У середньому в 1,8 разу збільшилась квартплата в Черкасах у тих багатоквартирних будинках, які обслуговували комунальні служби управління будинками, а в травні перейшли до приватного управителя.

Перейшли, бо закон заборонив, щоб надалі житло обслуговували комунальні підприємства — СУБи, ЖЕКи та інші контори. Чи могли черкасці так просто змиритися з новою вартістю, наперед знаючи, що підвищення тарифів зовсім не означає підвищення якості?

Підтримуючи громадські настрої і протести, на захист гаманців черкасців активно стали деякі місцеві політики. Аж до того, що депутати в самій міськраді своє ж рішення почали «ревізувати». Мовляв, будинки передано не так і не тим, порушено деякі процедури, заберімо їх назад. Тож наприкінці червня депутати своє рішення... скасували. Міський голова Анатолій Бондаренко «наклав вето», але Черкаський окружний адміністративний суд зупинив його дію.

Як кажуть, поки суд та діло, а готувати будинки до зими треба. У міськвиконкомі відбулась прес-конференція з «управительського» питання. Розгорнувши гнівні гасла «Ні — тарифному геноциду!», «Ні — Роттердаму+ у Черкасах!» та навперебій допитуючись, «чому я повинен платити 600 гривень за трикімнатну квартиру?», «коли у нас відремонтують дах?», «де наша гаряча вода?» тощо, підтягнулися до зали засідань міськвиконкому й найактивніші представники міської територіальної громади.

Як прозвучало на прес-конференції, діло було так. Місцева влада, зважаючи на закон, повинна була передати управителю понад 800 житлових будинків. Для цього організувала конкурс серед надавачів послуг. У ньому взяли участь і деякі СУБи, але програли. Переможцем вийшло ТОВ «Сантехбудконструкція», яке одразу після перемоги в тендері передало своє право правонаступнику — компанії «Нова якість». Підписавши угоди на кожен будинок, з 20 травня новий управитель почав їх обслуговувати.

Чи був у людей інший вихід — не йти під управління приватної компанії? Так, був і є: створити ОСББ — об’єднання співвласників багатоквартирного будинку. Але хоч як невдоволені тарифами черкасці, а від травня створили ОСББ і повідомили управителя, що йдуть від нього... лише два будинки. Про це поінформував на прес-конференції Андрій Бортник, засновник управлінської компанії «Нова якість».

Щодо тарифів, то, як він пояснив, це не 8,75, як вносять у вуха громади активісти, а різні по кожному будинку, залежно від стану його конструкцій та комунікацій. Управитель обслуговує різне житло: є і 1913 року, і зовсім нове. Середній у місті тариф — 5,6 гривні за квадратний метр. Є й 16 копійок. Це невеликі одноповерхові оселі на дві сім’ї. До того ж там, де створили ОСББ, не завжди знижують квартплату. Є приклад, коли був тариф 5,5 гривні, а, ставши більш самостійною структурою, мешканці порахували й поставили собі тариф 6,5. Адже за збанкрутілих СУБів великі ремонти не виконувались, проблеми накопичились. «Нам першого року треба багато чого зробити. Мине рік і всі тарифи переглянемо за фактичними витратами», — повідомив засновник компанії.

— Звідки нині ці докори, що, мовляв, ми платимо управителю, а бойлер так і не ремонтують, дах не латають. Мабуть, додумують власники квартир, собі всі гроші забирають? Тим часом раніше СУБи збирали кошти з мешканців усіх будинків. Витрачали ж їх на ті, жителі яких були найнаполегливішими. Скаржники «закидали» службу сотнями заявок, і СУБам доводилося якось викручуватися. Тепер, згідно з новим законом про ЖКП, по кожному будинку заведено особовий рахунок, на якому акумулюється квартплата, — роз’яснив Андрій Бортник. — Якщо є заявка і потрібна сума назбиралася — ми цю заявку виконуємо. По будинках, де сплачують квартплату краще, надаємо кредит у розмірі двомісячних нарахувань. Чому саме так? Тому що рівно два місяці триває процедура передачі документації, якщо мешканці створили ОСББ або вирішили перейти до іншого управителя. Поточні заявки виконуємо оперативно: протягом доби – майже 40, більшість силами аварійної служби — в ній чотири нові авто працюють цілодобово. Заміна лампочок, ремонт електрики — протягом доби. Дільниці обслуговують 10 новеньких мікроавтобусів. Закупили обладнання фірми Rothenberger вартістю понад 100 тисяч гривень, щоб прочищати каналізаційні стояки з дахів будинків. Придбання техніки не за гроші з квартплат: беремо кредити або купуємо в лізинг. Нині першочергове завдання —готуємо до зими комунікації, покрівлі.

Пояснив Андрій Бортник і те, навіщо була реорганізовано ТОВ «Сантехбудконструкція» у ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість»: «Було створено 40 дільниць, завдяки чому оптимізовано податки й на рахунках будинків залишається на 15 відсотків більше коштів».

Це також дає змогу утримувати спеціалістів. Так, у «Новій якості» зарплата двірника — майже 8 тисяч гривень. Водночас, зауважив він, «максимальна зарплата у нас — 15 тисяч гривень. Тобто немає таких «захмарних» зарплат, які були в керівництва СУБів».

З атмосфери, що панувала в залі, відчувалося, як бракує черкасцям зворотного зв’язку з управителем. Навіть у платіжках не виявилося номерів телефонів. «Це помилка субпідрядної організації», — прокоментував Бортник. І повідомив таке.

— Наш основний офіс — Смілянська, 145. Сюди можна звернутися до спеціалістів. Заявку можна залишити в офісі або за телефоном 15—05 — там працюють три наші фахівці, виконання контролюється міськрадою. У нас запрацює кол-центр, це буде десятиканальний номер 56-01-01. За два тижні відкриється приміщення абонвідділу. Кожен мешканець отримає газету з нашими координатами й магнітик на холодильник, де буде наш телефон. У газеті — інформація про компанію, тексти договорів, перелік послуг, які входять у тариф. Крім платіжок, мешканці отримуватимуть щомісяця звіт про рух коштів по будинку з переліком зробленого. Протягом місяця запрацює наш сайт.

Заступник міського голови Людмила Бордунос наголосила, що на сьогодні немає юридичних підстав для припинення діяльності управителя. Адже рішення ради, яке фактично було виконано, скасувати неможливо.

— Якщо депутати вважають, що договори укладено незаконно, вони можуть скасовувати їх через суд. Усі угоди на сьогодні чинні. Управитель повинен якісно надавати послуги (ми це контролюємо, якщо є проблеми — звертайтеся), а мешканці — платити.

Будь-які спекуляції навколо цієї теми представників політичних партій та громадських діячів — це популізм, щоб збурити людей, аби вони не платили за послуги і в такий спосіб завести місто в комунальний колапс.

За даними управителя, якщо першого місяця надходило 66 відсотків квартплати, то після «агітації» противників передачі будинків приватному управителю — 35. З боржниками тепер ведуть роз’яснювальну роботу, в тому числі щодо пені. Якщо це не дасть результату, управитель має намір звертатися до суду, щоб захистити інтереси тих, хто платить вчасно.