На знімку: корпуси перших човнів уже можна побачити на території заводу «Аналог».

Для цього планують виготовляти малотоннажні плавзасоби на електричній тязі. Проект розробили на місцевому заводі «Аналог». Коли ж по водному шляху підуть річкові трамваї?

Електродвигун не забруднить ані річку, ані довкілля

Ініціатива виготовлення суден для перевезення пасажирів по воді належить місцевому підприємству «Аналог». Керівництво заводу внесло на розгляд міської ради інвестиційний проект «Створення додаткової туристичної інфраструктури у Вінниці». Йдеться про виготовлення катерів малого класу. Не тільки для прогулянок туристів. Важливою складовою проекту є перевезення пасажирів.

Південний Буг проходить через усю територію міста. У проекті визначено конкретні місця зупинок по обидва береги річки. Передбачається, що шлях річкових катерів пролягатиме від села Сабарів до іншого населеного пункту

— Коло-Михайлівка. Обидва прилягають до обласного центру у різних кінцях міста.

Проект використання річкового транспорту міська влада реалізовуватиме на умовах державно-приватного партнерства спільно із заводом «Аналог». На підприємстві уже можна побачити частину виготовлених корпусів до двох катерів.

Особливістю річкового транспорту, який пропонує «Аналог», будуть електродвигуни. Як пояснили на підприємстві, їхні малотоннажні катери стануть першими, які використовуватимуть електрику для руху по воді. Ті, що ходять нині по Бугу, забруднюють не тільки атмосферу. Річка від них теж потерпає. Двигуни на електротязі знімуть проблему забруднення. Крім того, вони швидші.

Для перевезення пасажирів заводські фахівці спроектували катер на 70 місць.

— Для завершального етапу складання річкових плавзасобів потрібна буде база, — розповідає представник заводу «Аналог», який просить не називати його прізвище. — Річ у тім, що заключний етап виробничого процесу має відбуватись у максимальній близькості до води, тобто на прибережній смузі річки. Такою базою може стати єдиний майновий комплекс майбутньої водної станції. Там буде центр стоянки суден та їх обслуговування.

Автори проекту пояснюють, що експлуатація такого комплексу може бути як комерційною, так і спільною з владою. Важливо було б відродити і колишню «Морську школу», що належала тодішньому Товариству сприяння армії і флоту, навчати охочих водно-моторним видам спорту.

— Якщо зуміємо створити потрібну базу і налагодити виробництво малотоннажних річкових плавзасобів, то з’являться нові робочі місця, — зазначає співрозмовник. — До речі, попит на річкові катери, тим паче на електродвигунах, є і в інших містах. Фахівці нашого підприємства вивчали цю проблему. Знаємо міста, де хотіли б придбати річковий транспорт.

Почали з очищення водної артерії

— Можливості Південного Бугу розглядаємо не тільки як місце для відпочинку, рекреації, а й як потенційну складову загальноміської транспортної мережі, тобто для перевезення пасажирів, — каже заступник міського голови Вінниці Сергій Матусяк. — Разом з керівником міста Сергієм Моргуновим побували на підприємстві, бачили напрацювання у виготовленні річкового транспорту. Сергій Моргунов повідомив заводчанам, що підтримуватиме таку ініціативу.

За словами співрозмовника, до кінця першої половини 2020-го планують оприлюднити проект запровадження річкового транспорту у Вінниці.

— Як на мене, це один з важливих проектів, — каже Сергій Матусяк. — Відповідно до стратегії «Вінниця-2030», окремо виділені питання екології і води. На це спрямовано низку заходів виконкому міськради, щоб привести акваторію Південного Бугу до максимально належного стану. Тому першим етапом для нас є очищення річки, чим займаємося вже два роки. Придбали земснаряди і робимо те, чого не робилося багато років.

Стосовно малих суден, потенційно розглядаємо їх використання у двох напрямах — водний відпочинок, туризм, прогулянки, а також запровадження річкових трамваїв та їх адаптація у загальноміську транспортну мережу.

За словами посадовця, проект дорогий.

— Будемо втілювати його за принципом державно-приватного партнерства, — розповів Сергій Матусяк. — Частина коштів з бюджету, решта — заводу «Аналог» і не тільки. Залучатимемо інші підприємницькі структури. Адже, повторюю, справа надзвичайно актуальна для міста. Надалі вона ставатиме ще актуальніша — міські вулиці переповнені транспортом, затори, на жаль, уже стали звичним явищем. На водному шляху їх не буде. Для частини мешканців це стане зручним способом пересування.

Проблема із сертифікацією

Фахівці заводу «Аналог» розробили проекти низки малотоннажних річкових суден. Крім згаданого катера на 70 пасажирів, показали документи на човни з кількістю місць на 20 і 40 пасажирів. До речі, їх також обладнають електродвигунами. Є й інші напрацювання з цієї тематики.

Одна з проблем, що чекає на виробників малих річкових суден, — їх сертифікація. На цьому наголошували заводчани. Їхні слова підтвердив також заступник міського голови Сергій Матусяк.

— Будемо розв’язувати проблему на рівні держави, — наголосив співрозмовник. — Знаю, що у малих річкових суднах зацікавлені також інші міста, через які проходять водні артерії. Спільними зусиллями розв’яжемо проблему.

Вінниця.

Фото надано заводом «Аналог».