Відповідно до графіка особистого прийому громадян головами комітетів Верховної Ради України, головами депутатських фракцій у Верховній Раді України під час роботи третьої сесії Верховної Ради України сьомого скликання в приймальні Верховної Ради України відбулися, як і було заплановано, 35 особистих прийомів громадян, які провели голови, перші заступники, заступники голів комітетів та депутатських фракцій у Верховній Раді України, народні депутати України.
Усього на особистих прийомах побували 702 відвідувачі, від котрих отримано 824 звернення, з яких 746 — письмових та 78 — усних. Це на 21 відвідувача та 11 звернень більше, ніж під час роботи другої сесії Верховної Ради України сьомого скликання, та відповідно на 468 відвідувачів та 568 звернень більше, ніж під час роботи одинадцятої сесії Верховної Ради України шостого скликання. Переважна більшість громадян, які побували на особистих прийомах у Верховній Раді України, — мешканці м. Києва (381 особа), Київської (90), Вінницької (36), Запорізької (18), Донецької (17), Черкаської (16) областей та Автономної Республіки Крим (27 осіб).
Під час роботи третьої сесії Верховної Ради України сьомого скликання відвідувачі подали головам парламентських комітетів, головам депутатських фракцій у Верховній Раді України 58 колективних звернень, які підписали 256 громадян. 419 заяв і скарг, або 50,8% від загальної кількості звернень, поданих відвідувачами на особистих прийомах, виявилися повторними.
Це свідчить про те, що органи виконавчої влади, правоохоронні та судові органи, органи місцевого самоврядування приділяють недостатню увагу зверненням громадян, часто відмовляють у розгляді та вирішенні по суті їхніх законних вимог.
Найбільше громадян зверталися до керівництва депутатських фракцій у Верховній Раді України. Зокрема, члени депутатської фракції Політичної партії «УДАР Віталія Кличка» народні депутати України Геращенко І. В., Матіос М. В., Чугунніков В. С., Каплін С. М., Савчук Ю. П., Бєлькова О. В., Негой Ф. Ф. прийняли 139 відвідувачів. До голови депутатської фракції Всеукраїнського об’єднання «Свобода» Тягнибока О. Я., заступника голови депутатської фракції Гелевея О. І. та членів цієї фракції народних депутатів України Бублика Ю. В., Мельника Є. І., Михальчишина Ю. А., членів депутатської фракції Партії регіонів народних депутатів України Гриневецького С. Р., Задорожного В. К., Лелюка О. В., Лютікової В. І., Тедеєва Е. С., голови депутатської фракції Всеукраїнського об’єднання «Батьківщина» Яценюка А. П. та членів цієї фракції народних депутатів України Головка
В. А., Денісової Л. Л., Королюка В. А., Парубія А. В., Хміля
М. М., Яреми В. Г., першого заступника голови депутатської фракції Комуністичної партії України Мартинюка А. І. звернулися відповідно 60, 55, 43, 28 осіб.
Серед керівництва парламентських комітетів найбільше громадян прийняли: голова Комітету та голова підкомітету Комітету Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією Чумак В. В. та Черняков В. В. — 63 особи; голова підкомітету Комітету Верховної Ради України з питань верховенства права та правосуддя Ємець Л. О. — 48; голова та заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Кожем’якін А. А. та Олійник В. М. — 34; голова Комітету Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів Сушкевич В. М. — 30; голова Комітету Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин Пацкан В. В. — 23; голова Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики Кілінкаров
С. П. — 22 особи.
Упродовж вересня 2013 року — січня 2014 року до голів парламентських комітетів, голів депутатських фракцій у Верховній Раді України звернулися 473 пенсіонери, 53 — безробітних, дев’ять — підприємців, сім — працівників бюджетної сфери, шість — державних службовців, три — робітники. З їх числа по захист та допомогу зверталися переважно соціально не захищені категорії громадян. Зокрема, отримано 122 звернення від інвалідів І—ІІІ груп, 64 — ветеранів праці, 49 — дітей війни, 44 — інвалідів, 13 — матерів-героїнь, по дев’ять — інвалідів Великої Вітчизняної війни, одиноких матерів, по два — учасників війни, учасників бойових дій, багатодітних сімей, осіб, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, одне — від учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Як свідчить аналіз, на характері пропозицій, заяв та скарг громадян до голів парламентських комітетів, голів депутатських фракцій у Верховній Раді України значною мірою позначилися недостатня правова підготовка населення та безпідставна відмова в розгляді звернень громадян по суті порушених ними питань працівниками органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, фінансова та політична криза, дефіцит бюджетних коштів, зниження життєвого рівня населення, безробіття.
Усього під час роботи третьої сесії Верховної Ради України сьомого скликання на особистих прийомах голів парламентських комітетів, голів депутатських фракцій у Верховній Раді України відвідувачами порушено 827 питань.
