Сьогодні найголовніше — це наявність позитивної динаміки в контейнерних перевезеннях в Україні, та й на Чорному морі загалом. Особливо якщо порівнювати з деякими іншими світовими напрямками.
Керівник Адміністрації морських портів України Райвіс Вецкаганс каже: були побоювання, коли компанія Maersk перейшла з контейнерного термінала в Одесі на термінал у «Южному», що в Одесі обсяги впадуть. Але, як свідчить статистика, цього не сталося. Життя показало, що конкуренція стимулює ефективну роботу терміналів. Вона також сприяє зниженню цін, що не може не подобатися вантажовласникам.
Він однозначно впевнений, що транзитні мультимодальні перевезення, які використовують, зокрема, контейнерні поїзди, — це той потенціал контейнерного бізнесу, який потрібно освоювати. Він не залежить від валового продукту України, це транзитні обсяги. Необхідно цілеспрямовано працювати з тими, хто сьогодні геополітично й географічно тяжіє до наших портів. Це Молдова, Білорусь, Прибалтика, Скандинавія й певна частина Європи. Скоро буде виставка в Мінську, у Білорусі, де АМПУ з українською залізницею представлятимуть транспортні можливості нашої країни. Ми запрошуємо всіх експедиторів, портових операторів активніше брати участь у таких заходах, щоб спільно розробляти транспортні продукти для залучення транзитних потоків.
Важливо зазначити, що контейнерний бізнес у портах не може розвиватися без розвитку наземної інфраструктури, зокрема залізничної. Досить перспективними видаються нинішні ініціативи з розвитку перевезень контейнерними поїздами. Залізниця в Україні на сьогодні впровадила для зернового бізнесу так звану маршрутизацію, коли маршрути для зернових поїздів вибудовують залежно від пріоритетів. Однозначно, що й контейнерні поїзди теж мають працювати в схожих умовах, щоб контейнери або платформи не стояли по два тижні, а рухалися за графіком. Тут важливу роль можуть відіграти сухі порти, про що тривають дискусії і з залізничниками, і з портовими операторами.
Коротко про інфраструктурні проекти. Одеський, «Южний» і «Чорноморськ» — це ті морські порти, де нині рівною мірою відбувається наше інвестування відповідно до стратегії розвитку портів України. Ми бачимо, що контейнерний бізнес може успішно розвиватися в цих трьох портах. Акваторію морського порту «Южний» мають поглибити до 21 м, Чорноморська — до 16 м. Також АМПУ займається розвитком Одеського порту, щоб ті судна з максимальним дедвейтом, які можуть пройти Босфором, мали змогу обробляти в наших портах.
У національній транспортній стратегії України до 2030-го передбачено, що наші порти повинні входити в 100 найбільших контейнерних портів світу, що обсяги контейнерного перевалювання в наших портах мають становити не менше 30% обсягів перевалювання Чорноморського басейну. Це амбітні завдання, які мені спочатку здалися занадто масштабними. Але тепер я думаю, що ми зможемо досягти таких показників.
Підготував В’ячеслав ВОРОНКОВ - наш власний кореспондент в Одеській області