Чергове засідання Комітету з питань інтеграції України до Європейського Союзу, яке відбулося 11 листопада, розпочалося з розгляду законопроектів «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів» (№ 2078 та № 2078-1) які, на думку голови комітету Іванни Климпуш-Цинцадзе, «де-факто дозволяють ввозити на митну територію України застарілі транспортні засоби, що не відповідають європейським вимогам, і створюють серйозні ризики для того, щоб Україна стала цвинтарем старих автомобілів».
Попри те, що Україна поки що не має чітких зобов’язань перед ЄС щодо екостандартів автомобілів, ухвалення цього законо-проекту суперечить цілям ЄС та уповільнить наближення національного законодавства до екологічних стандартів ЄС у сфері транспорту. Тож комітет вирішив не рекомендувати ухвалення цього законопроекту, оскільки він несе великі екологічні ризики для країни.
Заступник міністра енергетики та захисту довкілля Олексій Рябчин, присутній на засіданні комітету, погодився з таким рішенням і зауважив, що запровадження більш поблажливих стандартів справді знизить ціни на авто, які заходять в Україну, і вони стануть доступніші для громадян. Однак він за-кликав не забувати про негативні екологічні екстерналії. Зокрема, Олексій Рябчин нагадав про напружену екологічну ситуацію, яка склалася нещодавно в Києві, коли через тумани шкідливі автомобільні викиди та канцерогени, які вони містять, не виходили в атмосферу, і кияни змогли відчути наслідки ввезення так званих «євро-блях».
Однак щодо іншого законопроекту — про внесення зміни до Закону України «Про ринок електричної енергії» (№ 2233) — погляди представника міністерства та народних депутатів розбіглися. Олексій Рябчин повідомив, що міністерство підтримує законопроект, оскільки вважає, що він дасть змогу без проблем пройти опалювальний сезон та потенційно впливати на зниження тарифів на електроенергію для громадян.
Натомість Климпуш-Цинцадзе нагадала про існування оновленого Додатка 27 до Угоди про асоціацію з ЄС, відповідно до якого Україна, заявивши про бажання інтегруватися до енергетичних ринків Європейського Союзу, зобов’язалася проводити консультації з Європейською комісією щодо будь-яких ініціатив у цій галузі. І на Комітеті асоціації Україна—ЄС, який відбувся 5 листопада, саме про такі консультацій і йшлося.
З позиції представників міністерства стало зрозуміло, що там вважають: поки процедуру консультацій не визначено, можна ухвалювати закони і без консультацій. Однак із цим категорично не згоді члени комітету. Перший заступник голови комітету Вадим Галайчук, зауважив: «Ми розуміємо мету — провести опалювальний сезон. Ми розуміємо системність цієї проблеми, але водночас наголошуємо на необхідності розуміти євроінтеграційну політику. За відсутності відповідних консультацій та письмових висновків ми заходимо в дуже складні відносини з нашими європейськими партнерами».
Валентин Наливайченко зауважив, що під час зустрічі членів комітету з послом ЄС в Україні Матті Маасікасом, народних депутатів поінформували, що європейські колеги готові провести такі консультації оперативно і для цього вже створено відповідну спроможність.
Урешті комітет вирішив, що законопроект порушує право ЄС та Угоду про асоціацію з ЄС і потребує обов’язкової консультації й отримання висновку Єврокомісії. Водночас народні депутати одразу розглянули та схвалили проекти двох постанов про проведення консультацій з Європейською комісією щодо сумісності положень проектів енергетичних законів і запропонували міністерству свою допомогу та сприяння.