Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.
Під час засідання.
Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.
Ранкове засідання 14 листопада
На початку засідання парламентарії підтримали пропозицію Голови Верховної Ради Дмитра Разумкова про зміну порядку розгляду запланованих на четвер питань, щоб розпочати роботу із законопроектів про внесення змін до Бюджетного кодексу України та проекту Держбюджету на наступний рік. «Хотів би подякувати апарату Верховної Ради та бюджетному комітету, які дуже плідно попрацювали і в нас уже є повний перелік документів для розгляду змін до Бюджетного кодексу України та проекту Держбюджету на 2020 рік», — сказав голова парламенту та закликав колег підтримати цю пропозицію, щоб пройти ці важливі питання «на свіжу голову».
Міністр фінансів Оксана Маркарова, яка представляла у другому читанні проект закону про Держбюджет на 2020 рік (№ 2000), звернула увагу, що іще ніколи головний фінансовий документ країни не розглядався так рано, уже в середині листопада, а також не пізно вночі, як це було зазвичай. «Розглянувши Бюджетні висновки і пропозиції народних депутатів, до другого читання ми запропонували перегляд макропрогнозу, адже ще у травні цього року міжнародні організації не вірили не те що у три відсотки зростання, але й у те, що зростання взагалі може бути досягнуте. Зараз ми бачимо, що економічне зростання прискорюється і це враховано в поданому бюджеті», — зазначила міністр та підкреслила, що йдеться про збільшення видатків на освіту, зокрема на будівництво опорних шкіл (3,5 млрд гривень), збільшення зарплат вчителям (3,75 млрд гривень), додатково 3,2 млрд гривень виділено на закупівлю ліків та 400 млн гривень на лікування за кордоном. «Чи врахували ми в цьому бюджеті всі побажання, все, чого очікують наші громадяни? Ні, бо це неможливо. Адже для того, щоб побачити результат економічного зростання уже в цьому бюджеті, ті десятки законів, які були ухвалені в залі парламенту, потрібно було ухвалювати набагато раніше. Але ці закони дадуть можливість перевиконати бюджет — ми в цьому переконані», — наголосила вона та підкреслила, що запропоновано збалансований бюджет, який дасть можливість спокійно розпочати рік, а за підсумками першого кварталу його буде переглянуто залежно від результатів роботи.
Заступник голови Комітету з питань бюджету Олександр Трухін повідомив, що члени комітету проаналізували врахування урядом під час підготовки проекту бюджету до другого читання Бюджетних висновків Верховної Ради. «Щодо частини першої Бюджетних висновків, із 73 пропозицій враховано 30, частково враховано 12 та не враховано 31 пропозицію. Щодо частини другої Бюджетних висновків, із 83 доручень враховано 15, частково враховано 12 та не враховано 56 доручень», — сказав він та повідомив, що за підсумками розгляду бюджетний комітет пропонує окремі узгоджені з Міністерством фінансів зміни до законопроекту № 2000. Зокрема, йдеться про збільшення на 500 млн гривень доходів загального фонду бюджету за рахунок збору за видачу спецдозволів за користування надрами, збільшення на 1,4 млрд гривень прогнозу надходжень за рахунок плати за ліцензії на здійснення діяльності у сфері азартних ігор. «Комітет рекомендує Верховній Раді прийняти у другому читанні та в цілому проект закону про Держбюджет на 2020 рік з урахуванням пропозицій комітету щодо змін, погоджених з Міністерством фінансів», — повідомив О. Трухін.
Під час обговорення Інна Совсун («Голос») зазначила, що поряд із виділенням 3,7 млрд гривень на підвищення зарплат вчителям, не зрозуміло, як ці видатки буде розподілено. «Пропонується, щоб ці кошти було включено до освітньої субвенції, але як гарантуватиметься, що підвищення зарплат отримають усі вчителі, залишається незрозумілим», — сказала вона та висловила застереження, що більшість цих коштів може бути спрямовано на підвищення зарплат у великих містах, а маленькі села і містечка буде обділено.
