Верховній Раді пропонують повернути право виходу на пенсію за вислугою років деяким категоріям працівників, які безпосередньо здійснюють організацію перевезень і забезпечують безпеку руху на залізничному транспорті. Йдеться, зокрема, про ухвалення законопроекту «Про запровадження програм пенсійного забезпечення за вислугу років» (№ 2617).
Цей проект закону було підготовлено за участі профспілки залізничників і транспортних будівельників України, зауважила під час прес-конференції голова Комітету Верховної Ради з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Галина Третьякова (на знімку), додавши, що документ покликаний збільшити привабливість роботи безпосередньо в нашій країні. Адже на сьогодні зберігається досить потужна трудова міграція, зумовлена не лише різницею в оплаті праці, а й тим, що соціальні гарантії за кордоном більш потужні, ніж у нас.
Як приклад Г. Третьякова навела солідарний рівень пенсійного забезпечення, в рамках якого протягом років незалежності поступово зменшувався рівень заміщення (співвідношення пенсії до зарплати). Колись він становив 57—60%, нині 28—30%.
«Ситуація погіршується, зокрема й тому, що утруднюється демографічна ситуація в країні. Це виклик не лише для України, а й всіх європейських країн. На сьогодні так званий коефіцієнт заміщення в середньому по країні 28%. 57 і 28 відсотків — велика різниця. Для молодої генерації це означає, що наступні пенсіонери з точки зору коефіцієнта заміщення отримуватимуть ще менше», — наголосила Г. Третьякова, додавши: «Тобто зі ста відсотків доходу, вийшовши на пенсію, ви отримуватимете лише до 30%, максимум 40% для тих, у кого будуть виконані всі вимоги щодо страхового стажу».
Вислуга років, за словами голови комітету, — це додаткове навантаження, яке несе Пенсійний фонд України, хоча багато підприємств компенсують ці суми. Зокрема, хоча «Укрзалізниця» має компенсувати ранній вихід на пенсію, безпосередню виплату робить спочатку Пенсійний фонд. І заборгованість за такими пенсіями достатньо велика. «Європейська практика — це зменшення ролі держави і переведення відносин «підприємство —
Пенсійний фонд — людина» на рівень «підприємство — людина» з використанням тих інструментів, які профспілка і людина безпосередньо вважають за необхідне», — зауважила Г. Третьякова. Власне, таку зміну фінансової політики, коли про розмір і вік виходу на пенсію домовляються безпосередньо роботодавець і працівник, й пропонує цей законопроект.
За словами голови підкомітету з питань залізничного транспорту Комітету Верховної Ради України з питань транспорту та інфраструктури Олександра Скічка, йдеться насамперед про залізничників, які працюють у шкідливих умовах. «Для того, аби зрозуміти в яких умовах сьогодні працюють залізничники, варто проїхатися в приміських електричках. Умови, насправді, жахливі. Працюють в мороз, холод, без належного захисту, умов праці, і без належного фінансування», — сказав він і як підтвердження своїх слів навів такі дані: «Для осіб, які мали право виходу на пенсію за вислугою років, з 2017-го травматизм зріс з 49,4% до 73%. І це тенденція, яка може мати жахливі наслідки».
«Сьогодні, — наголосив народний депутат, — найголовнішим ресурсом є не нафта чи золото, а людський ресурс. І ми його втрачаємо за рахунок міграції. Крім забезпечення належних умов праці, достойної зарплати, потрібно говорити й про соціальне забезпечення, у тому числі й пенсійне. Тому цей законопроект є особливо важливим і актуальним. Бо маємо створювати такі умови, за яких працівник залишиться в Україні, а не поїде до сусідньої Польщі, Німеччини чи іншої країни».
Уже нині, додав парламентарій, в Україні спостерігається недоукомплектування локомотивних бригад. «Коли ж працівник розумітиме, що у нього є певна «подушка безпеки» по виходу на пенсію за вислугою років, то в нього з’являться додаткові стимули і конкурентні переваги для того, щоб залишитися і працювати тут», — сказав О. Скічко.
Скріншот відео.