Зустріч у такому широкому колі обумовлена, за його оцінкою, вкрай незадовільним станом мережі автомобільних доріг загального користування в області і державного, і місцевого значення. А також пошуком шляхів запобігання подальшому зростанню обсягів їх руйнування. І одразу ж наголосив: часу на всебічний аналіз ситуації в дорожній галузі особливо не було, та й інформація, надана керівниками підприємств, — дуже розмита, обережна і поверхнева.
— Спостерігалося відверте намагання не загострювати увагу на і так не дуже задовільному стані справ, головним чином посилаються на катастрофічну нестачу коштів. А про те, як ефективно були використані наявні ресурси, — майже нічого, — зазначив на початку наради Ігор Бондаренко (на знімку).
І додав, що навіть з інформації, яка є у відкритому доступі, неозброєним оком видно: галузь шляхового господарства області потребує докорінних змін — насамперед щодо системної оптимізації використання бюджетних коштів, визначення пріоритетів, тотального контролю за надходженням і прийманням та якістю й експлуатацією автошляхів і з боку контролюючих та правоохоронних структур, і з боку громадськості. «Кожна яма на дорозі має ім’я виконавця ремонтних робіт!» — наголосив очільник ОДА.
Про ситуацію щодо стану автомобільних доріг доповів директор департаменту інфраструктури облдержадміністрації Едуард Маляр. Він вказав на недостатнє фінансування, що не дає змоги проводити будівництво, реконструкцію, капітальний та поточний середній ремонт мережі доріг області в необхідних обсягах із доведенням термінів експлуатації дорожнього покриття до міжремонтних строків, які перевищили 30 років.
Посадовець нарікає також на постійне зростання кількості транспорту і навантаження на автодороги, що призвело практично до повного зношення дорожнього одягу і створило загрози безпеці руху. Украй необхідно також збільшити фінансування з державної скарбниці на 2020 рік у сумі понад два мільярди гривень. А для утримання в належному технічному стані мережі шляхів загального користування місцевого значення, мостів та штучних споруд назріла нагальна потреба створити службу автомобільних доріг місцевого значення (державне підприємство).
Зауваження і пропозиції висловили, зокрема, начальник Служби автодоріг у Закарпатській області Михайло Попович, начальник управління патрульної поліції Юрій Марценишин, експерт Державного агентства автомобільних доріг Андрій Кузнєцов, депутат облради Андрій Андріїв.
Голова облради Михайло Рівіс зазначив, що у 2015 році облавтодор працював найкраще з усіх регіонів України, не мав боргів ані з виплати зарплати, ані ПДВ. Нині ситуація катастрофічна: за чотири роки це підприємство накопичило 17 мільйонів гривень боргів. Тож наполягає, що слід змінити керівництво, яке розпорошувало державні кошти і як наслідок — жодного кілометра доріг не здано в експлуатацію.
У підсумку голова ОДА закликав усіх визначитися, як діяти і яким чином швидко навести лад. Бо фактичний стан справ засвідчує про відсутність професійного, всебічного, жорсткого та оперативного контролю за якісним виконанням дорожніх робіт, за використанням бюджетних коштів, отриманням актуальної та достовірної інформації щодо проведених ремонтних робіт на дорогах області, а також втілення під час реалізації реформ у шляховому господарстві антикорупційних заходів, спрямованих на очищення дорожньої галузі.
Він також наголосив: усе це призводить не тільки до всебічної втрати довіри до влади, а й зумовлює зростання соціального напруження серед населення, негативно впливає на безпеку дорожнього руху, лишає регіон можливості інтенсивного економічного зростання та інвестиційної привабливості.
Підсумок такий: потрібна програма розвитку дорожньої мережі регіону в партнерстві з центральними органами влади, щоб враховувати перспективи прокладання міжнародних транспортних коридорів, які з боку сусідніх країн Євросоюзу або впритул наблизилися до кордону України, або незабаром їхні автобани будуть підведені до наших пунктів пропуску. І водночас слід контролювати кожну копійку виділених коштів та привести врешті-решт до ладу автодороги, які мають бути якісними, зручними та комфортними, щоб не було соромно ні перед краянами, ні перед гостями Закарпаття.
Фото прес-служби облдержадміністрації.