На знімку: дискусія в сесійній залі в Любешові була гарячою.

Депутати Любешівської об’єднаної територіальної громади (селищної ради), яка займає 5,5 відсотка території області і має 2,8 відсотка її населення, пропонують створити на Волині чотири райони, а не три, як передбачено в проекті Кабінету Міністрів щодо нового адміністративно-територіального устрою України. Поділ області на три райони, на думку депутатів, перекреслить усі завдання, які ставить реформа, оскільки запропонований за цією схемою Ковельський район за територією займатиме більшу половину області, а від віддалених населених пунктів до центру буде понад сто кілометрів, і не завжди швидкісних магістралей.

Любешів у ролі третейського судді

26 листопада 2019 року на сесії Любешівської ОТГ (селищної ради) розглядалося питання: «Про звернення депутатів Любешівської селищної ради до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, народних депутатів України Ірини Констанкевич, Степана Івахіва, Ігоря Гузя, Волинських обласної державної адміністрації та обласної ради щодо створення четвертого району Волинської області».

Якщо рішення про необхідність створення в області четвертого району депутати підтримали одноголосно, то думки з приводу того, де має бути його центр, у Маневичах чи Камені-Каширському, розійшлися.

Щоб бути до кінця об’єктивними, перед початком голосування селищний голова Олег Кух (який водночас є ще й членом регіональної робочої групи з підготовки пропозицій щодо адмінтерустрою базового та субрегіонального рівнів Волинської області) надав слово сусідам із міста Каменя-Каширського: 

в. о. голови райдержадміністрації Олександру Михаліку, голові районної ради Віктору Сусу та депутату обласної ради від Камінь-Каширського району Валерію Дунайчуку. Представники сусіднього району просили підтримати пропозицію, яку надала робоча група до Кабінету Міністрів України, створити на Волині четвертий район із центром у Камені-Каширському.

Проте аргументи промовців видалися депутатам непереконливими. За те, щоб центром новоствореного району стали Маневичі проголосували 20 депутатів; проти — 5; утрималися — 2. За надання такого самого статусу Каменю-Каширському проголосувало 7 депутатів, проти — 17, утрималися — 3.

Оскільки Любешівська ОТГ — це 80 відсотків населення однойменного району і 77,5 відсотка його території, то позиція її депутатів згодом може зіграти в цій суперечці вирішальну роль. Тож у змаганнях Маневицького і Камінь-Каширського районів за лідерство Любешівська громада виступає своєрідним третейським суддею.

Доки в Камені думали, в Маневичах підготували Звернення Маневицької районної ради до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, новообраних народних депутатів від Волині, обласної ради та обласної державної адміністрації щодо створення району із центром у смт Маневичі. Депутати Любешівської селищної ради теж підтримали його більшістю голосів.

— Кабінетом Міністрів підготовлено проект адміністративно-територіального устрою України, згідно з яким у Волинській області пропонується залишити три райони, — констатується у цьому зверненні. — Проте поліські райони Волинської області мають певну специфіку, займають значну територію області. Чимало проблем для цих громад є спільними, зокрема всі вони належать до території, яка постраждала внаслідок аварії на ЧАЕС, а тому цілком логічно нинішні Камінь-Каширський, Любешівський та Маневицький райони об’єднати у один, кількість жителів якого становитиме понад 150 тисяч, а площа сягатиме 5,5 тисячі квадратних кілометрів.

— Враховуючи, що географічно селище Маневичі є найбільш наближеним до центру потенційного району, саме воно має стати адміністративною столицею, — переконані автори звернення. — Мало того, в Маневичах уже розміщено місцеву прокуратуру (обслуговує 5 районів), окружний суд (2 райони), окружну виборчу комісію (4 райони), управління водного господарства (3 райони), дорожньо-експлуатаційну дільницю (територія 4 районів), Міжрайонний відділ статистики (2 райони), Маневицький міжрайонний відділ ДУ «ВОЛЦМОЗУ», окремі районні відділи поліції і Держгеокадастру, управління Держпродспоживслужби тощо. В Маневичах також функціонує потужна центральна районна лікарня та сучасний ЦНАП, які надають послуги для жителів не лише Маневицького, а й Камінь-Каширського та Любешівського районів, саме тому пропонуємо створити район із центром у смт Маневичі, де є достатньо адміністративних приміщень державної власності.

На перехресті шляхів та інтересів

— Окрім того, — йдеться у зверненні, — Маневичі розташовані на перетині двох автомагістралей державного і міжнародного значення, а також мають потужну залізничну станцію, що сприяє простому сполученню із обласним центром — Луцьком та столицею України — Києвом.

— Також на Маневиччині успішно працюють найпотужніше в Україні ДП «Волиньторф», що виготовляє торфо-брикети, чотири державні лісогосподарські підприємства, а також чимало новостворених підприємств у різних галузях виробництва, зокрема з іноземними інвестиціями. Тож економічний потенціал Маневицького району більший, ніж сумарно Камінь-Каширського і Любешівського районів. Отож, створення окремого Маневицього району сприятиме інвестиційній привабливості та примноженню економічного розвитку Поліської частини Волинської області, що загалом позитивно вплине на добробут та якість життя мешканців цих громад, — ось такі аргументи депутатів Маневицької районної ради щодо утворення четвертого району області з центром у селищі Маневичі.

Луцьку теж час задуматися

Нещодавно, беручи участь у дискусії з приводу адміністративно-територіальної реформи на одному з місцевих телеканалів, голова обласної ради Ірина Вахович теж беззаперечно підтримала необхідність створення в області не трьох, як це передбачено проектом Кабміну, а чотирьох районів. Стосовно ж центру нового четвертого району, висловилася дипломатично, вказавши, що у своїх прагненнях здобути цей статус керівники і депутати Маневицького району виявляють більшу наполегливість і їхні аргументи переконливіші, ніж у їхніх колег із Камінь-Каширського району.

До речі, схоже суперництво існує і в іншому потенційному укрупненому районі: стати його центром прагнуть промисловий Нововолинськ і старовинний Володимир-Волинський. Перше з цих міст має більше населення і потужніший промисловий потенціал, друге — славну історію і багатовікові традиції самоврядування.

Проте не будемо випереджати події: час розставить усе на свої місця. Хотілося б, щоб усі адміністративно-територіальні нововведення пішли на користь громади області та було допущено якомога менше помилок і перекручень.

Розмова в Любешові має бути серйозною засторогою і для Луцька, який при теперішній ситуації може втратити свій статус обласного центра. Місто над Стиром поступається своїм сусідам і за населенням, і за територією, і за транспортною інфраструктурою. Тож єдиний його козир, славна історія, може не переважити інших складових. Якщо буде третій етап адміністративно-територіальної реформи — укрупнення областей чи створення земель — Луцьку доведеться нелегко.

Фото із сайту Любешівської ОТГ.