Представниця фракції «Опозиційна платформа — За життя» Наталія Королевська заявила, що політична сила не голосуватиме за проект бюджету-2020, оскільки не побачила в ньому обіцяного урядом людиноцентричного підходу. «Уряд пропонує прожитковий мінімум у розмірі 72 долари, мінімальну пенсію у 58 доларів, мінімальну зарплату в 167 доларів, скорочення витрат на субсидії та недофінансовані медицину і освіту», — заявила вона.
Іван Крулько («Батьківщина») зазначив, що під час першого читання уряд обіцяв переглянути проект бюджету, оскільки попередній документ дістався у спадок від попереднього уряду, однак під час підготовки проекту до другого читання пропозиції щодо збільшення соціальних стандартів та вирішення питання тарифів були проігноровані. «Сам уряд писав, що мінімальний прожитковий мінімум для непрацездатної особи становить 3269 гривень. Скажіть, чому тоді мінімальна пенсія затверджена у розмірі 1638 гривень, що удвічі менше, ніж мінімальний розмір прожиткового мінімуму», — запитав він та підкреслив, що пропонований проект бюджету не вирішує соціальні проблеми всіх категорій населення.
Данило Гетманцев («Слуга народу») закликав колег бути чесними перед собою, бо сьогодні не сталося того чуда, на яке розраховувала країна. «Напевно тому, що чудес не буває, напевно тому, що нам з вами дістався великий спадок у вигляді кожної третьої гривні на погашення зовнішнього боргу, у вигляді мінімальної пенсії в розмірі 1564 гривні, у вигляді прожиткового мінімуму, який удвічі відрізнявся від реального мінімуму, порахованого навіть самою державою», — сказав він та підкреслив, що пропонований бюджет — це компроміс у межах тих обмежених ресурсів, які сьогодні має держава. Водночас він звернув увагу, що навіть у цих умовах вдалося запропонувати проект бюджету, який передбачає лише 2% дефіциту, пропонує зростання на 13% для освітніх та медичних програм, передбачає істотне зростання видатків на інфраструктурні проекти, зокрема, на будівництво доріг. «Бюджет недосконалий, і всі, хто брав участь у його розробці, не задоволені цим результатом. Але це компроміс. І компроміс є нормальним тоді, коли всі сторони процесу незадоволені», — зауважив він та висловив побажання, щоб бюджет-2020 став компромісом між минулим та майбутнім і був останнім документом, у якому реальний прожитковий мінімум не відповідає передбаченому в бюджеті.
Представник групи «За майбутнє» Ігор Палиця закликав уряд припинити просити гроші за кордоном та відкрити дорогу своїм підприємцям, що дозволить наповнювати бюджет. «Ми підтримаємо бюджет, але дуже сподіваємося, що за два-три місяці уряд запропонує зміни, які врахують те, що не було враховано», — сказав він.
Олексій Гончаренко («Європейська солідарність») звернув увагу, що пропонований проект бюджету фактично не передбачає збільшення соціальних стандартів, але натомість знайшлися гроші для збільшення фінансування Генпрокуратури, НАБУ, СБУ та МВС.
Також Верховна Рада 282 голосами ухвалила в цілому пов’язаний із проектом бюджету-2020 законопроект про внесення змін до Бюджетного кодексу України (№ 2144). Доповідач, голова підкомітету Комітету з питань бюджету Юрій Кузбит поінформував, що під час підготовки законопроекту до другого читання надійшло 258 пропозицій, з яких 85 враховано. Зокрема, під час розгляду в другому читанні комітет пропонує виключити зміни щодо зменшення обсягу державного фонду регіонального розвитку та суперечливі положення щодо залишків коштів спеціального фонду бюджету, уточнити та деталізувати форми звітності щодо галузевих фондів у спеціальному фонді держбюджету, внести зміни до профільних законів щодо державних соціальних допомог та їхнього узгодження з нормами Бюджетного кодексу щодо здійснення видатків на виплату відповідних допомог безпосередньо з державного бюджету замість місцевих бюджетів за рахунок відповідних субвенцій з держбюджету. Крім того, пропонується встановити автоматичний розподіл понадпланових надходжень Державного дорожнього фонду, передати до держбюджету додаткові повноваження щодо здійснення виплат і соціальних допомог, пов’язаних з утриманням дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які надаються з місцевих бюджетів за рахунок субвенцій з держбюджету. «Крім того, в доопрацьованому законопроекті врегульовуються питання, передбачені в урядових законопроектах № 2104 щодо запровадження агентської моделі управління державним боргом та № 2242 щодо розподілу між бюджетами рентної плати за користування надрами для видобування бурштину, тому вони не потребуватимуть розгляду та втратять свою актуальність в разі ухвалення законопроекту № 2144», — повідомив Ю. Кузбит та зазначив, що бюджетний комітет рекомендує Верховній Раді ухвалити законопроект про внесення змін до Бюджетного кодексу України (№ 2144) в другому читанні та в цілому як закон.
