Перемога! Перемога! Перемога! Ось так — тричі мусив вигукнути кожен, хто отримав свіжий рахунок — черговий шедевр дизайнерської майстерності та бухгалтерсько-облікового мистецтва від ТОВ «Київоблгаз Збут» та оператора газорозподільних систем АТ «Київоблгаз» Регіональної газової компанії «Київоблгаз»(на знімку).
«Ми об’єднали два рахунки в один документ», — хваляться вони кожному, хто зайде в свій особистий кабінет на веб-порталі газівників столичної області.
Але... На зміну нашому миттєвому захопленню від оперативності функціонерів віднедавна розділеної за родами діяльності газконтори, при більш детальному вивченні того, з дозволу, рахунку, кожного відвідає почуття розпачу і повної зневіри якщо не у високі ідеали, то в існування щирих людських взаємин. Водночас зникає бодай найменше відчуття партнерства, поваги, взаєморозуміння і довіри. Ми ж партнери, правда? Ми платимо, ви постачаєте-транспортуєте-розподіляєте. Все по-чесному!
Документ, як це нині модно, прикрашає девіз: «Просто зручно»! У це ми безапеляційно мусили б повірити. Але ж все далеко не так. Ніякої простоти і зручності! Хоч два окремі рахунки і розмістили на одному аркуші електронного документа, будь-який — навіть недосвідчений — касир-стажер Ощадбанку скаже, що кожен є окремим платежем, адже рахунки надавачів послуг різні, а тому за кожен знімуть банківську комісію з клієнта-споживача.
Не знаємо кому як, а нам було зручно платити на один рахунок однією сумою. А якщо хтось вирішив запровадити оте недолуге розділення видів послуг, то чому нашим коштом?! Тим більше, що розділення удаване й формальне. Ті самі люди сидять у тих самих конторах, виконують ті самі операції, назвавши це, даруйте на слові, анбандлингом. Повісили кілька додаткових вивісок, зареєстрували декілька нових юридичних осіб, відкрили свіжі банківські реквізити. Все. Реорганізацію закінчено.
Женіть монету!..
Але, зауважимо, газове полум’я від цього яскравішим не стало. І вода у чайнику швидше не закипає. Якщо це, як нас намагаються переконати, вимога європейських партнерів, то, найімовірніше, вона виконана формально і при цьому неозброєним оком видно, знівельована і спотворена до невпізнання її первісна суть та ідея.
Йдемо далі. При детальному вивченні рахунку бачимо, що газове чиновництво не дарма їсть свій хліб, а хоче ж ще, мабуть, з ікрою. Тому, напевно, вдається до всяких вивертів — тільки б напустити побільше туману у таку прозору справу, як газопостачання та газорозподілення. Ну, те, що рахунок, виписаний 25 лютого, пропонують сплатити до 20.02.2020 залишимо, як мовиться, на совісті авторів. Зарапортувалися. Буває.
Далі будьте уважні і стежте, як кажуть, за руками. Раніше, до початку нинішнього року, кожен клієнт знав кому з газопостачальних, газотранспортних та газорозподільних організацій, скільки і за що ми платили. Принаймні у рахунках «Київоблгазу» була така інформація! І ми на цьому детально зупинялися у попередній публікації.
Тепер монополіст вирішив, що, м’яко кажучи, не нашого розуму це справа. Наше діло — мовчки оплачувати рахунки.
Ще раз про «морозний» коефіцієнт
Тому... До сплати... коефіцієнт. Який коефіцієнт? «Морозний» коефіцієнт! Завдяки його застосуванню наші 56 фактичних перетворилися на майже 63 удаваних кубів газової суміші! Про суміш поговоримо іншим разом. А зараз, вкотре, нагадаємо і наголосимо. НКРЕКП та АМКУ ще минулого року застосували штрафні санкції й зробили відповідні приписи, визнавши незаконними намагання облгазів групи Регіональна газова компанія застосовувати так звані морозні коефіцієнти до побутових споживачів. Суди, до яких звернулися були оштрафовані облгази, підтримали рішення держрегулятора та АМКУ.
Тепер запитання! Вони хоч і риторичні, але хотілося б отримати притомну відповідь. У нашій країні є закон? І закон у нас для всіх, чи РГК він не стосується?
Де обгрунтування?
