Попереджений — отже, озброєний, стверджує народна мудрість. Тому не кажіть, що не знали. Ось вам застереження від Антимонопольного комітету України (АМКУ). Поки що це стосується учасників ринку нафтопродуктів. Проте немає жодної гарантії, що проблеми з постачанням на вітчизняні ринки бензинів, дизельного палива та скрапленого вуглеводневого газу як моторного пального, які є імпортозалежними, не позначаться згодом, внаслідок ланцюгової реакції, на цінах на інші групи товарів.
Отож АМКУ минулого тижня заявив, що оскільки майже 80 відсотків нафтопродуктів від загального обсягу імпорту ввозиться на територію України з Республіки Білорусь та Російської Федерації, ресурсне наповнення ринку та цінова ситуація на ньому безпосередньо залежить від стабільності поставок пального із вказаних країн.
За інформацією, розміщеною в ЗМІ, з 1 червня вивезення з Російської Федерації на територію України бензинів моторних, дизельного палива та скрапленого газу буде можливим лише за наявності дозволу, виданого міністерством економічного розвитку Російської Федерації.
Це створює ризики щодо обмеження конкуренції на ринку оптової торгівлі нафтопродуктами та може зумовити зростання цін на пальне в роздрібній мережі, зокрема у зв’язку з необхідністю диверсифікації джерел поставок.
Про загрози щодо ресурсного наповнення ринку АМКУ повідомив адміністрацію Президента України, Раду національної безпеки і оборони України та Кабінет Міністрів України та запевнив, що комітет пильно стежитиме за ситуацією з метою недопущення учасниками ринку порушень законодавства про захист економічної конкуренції. У разі виявлення таких порушень АМКУ вживатиме заходів відповідно до чинного законодавства.
Секретар Ради національної безпеки і оборони Олександр Данилюк під час брифінгу минулої п’ятниці повідомив, що запроваджені Росією обмеження на поставки нафти й нафтопродуктів в Україну можуть стати серйозним викликом для нашої країни, тому бізнес, мовляв, повинен бути готовий диверсифікувати свої поставки.
За словами Секретаря РНБО, з Росії надходить майже 40 відсотків дизеля, тобто значна частка пального загалом. В очікуванні цих обмежувальних заходів сам бізнес повинен думати, як диверсифікувати поставки.
«Обсяги пального високі, варіанти диверсифікації існують. Деякі можуть потребувати часу, деякі просто призводять до зростання вартості продукту, приміром бензину», — зазначив Данилюк.
Здавалося б, справа державної ваги, тож сподіватися, що «бізнес буде готовий диверсифікувати поставки», знаючи, в чиїх руках той бізнес, напевно, більш ніж наївно і необачно. Даруйте, але скільки не кажи «диверсифікація», постачальники самі собою не з’являться і пальне не подешевшає...
І насамкінець. Понад половина українських пенсіонерів (50,5 відсотка) отримують свої пенсії у «ПриватБанку». Про це свідчать дані, опубліковані на сторінці Пенсійного фонду України у Фейсбуці.
Загалом зі всієї кількості пенсіонерів більша частина отримує пенсії у банках — 7,3 млн з 11,4 млн. Решта — через мережу «Укрпошти».