Відбулася друга за два тижні робоча поїздка Президента Володимира Зеленського в Одесу. Цього разу він відвідав державне підприємство «Одеський морський торговельний порт» і провів на його території розширену робочу нараду з питань стану галузі й перспектив розвитку портів країни.
Знайомство з Одеським портом глава держави розпочав із короткої зупинки на причалі «1-к» Карантинного молу, де представники двох найбільших стивидорних компаній (що займаються навантаженням і розвантаженням суден) — ДП «КТО» і ТОВ «Бруклин-Киев» — розповіли про реалізацію інвестпроектів із розширення потужностей перевалки контейнерних і зернових вантажів.
Потім В. Зеленський провів галузеву нараду з питань боротьби з контрабандою на митниці, адміністративним тиском на бізнес, протизаконними діями екологічних інспекторів на суднах іноземних судновласників.
Про проблеми розвитку портового комплексу країни на нараді розповів в.о. голови ДП «Адміністрація морських портів України» (АМПУ) Райвіс Вецкаганс. У своєму виступі керівник відомства заявив, що сьогодні портова галузь фактично позбавлена фінансового ресурсу для підтримки в нормальному стані виробничої інфраструктури.
— Для того, щоб розбудовувати порт, необхідні інвестиції в десятки й сотні мільйонів гривень, — заявив він. — Держава регулює це питання через фінансові плани. Нині підготовлено фінансовий план Адміністрації морських портів України на 2020 рік. Я можу сказати, що цей документ вбиває галузь, оскільки сьогодні ми повинні віддавати 90 відсотків прибутку у вигляді дивідендів у бюджет держави. Унаслідок цього за залишковим принципом на інвестиції в нас залишається 500 мільйонів. За такої державної політики нам дешевше насипати пісок, робити пляжі й забути про порти...
Як зазначив далі керівник АМПУ, нині через морпорти проходить 40 відсотків зовнішньоторговельного обороту і 66 відсотків експорту країни. Галузь являє собою потужний конгломерат, що налічує 1300 державних і приватних компаній, які генерують 1,7 мільярда гривень річного доходу, що становить два відсотки ВВП держави.
АМПУ спільно із Світовим банком і Європейським банком реконструкції та розвитку розробила Стратегію розвитку морських портів України до 2038 року. Щоб втілити цей документ у життя, необхідно знизити розмір дивідендів, що відраховуються, розблокувати приватизацію й передачу в концесію державних стивидорних компаній, добитися затвердження в парламенті цілої низки напрацьованих у галузі законопроектів.
Р. Вецкаганс також доповів главі держави про те, що АМПУ розробила пакет законопроектів, в яких чітко прописано випадки й порядок заходу екологів на борт судна, процедуру відбору проб і подальших юридичних розглядів відповідно до загальноприйнятої світової практики. «Розумію, що всі проблеми нині розв’язати складно. Але пропоную вирішувати їх на місці. Це стратегія нашої команди», — підкреслив глава держави. Також Президент звернув увагу, що доходи порту зменшились, а зарплати збільшились у півтора разу.
Своєю чергою заступник керівника офісу Президента Олексій Гончарук заявив, що цифри демонструють негативні тенденції в роботі порту протягом останніх трьох років. «Вони показують, що прибутковість і чистий прибуток порту впали в 16 разів. Ми бачимо, що ефективність знижується, а видатки зростають. У нас є величезна кількість сигналів, що діяльність у морському порту далеко не завжди здійснюється в інтересах держави. Нас дуже цікавить практика, коли державні буксири здаються в оренду за півціни приватним компаніям погодинно. Нас дуже цікавить, що єдиний в’їзд до державного порту контролює приватна компанія», — зауважив Олексій Гончарук. Також він уточнив, що Одеський порт за останні три роки втратив 15 відсотків вантажопотоку.
За його словами, однією із проблем є контрабанда, рівень втрат від якої становить приблизно мільйон доларів на день. В. Зеленський закликав знайти законні способи звільнити працівників місцевої митниці, стосовно яких є інформація про участь у контрабандних схемах, і знайти їм заміну серед чесних людей. Під час робочої наради Володимир Зеленський покритикував роботу митної служби й запропонував звільнитися в.о. Голови ДФС України Олександру Власову. Той відповів, що напише заяву на звільнення того ж дня.
Президент звернувся до міського голови Одеси Геннадія Труханова із проханням терміново вирішити питання надання земельної ділянки для облаштування безплатного в’їзду на територію Одеського морського порту представників бізнесу для оформлення вантажів. «Необхідно знайти можливість розв’язати проблему надання Одеському морському порту земельної ділянки для облаштування в’їзду на територію порту для бізнесу, яким можна було б користуватися безплатно», — зазначив він. Нині існує тільки один великий шлях доступу в порт, що належить приватній структурі. Президент вважає таку ситуацію неприпустимою й підкреслює, що це створює монополію, яка шкодить великій кількості підприємців.
Журналісти поставили запитання Володимиру Зеленському про призначення майбутнього голови Одеської обласної державної адміністрації. «Кандидатура нового голови Одеської ОДА буде визначена на відкритому конкурсі, — повідомив Президент. — У нас був дуже хороший експеримент у Львівській області. І ми не можемо ризикувати в Одесі. Ми проведемо конкурс. Дуже відповідальна місія. Не хочемо вас, одесити, підвести».