У липні в Одесі з робочою поїздкою перебував Президент України Володимир Зеленський. На державному підприємстві «Одеський морський торговельний порт» він провів робочу нараду з керівництвом портової галузі країни. І головне питання, яке пролунало на нараді, полягало у дослідженні причин падіння ефективності роботи морських і річкових портів країни. Чому впав чистий прибуток портів? Чому залишається високим рівень контрабанди, що ллється через морські ворота держави? І як, зрештою, змусити замовкнути мелодію «контрабаса» (так шахраї називають контрабанду)?
Втратили понад 15% вантажопотоку
— Я розумію, що всі проблеми зараз розв’язати складно. Але пропоную вирішувати їх на місці. Це стратегія нашої команди», — наголосив Володимир Зеленський.
Глава держави звернув увагу, що в 2015 році чистий прибуток Одеського порту становив 397 млн грн, у 2016-му — 320 млн грн, у 2017-му —15,7 млн грн, у 2018-му — 19 млн грн. При цьому адміністративні витрати в 2015 році становили 26,2 млн грн, у 2016-му — 31,8 млн грн, у 2017-му — 69 млн грн, а за півроку 2018-го — 24,9 млн грн. Зарплата ж директорату зросла за цей період з 14 до 192 млн грн.
А заступник голови Офісу Президента — майбутній Прем’єр-міністр України — Олексій Гончарук тоді зазначив, що цифри демонструють негативні тенденції в роботі порту протягом останніх трьох років.
— Є цифри, які свідчать, що чистий прибуток порту впав в 16 разів. Є багато сигналів про те, що в порту діяльність провадиться далеко не завжди в інтересах держави. Державні буксири здаються в погодинну оренду приватним компаніям за півціни. Нас дуже цікавить те, що єдиний в’їзд у державний порт контролюється приватною компанією», — зазначив він.
За його словами, за останні три роки Одеський порт втратив понад 15% вантажопотоку.
Гончарук також наголосив, що ще однією із серйозних проблем є контрабанда, рівень втрат від якої становить приблизно 1 млн дол. на день.
Володимир Зеленський назвав алгоритм дій керівників портової галузі — знайти законні способи звільнити працівників місцевої митниці, стосовно яких є інформація про участь у контрабандних схемах, і знайти їм заміну серед чесних людей.
Що виконано із вказівок Президента України Володимира Зеленського на сьогодні? По-перше, звільнено з посади начальника Одеської митниці. «Зачистка» митних рядів торкнулася й фахівців середньої ланки — частину з них було звільнено, інші написали рапорти про звільнення від обійманих посад за власним бажанням. По-друге, були звільнені начальники морського торговельного порту «Южний» і Одеського морського торговельного порту.
По-третє, почалися перші серйозні дії стосовно «контрабасистів».
У ДБР відкрито кримінальне провадження стосовно керівників Одеської митниці, які систематично вимагають хабарі в підприємців за пропуск товарів.
Слідство установило, що керівники Одеської митниці дали підлеглим усні розпорядження створювати штучні перешкоди бізнесменам під час ввезення товарів на територію України. Митний контроль затягується, безпідставно відбираються зразки товарів і призначаються непотрібні лабораторні дослідження.
Водночас співробітники управління протидії митним правопорушенням і міжнародної взаємодії Одеської митниці, які брали участь в цій схемі, влаштовували додаткові митні огляди вантажів. І така хабарщина триває, поки бізнесмен не погоджується заплатити моральним виродкам на державній службі.
Крім того, за гроші на митниці погоджували й підміну товарної номенклатури, якісні характеристики, заниження ваги вантажів, через що держбюджет недоотримував митні платежі та збори. А от деякі контейнери пропускали взагалі без огляду.
Ще одна схема — оформлення вантажів за заниженою митною вартістю за так звані ризики (митна вартість окремих товарів, визначених автоматичною системою управління ризиками АСАУР). За винагороду можна було істотно знизити вартість оформлення і контейнерів, і легкових автомобілів, що проходять через митний пост «Спеціалізований».
Працювала ця схема й у зворотному напрямку — за вказівкою голови департаменту адміністрування митних платежів і митно-тарифного регулювання підлеглі в ручному режимі додавали форми контролю до тих, які генерує АСАУР при формуванні митної декларації. Нові форми контролю передбачали всебічну перевірку митної вартості вантажу, при цьому закриття таких форм можливе тільки за узгодженням зазначеного департаменту. Після цього голова департаменту під час особистого спілкування з підприємцями пропонував «вирішити питання», ціна такого вирішення становила (або становить) 200 доларів за контейнер.
У службових кабінетах і за місцем проживання підозрюваних проведено обшуки, а Заводський районний суд м. Миколаєва наклав арешт на вилучене майно: закордонні паспорти учасників схеми, блокноти, мобільні телефони, планшети, флешки й ноутбуки.
У сусідній з Одеською — Миколаївській області — активно розгорнулася боротьба з ліквідацією злочинних схем. Служба безпеки України викрила посадових осіб Миколаївської митниці ДФС на масштабних зловживаннях. Установлено, що протягом 2018—2019 років керівництво обласної митниці разом з начальниками декількох митних постів систематично порушували вітчизняне антидемпінгове законодавство в інтересах комерційних структур», — ідеться в повідомленні.
Так, під час ввезення з Європи мінеральних добрив посадові особи безпідставно занижували податкові ставки, внаслідок чого державний бюджет недоотримав майже 10 млн грн.
У СБУ зазначили, що за результатами санкціонованих обшуків правоохоронці вилучили документацію, що підтверджує масштабні зловживання. Відкрито кримінальне провадження.
Як відрубати голову гідрі контрабанди?
Нечасті, хоча на перший погляд ефективні, заходи боротьби з контрабандою не дають відповіді на головне запитання — як відрубати голову гідрі контрабанди? При уважному вивченні всіх кадрових перестановок у митній галузі можна відзначити, що на посадах залишилися ті само чиновники, що й були рік, два, три тому. А хазяї в них — закулісні диригенти контрабанди — залишилися колишні. Тому сьогодні немає підстав говорити про те, що боротьба з контрабандою в Україні набула системного характеру.
Експерти упевнені, перемогти контрабанду, незважаючи на всі складності, можливо. Міжнародний досвід це доводить. Але для цього напівміри не підійдуть. Потрібна тверда позиція керівництва країни, потрібен комплекс заходів. Фахівці вважають, що необхідно прийняти новий Митний кодекс, посилити контроль на пунктах пропуску й створити коректну вертикаль роботи митниці, коли співробітники одержуватимуть гідну зарплату, а не тягнутимуться за хабаром, частину якого занесуть своєму керівникові.
Навіть якщо забрати чорні схеми контрабанди, залишивши лише підконтрольні сірі, побороти це явище не можна. Має бути повна нетерпимість до будь-яких схем контрабанди й корупції. Друга причина — це легкість і безпека продажу контрабанди. У країнах ЄС із контрабандою борються не потрійними заслонами на кордонах, а високими ризиками перевезення усередині країни, зберігання на складах і головне — роздрібних продажів.
В Одесі є популярним єдиний в Україні музей контрабанди. Цікавий, до слова, музей. Чого в ньому не вистачає сьогодні? Інформації про генералів від контрабанди сьогодення. Їхні прізвища в Одесі відомі всім. І після від’їзду Президента Володимира Зеленського вони нікуди не втекли з України, а навпаки — активізували свою нелегальну роботу. Така от боротьба з контрабандою по-одеськи.