Київська міська організація Профспілки працівників освіти і науки України наполягає на ухваленні законопроекту про статус педагогічного і науково-педагогічного працівника. За її ініціативою створено робочу групу з розроблення документа.
«Така необхідність стала ще більш очевидною після низки нападів на педагогів, зокрема, жорстокого побиття батьком четвертокласника учителя фізкультури 157-го ліцею Ігоря Матвієнка, внаслідок чого він дістав серйозні травми, струс мозку і надрив легені, — розповів «Голосу України» голова столичної профспілки освітян Олександр Яцунь. — Чинна 54-та стаття Закону України «Про освіту» містить декларативну норму про право педагогічних працівників на захист професійної честі та гідності, проте не передбачає дієвого механізму такого захисту. Все, що нам залишається, це звертатися до суду. Це єдиний визначений у законі механізм захисту учителя від поширення недостовірної інформації чи інших дій, які завдають шкоди його честі та діловій репутації. А як працює наша Феміда, усім відомо».
Торік 18 грудня ухвалено Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)». «Проте жорстокі дії батьків учнів щодо учителів відповідно до цього документа не вважаються булінгом, — каже Олександр Яцунь. — Тому наша профспілка наполягає на внесенні змін до чинного законодавства».
Експерти кажуть, що в деяких європейських країнах учителі не мають права навіть торкатися учня, не те що штовхати його чи відбирати особисті речі, наприклад, мобільний телефон. Тому постає питання: якщо на очах учителя один школяр знімає образливе відео щодо іншого, чи має право вчитель просто підійти і відібрати мобілку? Або якщо педагог бачить, як учень штовхає чи гамселить свого однокласника, чи має право він застосувати фізичну силу, щоб припинити бійку?
Відповіді на ці питання не такі очевидні, як це може здатися на перший погляд. «За законом про булінг вчитель має вжити заходів із запобігання випадкам цькування, а якщо такі трапляються, одразу повідомити про них директора. А вже директор має поінформувати уповноважений підрозділ органів Національної поліції України та службу у справах дітей про випадки булінгу в закладі освіти», — пояснює Олександр Яцунь. Хто відповідатиме, якщо за цей час одному або обидвом малолітнім учасникам конфлікту буде завдано серйозних травм? Однозначної відповіді немає.
Крім того, за законом про булінг принаймні однією зі сторін такого конфлікту обов’язково має бути неповнолітній. Випадки, коли батьки цькують учителя, під це визначення не підпадають. Не поширюється закон і на студентів та їхніх викладачів.
Профспілка наполягає, щоб законодавці звернули на це увагу і внесли до закону корективи.
«Якщо батько дозволяє собі штовхати або просто «крити матом» учителя, які можуть бути правові наслідки? Жодних», — обурюється Олександр Яцунь.
Після інциденту з побиттям Ігоря Матвієнка профспілка ухвалила відкриту заяву з вимогою забезпечити неупереджене розслідування цієї справи і захистити права освітян. У ній ідеться про те, що прогресуюча агресія щодо вчителів є наслідком падіння авторитету та престижності педагогічної професії в нашій країні, зростання відчуття безкарності, низького рівня правосвідомості, кризи цінностей. «Вчителі не є обслуговуючим персоналом, а саме таке ставлення до них формується у нашому суспільстві», — вважає Олександр Яцунь. Тим часом як цивілізований світ вимагає більшої поваги до педагога.
«У 2015 році на саміті ООН затверджено Глобальні цілі сталого розвитку, — нагадує він. — Одна з таких цілей — забезпечення всеохопної та рівноправної якісної освіти для всіх до 2030 року. Для її виконання міжнародне співтовариство ухвалило програму «Освіта 2030», зобов’язалося забезпечити, щоб «учителі були наділені відповідними повноваженнями та правами, були добре підготовленими, кваліфікованими, мотивованими та мали підтримку в забезпечених ресурсами системах з ефективним управлінням». Власні рекомендації щодо становища вчителів має і ЮНЕСКО. «Задля реалізації цих рекомендацій треба напрацювати відповідну законодавчу базу на національному рівні, — вважає Олександр Яцунь. — Закон про статус педагога має стати своєрідною освітянською конституцією, де буде зібрано усі права, обов’язки і соціальні гарантії для вчителів».