Дивовижні звірі й креативний бізнес
Біля входу на ярмарок пихкає бутафорський «самоварище»: раніше він був частиною індустріальної конструкції, потім до нього приварили ручки, а всередині встановили дим-машину. На прилавках — тисячі унікальних речей ручної роботи: прикраси, шапки, комірці, гаманці, пряники. Ці багатства привезли 76 майстрів із Києва, Сум, Маріуполя, Артемівська, Донецька та інших міст країни. Продавалися роботи молодих українських художників, серед авторів — Роман Мінін, Олексій Салманов, Ганна Надуда. Уже в перший день ярмарку гості купили кілька фотографій і скульптур.
Вироби деяких ремісників, по суті, — оригінальні арт-роботи. Майстриня Лія Достлєва показує повстяних звірят з хоботами: «Ось «жемнюхи» — дружний народець, живуть у підземних норах, які проривають хоботом. Вони дуже люблять чай з молоком, а взимку збиваються в пухнасті грудочки й сплять. «Жемнюхи» — бо їх приємно м’яти, торкатися». «Мої іграшки, швидше, для дорослих, але дітям вони теж подобаються. Якось у мене купили слона для маленької дитини — іграшка була затерта дитячими ручками, малюк не хотів з нею розставатися. Взагалі цікаву іграшку можна зшити із чого завгодно. В мене був проект: мені давали старий одяг, натомість я віддавала свою роботу, а з отриманого матеріалу робила нове звірятко», — розповідає майстер.
Тетяна Філевська приїхала з Києва, привезла вишукані комірці. «Універсальний варіант для комірця — вирізати форму зі старих джинсів, підібрати тасьму, каміння, намистинки, ґудзики й оформити виріб за допомогою текстильного клею. Комірець свідчить про смак людини, її характер. У мене багато таких аксесуарів під різні вбрання, сезони, настрої», — каже співрозмовниця.
«Самовар» уже став донецькою традицією: перший такий захід відбувся у грудні 2012 року. «Минулого року зробили акцент на декораціях, красивій картинці, цього — на інтерактивних об’єктах. На нинішньому ярмарку є ялинка з веб-камерами — інтерактивна «гірлянда», у якій відображаються люди. Відвідувачам подобається сенсорний екран, на якому можна фотографуватися і відправляти знімки в Twіtter», — розповідає менеджер «ІЗОЛЯЦІЇ» з комунікацій Ольга Єфімова.
У ярмарку — важливий соціальний посил. Директор «ІЗОЛЯЦІЇ» Пако де Блас зізнається: «Ми прагнемо розбудовувати «креативну індустрію»:
творча людина реалізовує мрії, робить свою майстерність доступною для людей.
Готові в цьому допомогти: надати місце, юридичні й маркетингові послуги. Це — революція, так ми намагаємося створити в Донецьку нову економіку».
«Тусовка» професіоналів
Паралельно з ярмарком проходила серія інтерактивних воркшопів для підлітків. Теми майстер-класів — мистецтво й технології, серед лекторів — письменник Любко Дереш, актор Донецького музично-драматичного театру Микола Гусейнов, співробітники лабораторії «ІZOLAB».
Під час ярмарку працював дитячий прес-центр «ІZO-NEWS» — до нього увійшли учні донецької школи №135 і члени клубу «Юнпрес» обласного Палацу дитячої і юнацької творчості. За два дні діти створили газету «Включися!», у цьому їм допомагали журналісти, в тому числі автори «Голосу України», і співробітники Обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Парламентська газета стала партнером проекту, який має велике майбутнє.
«Хочеться створити «тусовку» професіоналів.
В області чимало дітей займаються в гуртках із журналістики, тож у нашої ідеї великий потенціал.
Плануємо розвиватися — можливо, друкувати тираж для шкіл. У підсумку отримаємо грамотних журналістів, котрі розумітимуть, як писати про сучасне мистецтво», — пояснює Ольга Єфімова.
Учасниця дитячого прес-центру восьмикласниця Аліна Дегтярьова зазначає: «Під час проекту навчилася працювати швидко і з чітко заданими розмірами матеріалу. Дуже сподобалося брати інтерв’ю, усі лектори — активні, яскраві особистості. Ще встигла побувати на воркшопах із фотографії та відеоарту».
Лектори теж у захваті від майстер-класів. Художник із Києва Марія Куликовська проводила воркшопи з відеомистецтва: тінейджери прослухали лекцію, переглянули зразки відомих медіа-робіт, а потім знімали свої відео. «Давно не бачила таких вдячних слухачів, вони інтелігентні й жадають відкриттів. На практичних заняттях аудиторія здивувала інтегрованістю в процес створення відеоробіт», — ділиться вона враженнями.
Фото Майї Саєнко (надане «ІЗОЛЯЦІЯ. Платформа культурних ініціатив»).
Дива «Самовара» — свої вироби представили 76 майстрів із усієї України.
Юні журналісти спілкуються з письменником Любком Дерешем.