Нормативи з розміщення вантажу в кузовах великовагових автомобілів під час його перевезення є такими, що створюють небезпеку на дорогах і ускладнюють керування транспортними засобами
Таку думку у розмові з «Голосом України» висловив перевізник з Вінниці з 25-річним стажем Олександр Омельченко. Про абсурдність, за його словами, нормативів, підприємець повідомив керівникові Держслужби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) Михайлу Ноняку. Запитував: «Чи не існує уточнюючих документів?» Відповіді так і не отримав. Ознайомив з проблемою Генерального прокурора України. Каже, якщо не вдасться добитися нормальних умов при перевезеннях, шукатиме правди у Європейському суді з прав людини.
Олександр Омельченко: «Нормативи завантаження автомобіля мали б ураховувати кількість коліс, а не осей, логіка підказує…» (поруч дружина перевізника Оксана).
Фото автора.
Небезпека не тільки для водія
— Встановленими правилами перевезень чиновники загрожують життю не тільки водіїв великовагових автомобілів, — зазначає Олександр Омельченко. — Якщо дотримуватися їхніх нормативів, то створюється небезпека для учасників дорожнього руху, а також пішоходів. Маю ж якось захищатися, коли існує загроза моєму життю.
Про що йдеться? За словами перевізника, чинними документами допускається навантаження на дорожнє покриття не більше сорока тонн загальної ваги. Це маса автомобіля і вантажу. Але є ще вимоги до розміщення вантажу в кузові.
— Якщо їх виконувати, за допустимого нормативу в 40 тонн, то на передні колеса припадає 60 відсотків (!?) того, що везеш, — уточнює перевізник. — Такий транспортний засіб стає потенційно небезпечний на дорогах! Уявляєте, як керувати такою машиною, коли більшість вантажу зосереджена спереду? Машина стає нестійкою на трасі. Правилами дорожнього руху заборонено виїзд на такому транспорті. Отже, чиновники, які виписали такі норми, свідомо підштовхують водіїв вантажних автомобілів до створення нештатних ситуацій? Кожен водій хоче бути упевнений, що колеса не перевантажені. Бо якщо «вистрелить» передня шина, нереально зупинити завантажений автомобіль».
Підприємець запитує: «Хіба це не можна трактувати як зазіхання на здоров’я і життя водія? Так само, як на життя інших учасників руху, пішоходів?
Возіть вітер
Встановлені нормативи розміщення вантажів у кузові вважає абсурдними. Вже хоча б тому, що вони однакові для всіх видів транспорту. «Але ж автомобілі різні — за розмірами, потужністю, кількістю коліс, — наголошує співрозмовник. — Саме тому в європейських країнах діють спеціальні таблиці, де визначено конкретні навантаження на колеса, а не на осі, як це зроблено в нас. На моє письмове запитання: «Чи є такі таблиці в нашій країні?», на жаль, не отримав відповіді з Укртрансбезпеки. В обласному управлінні сказали, що вони їх не мають. Керуються документами, що визначають розміщення ватажу відповідно до кількості осей на автомобілі».
Навантаження на одиночну ось (маса авто і вантажу) не може перевищувати 11 тонн, на здвоєну — 16 тонн, строєну — 22 тонни.
Що саме підприємець вважає абсурдним у таких нормативах?
— По-перше, якщо допустиму вагу розмістити за пропонованою схемою, то 40 тонн не виходить, втрачається одна тонна вантажу, — продовжує перевізник. — Нормативи розроблені так, щоб водії не могли без порушення завантажити максимально передбачену кількість. Нам кажуть: везіть менше. Тобто, возіть вітер. Те, що обмежують у заробітках, нікого не цікавить. Грець з тими заробітками, адже йдеться про важливіше — життя водія та інших учасників дорожнього руху.
Менша вага руйнує дорогу, а більша… ні?
Олександр Омельченко здійснює перевезення автомобілем Volvo. Зареєстрований у податковій базі як фізична особа — підприємець (ФОП). Наголошує, що сплачує всі передбачені види податків. Не допускає загального перевантаження свого транспортного засобу. Незважаючи на це, в 2018-му на нього склали два акти про порушення під час габаритно-вагового контролю. У жодному з них не встановлено перевищення загальної ваги в 40 тонн. В одному зазначено, що на передні колеса перевищення навантаження відсутнє, на причепі так само. Невідповідність встановлено тільки на задні колеса. Вони кріпляться до здвоєної осі, тобто загальна вага не повинна перевищувати 16 тонн. Фактично інспектори зафіксували 17,2 тонни.
— Перемістіть ці 1,2 тонни на передні колеса, — співрозмовник цитує слова інспектора, який радив йому, як можна було б уникнути порушення. — На передні дозволено по 5,5 тонни на кожне. У мене в той час навантаження на два передні колеса становило по 4 тонни. Саме на таку кількість розраховані шини. Тоді як на кожне заднє, а їх шість — по 2,9 тонни. І мені пропонували забрати з них ще 1,2 тонни. Що ж виходить? Навантаження по п’ять тонн на передні колеса не шкодить дорозі, а менше трьох тонн на задніх колесах — руйнує її?
Співрозмовник пояснив, що кожна вісь має різну кількість коліс. Однак у нормативах це не береться до уваги. Вони визначають навантаження тільки на осі. Зрозуміло, що навантаження буде зовсім різним, коли, скажімо, одиночна вісь має два колеса і чотири, або здвоєна — чотири чи шість, або й більше коліс. У європейських країнах чітко розписано, яка вага має припадати саме на колеса, у нас — на осі.
— З таблицями навантажень, що виписані в країнах Європи, ознайомився в Інтернеті, — каже перевізник. — Чи є у нас така таблиця? Логічно думати, що мала би бути. На жаль, на моє запитання з цього приводу, повторюю ще раз, не отримав відповіді з Києва. Керівник Укртрансбезпеки не вважає за потрібне відповідати на звернення громадян.
Коментар
Керівник управління Укртрансбезпеки у Вінницькій області Олексій Соколовський (на знімку):
— Під час здійснення габаритно-вагового контролю керуємося: Законом України «Про автомобільний транспорт», постановами Кабміну № 1567 «Про порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті» та № 879 «Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування». Нормативи перевезення вантажу визначені також у ПДР (пункт 22-5).
Перевіряти автомобіль на стійкість після завантаження, про що говорить підприємець, наше управління не уповноважене. Контроль здійснюємо за дотриманням норм навантаження на осі. При виявленні порушення складаємо акт. Потім запрошуємо особу чи уповноваженого ним представника на розгляд справи. Надаємо можливість представити свої аргументи чи документи. Якщо ніхто з них не з’явився, рішення приймається без їхньої участі.
Для порівняння
За порушення вагових норм передбачено адмінпокарання на суму 1700 гривень. Дії інспекторів водії мають право оскаржувати на засіданні комісії в управлінні Укртрансбезпеки, а також у суді. Такий само розмір штрафу встановлено в Польщі, в Румунії — максимальна сума 25 тис. грн, в Угорщині — 30 тис. грн.
Підготував наш журналіст Віктор СКРИПНИК