На знімку: під час прес-конференції.
Фото надано автором.
На прес-конференції у Рівному, присвяченій допороговим закупівлям на Рівненщині, учасники заходу розповіли про основні їхні переваги: прозорість та відкритість закупівельного процесу, заохочення конкуренції серед учасників закупівель, зниження корупційних ризиків, економію бюджетних коштів. Крім того, було проведено порівняльний аналіз допорогових закупівель та процедури звітування про укладені договори на Рівненщині.
Відкритість та прозорість допорогового типу закупівель полягає у наявності механізму контролю на всіх її етапах: від моменту, коли було оприлюднено оголошення, до укладання договору. Всі етапи є відкритими, і громадськість та контролюючі органи можуть перевірити тендер на наявність можливих порушень.
Тим часом звіт про укладений договір — непрозора процедура, оскільки замовник самостійно обирає постачальника товарів, послуг або робіт і підписує з ними договір поза системою. У системі ProZorro замовник публікує лише звіт про укладений договір. Цей тип процедури існував і до впровадження системи ProZorro. Закритість цієї процедури полягає також у відсутності механізму належного контролю зі сторони громадськості та контролюючих органів. Оскільки інформації про закупівлю дуже мало, то і знайти можливі порушення непросто.
— Конкурентність — це те, що відрізняє допорогову закупівлю від звітування про укладений договір. У першому випадку можлива конкуренція між учасниками закупівлі. У другому — конкуренції немає, що призводить до підвищення корупційних ризиків, — каже експерт з питань протидії корупції Громадської організації «Центр «Сівітас» Петро Долганов. — Наявність конкурентного середовища можна охарактеризувати як позитивний фактор під час проведення публічних закупівель. Чим ширше поле учасників закупівельного процесу, тим менша ймовірність виникнення корупційних ризиків. До того ж конкуренція сприяє економії бюджетних коштів.
Протягом 2018-2019 років усі бюджетні установи Рівненщини організували закупівлі з очікуваною вартістю 51 187 899 гривень. Аналітична система bipro фіксує економію при проведенні допорогових закупівель у розмірі 5 277 946 гривень, що становить дев’ять відсотків від загальної очікуваної вартості всіх допорогових закупівель Рівненщини за цей період.
Протягом 2018-2019 років бюджетні установи Рівненщини провели допорогових закупівель із загальною очікуваною вартістю в 51 187 899 грн. За цей же період було укладено звітів про договори на суму 865 115 186 гривень. Лише шість відсотків всіх коштів припадає на конкурентну допорогову процедуру. Це колосальний розрив, який вказує на уникнення використання замовниками системи ProZorro при здійсненні закупівель.
Експерти громадських організацій «Центр «Ейдос» та «Центр «Сівітас» розробили проект рішення «Про затвердження Положення про застосування системи електронних закупівель товарів, робіт і послуг у Рівненській міській раді». Він покликаний зменшити пороги при проведенні закупівель замовниками міста та області. Для товарів, робіт і послуг нижній обов’язковий поріг має становити 50 000 гривень. Якщо ж вартість закупівлі нижча від цієї суми, то замовник за власною ініціативою може приймати рішення: проводити йому допорогову закупівлю чи укладати звіт про договір поза системою ProZorro.
— Зменшення порогів сприятиме більш прозорому використанню бюджетних коштів, розшириться конкурентне поле учасників, з’явиться можливість економити на тих закупівлях, де раніше укладались неконкурентні договори, — аргументує експерт з аналізу публічних закупівель ГО «Центр «Сівітас» Олександр Конончук. — Деякі міста України вже затвердили рішення по допорогових закупівлях, серед них: Вінниця, Дніпро, Бурштин, Львів, Хмельницький, Маріуполь, Суми, Краматорськ та інші. У частині міст рішення були відмінені. Основною причиною цього, припускаємо, були надто низькі пороги (3—5 тисяч гривень).
Рівне.