За статистикою, найчастіше відвідувачів приймальні Верховної Ради України турбували проблеми забезпечення законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян. Так, 343 питання, або 41,5% від загальної кількості питань, порушених на особистих прийомах голів парламентських комітетів, голів депутатських фракцій у Верховній Раді України, стосувалися цієї тематики. Громадяни продовжували скаржитися на діяльність представників судової гілки влади, зокрема, на порушення норм процесуального права, винесення неправомірних рішень та вироків, хабарництво, тяганину в судах. Непоодинокими є звернення з приводу корупційних дій працівників правоохоронних органів, фальсифікації ними кримінальних справ, тяганини зі слідством, самоусунення працівників прокуратури всіх рівнів від здійснення нагляду за додержанням і належним застосуванням законів, формального ставлення до виконання своїх службових обов’язків, відсутності належного реагування на звернення громадян.
Тематичний аналіз пропозицій, заяв і скарг громадян до народних депутатів України свідчить, що однією з найневрегульованіших залишається також соціальна сфера. Кількість питань щодо соціального захисту становила 112, або 13,5% від загальної кількості питань, порушених відвідувачами на особистих прийомах у голів парламентських комітетів, депутатських фракцій у Верховній Раді України. Більшість громадян похилого віку зазначили, що держава не повною мірою забезпечує їм належний рівень пенсійного забезпечення, вимагали встановити соціальну справедливість у розмірах пенсій, отриманні соціальних виплат, субсидій, наголошували на необхідності внесення змін до чинного пенсійного законодавства. Таких звернень надійшло 54, або 48,2% від загальної кількості питань з цієї тематики.
Значна кількість відвідувачів з-поміж незахищених верств населення зверталися з проханням надання матеріальної допомоги, здебільшого на придбання ліків, продуктів харчування, навчання дітей, ремонт житла тощо — 35 (31,3%).
Як свідчить аналіз, на третьому місці у зверненнях громадян на особистих прийомах голів комітетів Верховної Ради України, голів депутатських фракцій у Верховній Раді України були проблеми житлової політики. У вересні 2013 року — січні 2014 року порушено 66 питань з цієї тематики, або 8% від їх загальної кількості. Серед них переважали звернення щодо забезпечення житлом громадян, які мають право на його одержання (44, або 66,7% від загальної кількості питань з цієї тематики). Відвідувачів також турбували непоодинокі випадки порушення норм містобудування, забудови та реконструкції житла, проблеми будівництва соціального житла для малозабезпечених верств населення, ремонту житлового фонду.
Насичене подіями політичне життя в державі сприяє тому, що досить суттєвою залишається кількість звернень стосовно діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України (45, або 5,4% від їх загальної кількості). Громадяни вимагали чіткої, злагодженої роботи всіх гілок влади щодо захисту конституційних прав і свобод, адже лише від їхньої згуртованості залежить ефективність дій у протистоянні викликам сьогодення.
Значне місце під час особистих прийомів займають звернення, у яких порушуються питання аграрної політики і земельних відносин (42, або 5,1% від їх загальної кількості). Насамперед це питання порушення права власності на землю, приватизації земельних ділянок, набуття на підставі цивільно-правових угод, безоплатної передачі, прийняття спадщини, виділення паю — 37, або 88,1% від загальної кількості питань з цієї тематики.
На особистих прийомах відвідувачів турбували проблеми комунального господарства. У зверненнях громадян порушено 40 таких питань, або 4,8% від їх загальної кількості.
Найактуальнішими серед них залишаються питання опалення, газифікації, водопостачання, експлуатації, утримання, ремонту державного житлового фонду та комунальних мереж, внесення змін до чинного законодавства.
Як свідчить статистичний аналіз, болючими залишаються питання охорони здоров’я (37, або 4,5% від загальної кількості питань, порушених на особистих прийомах), особливо питання бездіяльності працівників охорони здоров’я, неналежного ставлення до хворих, направлення на лікування до медичних установ України та за кордоном, роботи МСЕК, визначення групи інвалідності — 30, або 81,1% від загальної кількості питань з цієї тематики.
Непоодинокими залишалися звернення щодо питань праці та заробітної плати (34, або 4,1% від їх загальної кількості), у тому числі, з приводу порушень чинного законодавства при звільненні та поновленні на роботі, призначенні та виплаті регресу, оплаті праці, виплаті заборгованості із заробітної плати, діяльності служб зайнятості населення.
На часі залишаються звернення, які стосуються питань фінансової, податкової, митної політики (19, або 2,3% від їх загальної кількості). У більшості з них мова йшла про повернення заощаджень, необхідність розв’язання проблем, породжених фінансово-економічною кризою, передусім у банківській системі України, внесення змін до законодавства. Відвідувачі просили захисту від свавілля комерційних фінансових установ, які всупереч чинному законодавству відмовляють вкладникам у поверненні їхніх коштів.
Усі письмові звернення громадян, отримані під час особистих прийомів, розглядалися і опрацьовувалися у секретаріатах парламентських комітетів та депутатських фракцій у Верховній Раді України. За результатами особистого прийому громадян головами комітетів Верховної Ради України, депутатських фракцій у Верховній Раді України давалися відповідні доручення, які разом із зверненнями громадян надсилалися до компетентних органів державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
Відділом з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України отримано 662 відповіді від органів державної влади та органів місцевого самоврядування. За результатами розгляду звернень громадян, поданих на особистих прийомах, 85 звернень перебувають на контролі.
Відділ з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України.