Розподілення. Чого, кому, куди, скільки? Навіть ми — далекі від таїнств бухгалтерського обліку лірики — розуміємо, що будь-який товар вимірюється в певних одиницях. А ті, своєю чергою, мають свою ціну.
Друзі, вам не газом торгувати, вам та з таким креативним мисленням й дизайнерськими здібностями нові стартапи розробляти та у життя втілювати! Це ж треба так налагодити роботу, щоб ані дня без видумки! До того ж усі ті витівки залежать від того, чи вигідно це насамперед вам... Воно й не дивно. Бо своя сорочка завжди ближче до тіла, рахівницею йому по спині. Утім, не відволікатимемося. Вивчаємо ваш рахунок!
Отож, ми ще можемо погодитися з метрами кубічними спожитого протягом календарного місяця. Але без усіляких «морозних» коефіцієнтів! Прийняти на віру намальовану вами у рахунку цифру 55,49 грн за місяць, не за куб(!), якось рука не піднімається. Тим більше, що минулоріч ми транспортування щомісяця оплачували, що випливає з ваших попередніх рахунків.
Скажете, що такий тариф? Де ваше обґрунтування? Ви ж не місяцями торгуєте? І не місяці нам постачаєте, правда? І у договорі про місяці жодного слова. Там про газ, адже ви постачаєте, транспортуєте і розподіляєте саме газ, не забули? То так і пишіть: за скільки метрів кубічних газу на місяць споживач — особовий рахунок такий-то — має заплатити. І бажано б структуру того тарифоутворення бодай одним оком глянути, бо намалювати у рахунку можна все що завгодно!
Дещо про структуру тарифоутворення
Слухаємо представника НКРЕКП Ольгу Бабій на одному з телеефірів, де вона, не кліпнувши оком, намагається переконати нас, що «...з січня ми газ як товар купуємо окремо в однієї компанії, а розподілом газу займається зовсім інша юридична особа... фізично поєднати цей платіж... практично неможливо тому, що основна ідеологія закону про ринок газу... у збільшенні конкуренції та можливостей для громадян... ми йдемо до того, щоб платіжка, як папір, була одна, але на ній буде два платежі...».
Убийте, але в чому вигода для громадян — незрозуміло! Розмови про конкуренцію і вільний ринок — це поки що казочки і далеко не наукова фантастика. А те, що з легкої руки чиновників НКРЕКП споживачів примушують удруге платити за розподіл, який вже було оплачено ними минулого року, а ще додаткові комісійні банкам через додатковий рахунок? От, власне, і всі вигоди й переваги нововведень!
Як бути з некоректними рахунками?
Тож віддамо належне пані Бабій, яка обіцяє, що у березні нацрегулятор прийме зміни до правил, де навіть буде запроваджено тарифи на розподілення газу за категоріями споживання. А як бути з «помилковими» рахунками, що прийшли споживачам, а дехто їх навіть оплатив. Про те, щоб людям повернули гроші або принаймні зарахували їх як платежі наступних періодів, напевно, мала б подбати нацкомісія і виправити помилку. Однак історія з «морозними» коефіцієнтами залишає нам мало надії на те, що облгази кинуться виконувати те, що їм невигідно.
А голова НКРЕКП Валерій Тарасюк, так той взагалі в одному з інтерв’ю радить українцям про всяк випадок оплатити їх, мовляв, уявляєте, яка буде радість, коли вам зроблять перерахунок і повернуть помилково сплачені кошти.
Таке враження, що деякі наші чиновники живуть у якомусь паралельному світі. Про які перерахунки каже шановний голова, якщо вже навіть малі діти знають, що Окружний суд міста Києва та Шостий апеляційний адміністративний суд свого часу визнали кабмінівську ціну на газ, що діяла з травня 2016 року, незаконною, а це означає, що українці мають право вимагати зайво сплачені кошти за газ. Проте жоден облгаз не кинувся робити перерахунок і повертати незаконно отримані гроші!
Що вимагає нова петиція
Тим часом на сайті Президента нова петиція. Ось її коротенький зміст: «...Є багато людей, які не користуються проведеним до будинку газом. У зв’язку з тим, що не проживають... Інші люди не користуються, щоб економити на комунальних послугах, і є багато інших причин. Чому ми маємо платити за ті послуги, якими не користуємося? Газ по трубах біля мого будинку проходить так само, як і минулого року, тільки зараз я маю за це платити...».
