Як розглянути понад 16 тисяч поправок, не порушуючи права народних депутатів на законодавчу ініціативу? Відповідь на це запитання шукають народні депутати, які представляють у парламенті партію «Слуга народу».
На засіданні фракції вони говорили про те, як унеможливити ситуацію, коли «один депутат своїми поправками може заблокувати роботу всієї Верховної Ради і взяти в заручники громадян». На цьому на своїй сторінці у Фейсбуці наголосила представниця цієї політичної сили — заступниця керівника фракції Євгенія Кравчук.
Внесення поправок і пропозицій — це право кожного народного депутата і добрий спосіб зробити законопроект кращим, вважає народний депутат. «Проте інша справа, коли це робиться для того, щоб зробити гірше не так нам, як усій країні, якій буде ще важче без міжнародної підтримки, — зазначила вона. — Тому треба шукати баланс між поправковим тероризмом і цивілізованою парламентською процедурою». Тож представники монобільшості вважають, що під час наступного позачергового засідання потрібно розглянути зміни до Регламенту, які дозволять пройти понад 16 тисяч поправок до банківського законопроекту, але так, щоб це не затягнулося на півроку. Водночас профільний комітет продовжить працювати над поправками до цього законопроекту, готуючи документ до розгляду в сесійній залі.
Зміни, які мають намір внести до Регламенту, спочатку буде обговорено у фракції, наголосила Є. Кравчук. Нині працюють над такою версією: у разі, коли до законопроекту вноситься більше поправок, ніж у ньому є пунктів, але не менше 500 поправок, він може розглядатися за спеціальною процедурою. Ініціювати спеціальну процедуру можуть не менш як 150 депутатів, які звертаються з таким клопотанням до Голови Верховної Ради. А рішення про розгляд за спеціальною процедурою ухвалює парламент 226 голосами. Спеціальна процедура означає, що кожна фракція і група можуть наполягати на розгляді п’яти поправок, а депутат — на розгляді однієї неврахованої комітетом поправки. Після цього профільному комітету дається два дні, щоб підготувати нову порівняльну таблицю з поправками, на яких наполягають фракції, групи і депутати. Під час розгляду законопроекту на представлення кожної поправки виділятиметься до двох хвилин.
За такої процедури права народних депутатів на законодавчу ініціативу не порушуватимуться, а всі поправки, навіть якщо їх понад 16 тисяч, будуть розглянуті, упевнена заступниця керівника фракції «Слуга народу». Утім, не в сесійній залі, бо «це контрпродуктивно, а на комітеті, який має для цього аналітику, експертизу і в якому пропорційно представлені всі фракції і групи».
«У цьому немає нічого нового. Так працюють парламенти в розвинених демократичних суспільствах, — вважає Є. Кравчук. — Навіть у ПАРЄ, в якому я представляю українську делегацію, майже неможливо прийняти пропозицію, якщо її не підтримав комітет. Але ми пропонуємо більш м’яку процедуру, за якої навіть не підтримані комітетом поправки можна обговорити в залі. Однак їх кількість має бути розумною, а не такою, щоб спеціально зупинили роботу парламенту».
Боротьбу з парламентським спамом партія «Слуга народу» задекларувала ще в перші тижні Верховної Ради цього скликання, наголошує Є. Кравчук. Для цього в першому читанні вже прийнято законопроект № 1043.
Найпевніше, окреслені пропозиції внесуть саме в цей документ. А ситуація, що склалася, просто пришвидшить його розгляд, каже народний депутат.