприяють охороні здоров’я, розширюють можливості й умови отримання профілактичної, лікувально-діагностичної і реабілітаційної допомоги в обсязі, передбаченому договором, за рахунок коштів страхових медичних компаній, сформованих із добровільних страхових внесків та організаційних заходів із залучення лікувально-оздоровчої бази.
— Чому це вкрай необхідно і на часі?
— Ретельно вивчивши зарубіжний досвід, успішний досвід України, пропозиції експертів, звернення громадськості, можна переконатися, що дієвим механізмом захисту працюючих із боку роботодавця є страхова медицина. Тернопільська обласна рада зробила перші кроки до започаткування страхової медицини в регіоні — прийняла рішення про виділення коштів на забезпечення полісами добровільного медичного страхування учасників АТО регіону. Таким чином система добровільного страхування у 2019 році охопить воїнів та ветеранів АТО. Страховий поліс у сумі 150 гривень на місяць оплачуватиметься за кошти обласної ради та місцевих рад. У базовий пакет входитиме амбулаторне лікування, зокрема, денний стаціонар, ліки за призначенням лікаря первинної ланки, стаціонарне лікування, оперативне втручання та діагностично-лабораторні дослідження. Загалом у рік з різних джерел акумулюватимуться кошти у розмірі 100 тисяч гривень на застрахованого. Маємо розуміти, що страхування — це не хитрий спосіб заплатити менше, а отримати більше. Це — можливість отримати спокій та впевненість у завтрашньому дні. Адже головним принципом страхування є шляхетність і справедливість: багатий заплатить за бідного, здоровий — за хворого, а молодий — за особу поважного віку, а в результаті — від медичного страхування виграють усі.
Додам, що обласна рада постійно опікується нинішніми воїнами та ветеранами. В області діє програма з надання допомоги учасникам бойових дій на сході. Зважаючи на тенденцію до збільшення звернень громадян, які потребують матеріальної допомоги, Тернопільською обласною радою періодично затверджуються зміни до обласної комплексної програми соціальної підтримки малозахищених верств населення «Турбота» на 2016-2020 роки, аби збільшити обсяг коштів на такі цілі. Приміром, на останньому пленарному засіданні внесено до обласної програми підтримки осіб, які брали участь в антитерористичній операції, та членів сімей загиблих під час проведення АТО, членів сімей Героїв Небесної Сотні, постраждалих учасників Революції Гідності на 2015-2019 роки. По-перше, до категорії осіб, якими опікується ця програма, внесено й учасників Операції об’єднаних сил, по-друге, документом передбачено надання одноразової грошової допомоги сім’ї, яка поховала померлого демобілізованого учасника бойових дій АТО, ООС, захворювання якого пов’язане із захистом Батьківщини. Програмою передбачено кошти для 11 таких родин.
— Також діє «Програма збереження культурної спадщини Тернопільської області на 2016-2020 роки». Що в планах?
— У рамках цієї програми передбачено проект реставрації пам’ятки архітектури XVIII ст. — ратуші в місті Бучачі за рахунок коштів Державного фонду регіонального розвитку та співфінансування з міського бюджету Бучача в розмірі понад два мільйони гривень. Також виділено кошти Борщівському обласному краєзнавчому музею для ремонту приміщень та башт — 800 тисяч гривень; обласному літературному музею Ю. Словацького в Кременці для ремонту покрівлі — 300 тисяч гривень; Тернопільському академічному обласному театру актора і ляльки на заміну системи протипожежної сигналізації — 180 тисяч гривень. Дбаємо ми і про бібліотеки. У Тернопільській обласній бібліотеці для молоді зреалізовано проект мультимедійної лабораторії «Медіа Старт». Інноваційна лабораторія, яка з’явилася на Тернопільщині, не має жодних аналогів серед бібліотек України. Сюди було направлено майже 820 тисяч гривень. Не забуває обласна рада і про потреби найбільшої книгозбірні краю. Ще у 2017 році Тернопільська обласна рада надала півтора мільйона на ремонтні роботи фасаду, даху та заміну вікон головної бібліотеки області, яка є пам’яткою архітектури місцевого значення. Цього року проведено ці ремонтні роботи.
— Обласна рада завжди підтримувала спорт та фізичну культуру краю...
— Так, і продовжуємо це робити. Наприклад, придбання мікроавтобуса для школи вищої спортивної майстерності було передбачене рішенням 8-ї сесії Тернопільської обласної ради. На це обласна рада виділила 840 тисяч гривень. Під час десятої сесії управлінню фізичної культури та спорту було спрямовано понад 800 тисяч гривень. У тому числі для проведення навчально-тренувальних зборів та змагань з олімпійських видів спорту та для реалізації програми розвитку футболу в Тернопільській області на 2015-2020 роки.
— Які підсумки року в цілому? Над чим ще варто працювати? Що треба вирішити найближчим часом?
— Звісно, є певні проблеми та недоліки. На жаль, процес передач, так би мовити, суверенітету на місця, відбувається в різношвидкісному режимі: влада на місцях організаційно та технічно може взяти менше, ніж їм готові дати з центру. Органи місцевого самоврядування отримали значно більший фінансовий ресурс для власного розвитку, модернізації інфраструктури, поточних та капітальних ремонтів. Разом із тим, на жаль, не завжди відбувається раціональний перерозподіл отриманих бюджетних ресурсів. Часто однією з основних причин є брак кадрів. Переконаний, що з часом усі ці питання будуть вирішені. Адже бюджетне вирівнювання, яке тепер здійснюється на основі оцінки доходів, а не видатків місцевих бюджетів, стимулює місцеві об’єднані територіальні громади та громади міст обласного значення до економії коштів, розвитку економіки на місцях, а отже, і розвитку людського капіталу.
Тернопільська область.
Фото надано прес-службою Тернопільської обласної ради.