Навіщо ж чиновники говорять про модель якихось нових відносин. У чому полягає новизна? Ми що, не користувалися раніше газом? Користувалися? Змінився спосіб його транспортування та розподілу? Жодним чином. Ті самі труби, ті самі примітивні прилади обліку, які рахують куби. Спробуйте встановити інший лічильник, що заспіває газконтора?
Якість газу залишає бажати кращого. І ті, хто приймають постанови та розпорядження НКРЕКП, і ті, на чию користь вони приймаються, і навіть ті, хто їх виконує, всі є споживачами. І для всіх не таємниця, що якість газу щороку гіршає. А оті псевдонаукові пам’ятки, що їх на своєму сайті розмістив кожен облгаз про брудні газові плити, замурзані конфорки-форсунки та необхідність провітрювання кухні шляхом відкривання кватирок, допоможуть хіба що, як мертвому припарки. Якість газу від цього хоч окремо, хоч у комплексі не зміниться!
Пропонуємо поекспериментувати
Не вірите? Пересвідчитись легко. Помийте плиту, запросіть кваліфікованого слюсаря: нехай прочистить форсунки. Провітріть кухню. Запалюйте! Все дарма.
Та ми відхилилася від головної теми нашого дослідження.
Дивує, що найвищі чиновники НКРЕКП не втомлюються говорити про те, що структура тарифу на розподіл газу повинна бути прозорою, а споживач має право знати, з чого складається тариф. Але крім того, що з кожної сплаченої нами гривні 40 копійок йде на зарплату обслуговуючого персоналу, а представники небезпечних професій до останнього часу мали середню зарплату у межах
6 тисяч гривень, а тепер мають 15... нічого нового!
Додайте до цього аномально теплу зиму і те, що величезна кількість споживачів якщо не повністю відмовляється від газу, то значно скорочує його споживання. Проте це далеко не заслуга діяльності держави в царині підвищення енергоефективності та зростанні енергозбереження, а непомірні апетити газових монополістів.
Ось воно пояснення, чому виникла проблема. І цього їм здалося замало. Кажуть, що чиновники з нацкомісії дозволили облгазам у цьому році збільшити вартість транспортування через їхню збитковість! А цей анекдот, що називається «плата за транспортування», взагалі висмоктаний з пальця. Тепер не лише за згоди, а й з благословення національного регулятора з нас намагаються взяти гроші за «послуги», які ми вже оплатили минулого року. Так і хочеться нагадати чиновникам нацрегулятора, що крім всього вони мусили б бути ще й незалежними!
Так от, крім прозорого натяку на те, що вдалося підвищити зарплату персоналу, ми так і не почули справедливого обґрунтування ціни на розподіл та доставку газу.
Залишається чекати на чергові збори НКРЕКП, де обіцяють переглянути умови транспортування та виправити помилки.
Тим часом
В Україні планують скасувати подвійну комісію при оплаті комунальних послуг. Відповідну пропозицію викладено в поданому до Верховної Ради законопроекті № 3088 «Про внесення змін до деяких законів України щодо особливостей оплати банківських послуг з прийому та перерахування коштів за житлово-комунальні послуги».
За словами співавтора проекту закону, народного депутата Анни Пуртової, сьогодні при оплаті комунальних послуг українці платять подвійну комісію.
«При розрахунку за житлово-комунальні послуги ми додатково платимо комісійну винагороду за послуги банку. Розмір такої комісії залежить від банку», — написала Пуртова на своїй сторінці в соцмережі. При цьому, зазначила вона, комісія за прийом і перерахування платежів уже закладена в тариф постачальника комунальних послуг.
«Подвійне стягнення комісійної винагороди зі споживачів житлово-комунальних послуг є наслідком відсутності правового механізму стягнення комісійної винагороди за житлово-комунальні послуги», — пояснює автор проекту закону.
Поданим законопроектом пропонується:
— скасувати подвійне стягнення комісійної винагороди за житлово-комунальні послуги з споживачів таких послуг;
— заборонити банкам та іншим установам самостійно встановлювати розмір комісійної винагороди;
— встановити для банків та інших установ комісію в 1% від загальної суми плати за комунальні послуги.
Крім цього, повідомляє Анна Пуртова, народні депутати подали запит Прем’єр-міністру Олексію Гончаруку щодо негайного перегляду тарифів на транспортування природного газу і впровадження розрахунку за його транспортування відповідно до фактичного його споживання.