Під час засідання круглого столу була презентована і обговорена Зелена Книга «Як забезпечити якість законів?», розроблена Програмою USAID РАДА.
 


Відкриваючи засідання директор Програми USAID РАДА Ігор Когут (на знімку) повідомив, що впродовж п’яти років ця Програма працює для підвищення інституційної спроможності парламенту України та впровадження якісних змін українського парламентаризму.
І. Когут зазначив: Програма бере участь в обговоренні дорожньої карти реформування Верховної Ради, що стосується законодавчого процесу, організації процесу, кадрової політики, етичних засад, адаптації законодавства до норм ЄС.
«Наступного року Програма USAID РАДА займатиметься створенням таких інституційних засад парламенту, як дослідницька служба та освітній центр». Також, за його словами, Програма буде вести підготовку до навчання новообраних депутатів через рік, «щоб вони розуміли Регламент, бюджетний процес, функціонування парламенту, можливості апарату Верховної Ради», — поінформував він.
Директор Програми висловив вдячність за співпрацю парламенту, його підрозділам і зазначив: «Ми й надалі супроводжуватимемо реформування Верховної Ради. Зелена Книга законодавчого процесу — це первинний документ для консультацій і ми проводитимемо ці консультації».

Презентуючи Зелену Книгу, представник Програми USAID РАДА Альона Гурківська зазначила: «У цьому документі проаналізовано поняття якості законодавства з юридичної та функціональної точок зору, фактори, що зумовили проблему, сприяють її розвитку та загостренню, а також наводяться рекомендації зацікавлених сторін (стейкголдерів) з усунення причин проблеми».
За її словами, «Зелена Книга — документ, який створювався на основі аналізу думок багатьох зацікавлених сторін і покликаний ініціювати дискусію щодо якості законодавства для подальшої роботи над цим питанням».

Автори зазначають, що закон має подвійну сутність: як елемент системи права (де він виконує функцію регулювання суспільних відносин, встановлюючи загальнообов’язкове правило поведінки) і як інструмент державної політики. Виходячи з цього дослідники теми визначали параметри оцінки якості закону: юридична — як нормативно-правового акта і інструментальна — чи вирішена/пом’якшена проблема, для врегулювання якої він був створений.
А. Гурківська назвала виявлені під час дослідження проблеми законодавчого процесу, які впливають на якість законодавства з юридичної точки зору. Зокрема, це «законодавчий спам», який проявляється у великій кількості альтернативних законопроектів, законопроектів про внесення змін до законів, відкликань законопроектів, низькій якості супровідних документів тощо.

 


Так, згідно з даними, наведеними у Зеленій Книзі, в період роботи Верховної Ради восьмого скликання (станом на 15 серпня 2018 року) було внесено 6659 законопроектів, з яких ухвалено лише 808, або 12,13 відсотка.
Серед проблемних аспектів розгляду проектів законів у парламенті представниця Програми USAID РАДА також назвала такі: більшість законопроектів ухвалюють у першому читанні; надмірно часто використовується процедура скороченого обговорення; внесення правок в залі з голосу; відхилення правок, підтриманих комітетом; неврахування висновків Головного науково-експертного та Головного юридичного управлінь; багаторазове голосування за законопроект, який не приймається з першого разу.
А. Гурківська зазначила, що в Зеленій Книзі зібрано конкретні рекомендації зацікавлених сторін та запропоновано основні шляхи покращення якості законів. На думку експертів, найбільш реалістичним є шлях «точкових змін у законодавстві в поєднанні з експертно-аналітичним супроводом та комунікацією змін з боку держави, інститутів громадянського суспільства та представників міжнародних організацій, а також проектів донорської та технічної допомоги».

В обговоренні взяли участь представники Головного юридичного управління апарату Верховної Ради, Комітету з питань Регламенту, Центру політико-правових реформ, Департаменту інформації та комунікацій з громадськістю Секретаріату Кабінету Міністрів, Лабораторії законодавчих ініціатив, експерти.
Зокрема, заступник керівника Головного юридичного управління апарату Верховної Ради — керівник управління Світлана Мішура у своєму виступі зазначила, що «це перша така дискусія щодо якості законів і вона дуже потрібна».
На її думку, «законів нині багато, але ніхто не аналізує, як вони діють і чому не діють. Тому починати треба саме з розбудови належного парламентського контролю за впровадженням законів. Бо без зворотного зв’язку і серйозного аналізу причин поразок ми не вийдемо на якість».
Учасники круглого столу, як повідомляє Інформаційне управління апарату Верховної Ради України, напрацювали шляхи підвищення якості законів, та реальні кроки для його забезпечення.

Фото Інформаційного управління апарату 
Верховної Ради України.