Нещодавно у Верховній Раді зареєстровано законопроект щодо посилення відповідальності за невиконання законних вимог народного депутата України, Рахункової палати та члена Рахункової палати — про внесення змін до статті 188-19 Кодексу України про адміністративні правопорушення в авторстві Першого заступника Голови Верховної Ради України Руслана Стефанчука (реєстр. № 3354).
Основним завданням народного депутата України є захист суспільних інтересів та інтересів окремих громадян, активна участь у здійсненні законодавчої та контрольної функції парламенту, нагадує автор законопроекту в пояснювальній записці. «Одним з найбільш дієвих інструментів взаємодії народного депутата України з органами державної влади, місцевого самоврядування та їх посадовими особами є передбачене статтями 15 і 16 Закону України «Про статус народного депутата України» право на депутатські запити та депутатські звернення, — стверджує Руслан Стефанчук. — Саме механізми депутатських запитів та звернень дозволяють народному депутату України оперативно реагувати на проблемні ситуації, що виникають у суспільстві, та належним чином захистити порушені права громадян та юридичних осіб. Однак в умовах сьогодення дедалі частіше трапляються випадки, коли депутатські звернення та запити ігноруються особами, яким вони спрямовані. Відповіді на звернення та запити нерідко є формальними, адресати фактично не реагують на питання та вимоги, які ставляться у них, а також не надають інформації, яка вимагається».
На думку автора законопроекту, внаслідок цього такі механізми здійснення депутатських повноважень, як депутатські звернення і депутатські запити, втрачають свою ефективність. Тоді як санкції, передбачені чинною редакцією Кодексу України про адміністративні правопорушення, є недостатніми і не спонукають до сумлінної роботи з депутатськими запитами та зверненнями.
У законопроекті пропонується збільшити розмір санкцій, передбачених у частинах першій-четвертій статті 188-19 Кодексу України про адміністративні правопорушення, встановивши відповідальність за ненадання відповіді на депутатське звернення, депутатський запит. Крім того, пропонується посилити відповідальність за невиконання законних вимог Рахункової палати або члена Рахункової палати. Автор законопроекту вважає, що його схвалення сприятиме створенню умов для ефективного здійснення народними депутатами України повноважень, передбачених Конституцією України та чинним законодавством України.
Законопроектом № 3354, зокрема, передбачається, що недодержання встановлених законом строків надання відповіді на звернення народного депутата України, ненадання, надання неправдивої або неповної інформації на таке звернення каратиметься штрафом для посадових осіб від 340 до 850 гривень. У разі повторного вчинення такого порушення упродовж року посадовцю доведеться сплатити штраф від 850 до 1700 гривень. А у разі недодержання встановлених законом строків надання відповіді на депутатський запит, ненадання, надання неправдивої або неповної інформації на такий запит — тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб від 3400 до 5950 гривень. А за невиконання законних вимог Рахункової палати, члена Рахункової палати, створення перешкод у їх роботі під час здійснення ними своїх повноважень, надання неправдивої або неповної інформації або ненадання інформації у строк, встановлений законом, законопроектом запропоновано встановити штраф для посадових осіб від 3400 до 5950 гривень.