Після того, як 275 народних депутатів підтримали відхилену комітетом поправку № 209, якою пропонується залишити акциз на пальне у розпорядженні місцевих бюджетів, в засіданні було оголошено перерву для консультацій. По завершенні перерви Ю. Кузбит поінформував, що в разі підтримки 209-ї поправки, для її узгодження з іншими положеннями Бюджетного кодексу необхідно внести техніко-юридичні уточнення. Крім того, на підтвердження було поставлено низку поправок, що, за словами доповідача, має збалансувати бюджет-2020.
На початку засідання голова Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування Михайло Радуцький повідомив, що 14 листопада відзначається Всесвітній день діабету, та закликав народних депутатів долучатися до заходів, які проводять у Верховній Раді, та особистим прикладом засвідчувати важливість збереження здоров’я.
Із заявою щодо необхідності створення робочої групи для підготовки до другого читання законопроекту про запровадження ринку землі від фракцій «Європейська солідарність» та «Голос» виступила народний депутат Ірина Геращенко.
Також із заявою від фракцій «Батьківщина» та «Опозиційна платформа — За життя» виступила представниця фракції «Слуга народу» Анна Скороход, яка повідомила, що за її політичні уподобання та за неголосування за низку законопроектів «незаконно затримано її чоловіка». «Підставою стали мої голосування в залі, обстоювання державної власності ГТС, а також червона кнопка проти відкриття ринку землі», — заявила вона та додала, що підставою для затримання став запит Російської Федерації від 2017 року. «Я звертаюся особисто до Президента, ДБР та інших правоохоронних органів з проханням зупинити свавілля», — сказала народний депутат.
Керівник фракції «Слуга народу» Давид Арахамія, коментуючи цю заяву Анни Скороход, запропонував називати речі своїми іменами. «Якщо ви зараз зайдете в Google і цивільного чоловіка пані Скороход загуглите просто — ви все зрозумієте», — сказав він та запевнив, що партія «Слуга народу» не має до цього жодного відношення. «Але те, що пані Скороход неодноразово зверталася до народних депутатів і пропонувала їм грошову матеріальну допомогу — це є факт», — додав Д. Арахамія.
Під час наступного обміну думками Ірина Геращенко (ЄС) запропонувала створити з цього питання Тимчасову слідчу комісію.
Довідково
Під час підготовки проекту Держбюджету на 2020 рік до другого читання уряд змінив основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку на 2020 рік. Зокрема, за пропонованим сценарієм, номінальний ВВП становитиме 4510,8 млрд гривень (попередній прогноз — 4551,7 млрд гривень), а його реальне зростання очікується на рівні 3,7% (попередній прогноз — 3,3%), індекс споживчих цін має становити 105,5% (попередній прогноз — 106%), зарплати повинні зрости на 10,1% (попередній прогноз — 8,7%), валютний курс очікується на рівні 27 гривень за долар США (попередній прогноз — 28,2 грн/дол. США).
Порівняно із попереднім варіантом законопроекту, у поданому до другого читання проекті бюджету-2020 доходи збільшено на 14,181 млн гривень (на 1,3%), видатки збільшено на 10,096 млн гривень (на 0,9%). Дефіцит бюджету зменшено на 854,8 млн гривень (на 0,9%), тож граничний обсяг дефіциту держбюджету відносно уточненого прогнозного ВВП залишиться на пропонованому під час першого читання рівні у 2,1% до ВВП, що відповідає вимогам Бюджетного кодексу, за якими дефіцит не може перевищувати 3% прогнозного номінального обсягу ВВП.