На ній представлено майже 300 творів митців з усіх регіонів країни.
— Як і на попередніх виставках, глядач, пройшовши експозиційними залами, здійснить мандрівку в часі крізь кілька тисячоліть, крізь усі періоди історії України: трипільський, скіфський, давньоруський, козацький, зародження капіталізму, революції 1917—1921 рр., радянський і, нарешті, відродження української державності в наш час, — зазначив куратор виставки, відомий художник Олександр Мельник. — Наскрізною темою виставки є духовність, яка спочатку виявлялася в язичницьких віруваннях наших предків, а з прийняттям Руссю християнства все духовне життя зосередилось навколо Церкви. На жаль, свою духовну незалежність нам завжди доводилося захищати так само, як і державну, бо без духовної незалежності не може бути й державної. Це добре розуміли й розуміють наші вороги. Тому так люто нищили і знову намагаються не допустити відродження, визнання у світі незалежності Православної церкви України.
Алегоричним уособленням нашого духовного протистояння ворогу може бути скульптура Анатолія Куща «Христос і антихрист». А його «Княгиня Ольга», «Володимир Хреститель», «Ярослав Мудрий», «Петро Могила» гідно представляють тих, хто проповідував, утверджував, захищав християнство в Русі-Україні, наголосив Олександр Мельник.
Галерею образів українських церковних діячів продовжують портрети митрополита Василя Липківського, патріарха Володимира (Романюка) роботи Леоніда Гопанчука, образ патріарха Філарета (Денисенка), створений Миколою Кутняховим, портрет митрополита Епіфанія (Думенка), написаний Олексієм Григоровим, і портрет Блаженнішого Любомира (Гузара) роботи Богдана Ткачика. За словами Олександра Мельника, цьогорічна виставка присвячена видатній історичній події — наданню Україні Томосу про автокефалію Церкви. Серед робіт, які показують духовний шлях нашої держави, — епічне полотно «Будівничі Українського Православ’я» Василя Корчинського, ікона «Покрова Богородиці», написана Мариною Соченко для військової каплиці на Аскольдовій могилі, та інша її робота «Молимося за Україну».
«По образу і подобію» (О. Мельник), «Пам’яті про Аскольдове хрещення» (В. Троценко), «Томос» (В. Кабаченко), «Козелецький монастир» (В. Шуліка), «Кирилівська церква» (Г. Кириленко-Бараннікова), «Святі гори» (В. Копайгоренко), «Молитва за Україну» (Т. Ткач) — ці та інші полотна показують щирість і глибину українського православ’я, красу церковних традицій, зокрема іконопису та храмобудування.
Серед картин, що глибоко зворушують і примушують зупинитися в роздумах, — серія робіт видатної української художниці Віри Баринової-Кулеби (на знімку) — «Наймичка», «До мами», «Катерина», написаних за мотивами творів Тараса Шевченка. Її герої — як святі: красиві й чисті душею.
— Я їх виносила, наче дитя, — розповіла пані Віра. — Маленькою, в часи Другої світової, наслухавшись «Кобзаря», на коминках малювала крейдою.
Тепер образи, створені мисткинею, увійдуть до скарбниці не лише української, а й світової культури.
— Наші митці працюють на найвищому світовому рівні, — зазначив під час відкриття експозиції академік Дмитро Степовик. — Виставка показує, що українське мистецтво процвітає. Подібних творів немає більше ніде у світі. Ми зберігаємо те, що є найціннішим, — правильний академічний малюнок, композицію, колорит, який виражає українську душу.
Ігор Ліховий, екс-міністр культури, наголосив, що на виставці справді представлено роботи «відомих, знаменитих, геніальних українських художників»:
— Тут представлена мисляча, високодуховна, воююча Україна. Україна, яка ніколи не відмовиться від заповіту творців нації, Тараса Шевченка. Це — геніальні речі і мають бути представлені у музеях.
На жаль, як зазначив Олександр Мельник, музеї фактично не мають коштів, аби закупити представлені твори.
— У тому числі й роботи класиків української образотворчості, що вже відійшли у засвіти: Івана-Валентина Задорожного, Миколи Стороженка, Веніаміна Кушніра, Олександра Івахненка, а також видатних майстрів сучасності Віри Баринової-Кулеби, Володимира Пасівенка, Феодосія Гуменюка, — зазначив він. — Тож після закінчення виставки, яка триватиме до 2 лютого, полотна повернуться до майстерень.
Фото автора.