У Луганській облдержадміністрації зазначають, що головними чинниками, що не давали змоги забезпечити внутрішньо переміщених осіб житлом, були правова неврегульованість та відсутність достатнього фінансування. Але цього року парламентарії внесли зміни до законодавства. Віднині переселенцям надається пріоритетне право в отриманні соціального та тимчасового житла. Однак кредитно-фінансовий механізм для забезпечення цього не набув масштабного поширення через незначні обсяги коштів, виділених з державного та місцевих бюджетів.
Коментуючи цю проблему, начальник управління з питань нормативно-правової роботи та децентралізації ОДА Вадим Лазніков зазначив, що правові механізми надання житла цим громадянам частково врегульовано. Зокрема, затверджено Порядок формування фондів житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб і Порядок надання в тимчасове користування житлових приміщень з фондів житла для тимчасового проживання ВПО. Органам місцевого самоврядування, а в разі їх відсутності — відповідним військово-цивільним адміністраціям, починаючи з 2019 року, рекомендовано передбачати в місцевих скарбницях кошти на формування таких фондів. Однак органи місцевого самоврядування не організували облік переселенців, які виявили бажання отримати тимчасове житло, не прийняли відповідні місцеві програми, не визначили джерела фінансування тощо.
Формуючи місцевий бюджет на 2020 рік, органи місцевого самоврядування та місцевої влади зобов’язані передбачити кошти на формування таких фондів житла, а профільні структурні підрозділи облдерж-адміністрації — сформувати їх, утворити комісію з обліку ВПО, які потребують надання житла, та підготувати відповідну Регіональну цільову програму, спрямовану на вирішення питання.
До речі, за даними Департаменту соцзахисту населення ОДА, у регіоні зареєстровано 274 033 ВПО, з них — 21 922 особи є отримувачами адресної допомоги на оплату проживання та житлово-комунальних послуг. Таким чином, наразі щонайменше 13 567 родин переселенців потребують надання житла.