Ідеться про мільярди гривень, а не про щось іще драматичніше. Саме такі величезні кошти витрачають в Україні загалом і на Сумщині зокрема на ремонт доріг, але в багатьох випадках ті капіталовкладення виявляються марними. Щойно відремонтовані шляхи вщент розбивають надважкі хури, які нині найчастіше перевозять зерно.
Шлях захищатимуть із вилами
Від Годунівки, невеличкого села у Глухівському районі, до швидкісної траси, що веде на Київ, проклали 600-метрову дорогу з асфальтобетонним покриттям. 300 тисяч гривень виділила на об’єкт сільрада, дещо додав районний бюджет, а 400 тисяч гривень — обласний. Не обійшлося і без спонсора: 200 тисяч гривень подарувало землякам місцеве сільгосппідприємство «Велетень», позаяк не вистачало коштів на впорядкування крутого спуску до дамби.
Дорога ще не завершена, бо закінчились гроші та почалась зима, а селяни вже побоюються, що її зруйнують надважкі хури. Нині завершується збирання кукурудзи на зерно, тож багато перевізників засипають до кузовів по дві норми та намагаються оминути контрольно-вагові комплекси. Новозбудована дорога через Годунівку якнайкраще підходить для об’їзного маршруту на Глухів і у зворотному напрямку. Та варто проїхатись нею кільком 60-тонним вантажівкам, і мільйон гривень виявиться викинутим на вітер. Тому селяни обіцяють вийти на захист дороги з вилами, якщо інші способи самооборони виявляться недієвими.
Проблема жителів Годунівки типова не лише для Сумщини, а й для всієї України. Здавалося б, ситуація проста, бо варіанти вирішення лежать на поверхні. Але коли так, чому вона настільки розтяглась у просторі і часі?
Заплати — і їдь спокійно?
За словами голови Сумської обласної ради Володимира Токаря, 95 відсотків понаднормово навантажених автомобілів виїжджає вночі, і лише 5 відсотків — удень.
— А на білбордах повідомляється, що на ремонт доріг в Україні використають 55 мільярдів гривень. Це і справді величезні кошти, але навіщо їх витрачати, якщо через рік ті дороги знову розіб’ють? — ставить риторичне запитання
В. Токар. — У сусідній Білорусі спробуйте перевезти хоча б зайві сто кілограмів — наслідки будуть одразу. А в США за таке порушення конфіскують автомобіль.
На обласній нараді, де розглядалась проблема збереження доріг, був присутній начальник управління Укртрансбезпеки на Сумщині Ігор Шевель. Він не спромігся відповісти на жодне з гострих запитань, а таких прозвучало чимало.
— Кажуть, із кожної хури, навантаженої під 60 тисяч тонн, на дорозі беруть 4 тисячі гривень, і після цього перевізник може спокійно їхати далі та розбивати полотно, — повідомив голова Сумської райдержадміністрації Геннадій Дорошенко. — Я кілька разів намагався з’ясувати цей момент, але так і не вдалося.
Керівник обласної філії Укртрансбезпеки не підтвердив, але й не спробував переконливо спростувати чутки про хабарництво на дорогах. Натомість розповів: хури завантажуються зерном просто від комбайнів, де ніхто нічого не зважує і документів про це не видає. Тож як контролеру визначити, норму чи понаднорму везуть у кузові?
Причини і способи
Цю універсальну формулу так ніхто і не спростував: хто хоче досягти результату, той шукає способи, а хто не хоче — шукає причини. Із наявних на Сумщині шести контрольно-вагових комплексів працюють лише три, а сума виписаних порушникам штрафів, м’яко кажучи, не вражає.
Керівнику Укртрансбезпеки в області підказали, як можна виявити перевантажені зерном автомобілі та дієво на це відреагувати. Чи візьме він поради до уваги, невдовзі побачимо.
Будь-який зерновоз не омине елеватора, а на елеваторі обов’язково зважуть обсяги врожаю, прийнятого на зберігання. То чому не розмістити контрольно-вагові комплекси біля елеваторів? Якщо з якихось суперважливих причин така технологія виявиться непридатною, хіба не можна попросити в керівників зерносховищ журнали, куди записують масу кожного вантажу та номер автомобіля, що його доставив? Обізнані в тонкощах аграрного бізнесу фахівці назвуть інспекторам Укртрансбезпеки й інші способи, як ліквідувати понаднормові вантажоперевезення.
Селяни, котрі виходять на захист місцевих доріг, невдовзі влаштовуватимуть пікети не лише на шляхах, а й під дверима багатьох чиновників. Бо збагнуть, що в розбитих дорогах винні не тільки водії «понаднормових» хур, а й ті, хто дозволяє або не помічає руйнівні вантажі.
Підготував наш власкор Володимир ЧЕРНОВ